Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Antonio Zoli (Er det kvalitet)
#1
Vær hildet oh skydeglade mennesker

Jeg oveervejer at købe mig en ny riffel og har et godt øje til en Antonio Zoli (AZ1900 lux) Jeg kender intet til mærket og vil høre om der er nogen der kender fabrikatet for noget godt eller dårligt.

[Big Grin]
Svar
#2
Hej And,
stol på dit øje og køb den [:p]

Jeg har haft min i 8 år uden problemer af nogen art. Den skyder mere præcist end jeg kan honorere[B)] og så kan den aflades i sikret tilstand.
Jeg synes det er et godt køb til prisen [Wink]

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#3
I mine øjne en generelt velkonstrueret lås, men i tilfælde af en sprængt fænghætte er der, på dem jeg har set, ikke noget til at stoppe krudtgassen i højre side grundet den måde udtrækkeren er lavet på. Men hvor tit sker det også.....Og afslutningen af låsestolen bagtil er en smagssag. Jeg kan bedre lide en smal tang end den måde de har afsluttet AZ 1900.
MVH
Henrik
Svar
#4
Hej..

Hvis Zoli overfører kvaliteten fra deres kombivåben til deres rifler, så er det godt kram til prisen. Jæger havde for nogle år siden en "test" af den riffel, som Guns&Gents i KBH får lavet i deres navn. Det er Zoli, som laver dem til G&G og de fik god kritik.
Eneste "alvorlige" kritikpunkt, er at slagstiften går bagud af låsen... Hvis man har smurt lidt rigeligt m. en tynd våbenolie kan man risikere at på et "olie-pust" i øjet når man affyrer riflen - men det må vist siges at være i bagatel-kategorien..

Zoli's model 1900 er baseret på Husquarnas "gamle" model 1900 (deraf navnet) som på nogle enkelte punkter er ændret så de passer til en moderne CSC-fræsningsmetode - ellers er det den fuldstændig samme riffel (som i original udgaven også havde et særdeles godt ry)

Jeg har ikke selv skudt/brugt denne riffel - andet en den normale pille-rode-rage procedure i forretningen. Generelt kan kun anbefales: I forbindelse med køb, så stil krav om at få lov til at prøveskyde den med lidt forskellige ammo-fabrikater. Så har du en chance for at se om det er et godt køb ( om den har en acceptabel præsicion og om riflen fungerer på en måde, som passer dig godt) Kan den ramme, så tror jeg det er et godt køb.....

Lige mht. præcision, så vil jeg mene at man i dag med rette kan kræve en egenspredning på max 3 cm. m. den rette ammo i kalibere som fx. 6,5x55, 270 win, 308 win og 30-06.... Det er ihvertfald hvad jeg kræver... Jeg ved godt jeg ikke kan udnytte det fuldt ud på praktisk jagt, men en præsis riffel giver et psykisk overtag når først Guldbukken stiller op... går det galt - tja så ved du hvor du skal finde fejlen...

Mvh

Takle.....

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar
#5
Gruble... gruble... Hvis Anden også går under alias Anders, så skulle det vel ikke være en lidt større kaliber du er ude efter.

Du skal obs. på skæfteudformningen i forbindelse med rekylet, Zoli bruger hovedsagelig "svineryggen", hvilket jeg ikke syntes passer særlig godt til en lidt større kaliber. Prøv at se dette link; http://www.riffeljagt.com/AB-rekyl.htm

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#6
Har du set denne model; http://www.zoli.it/az1900trial.php

Mums

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#7
Jeg har et par stykker af dem, dog er den ene en Viking 1900, men det er bare en anden kopi af Husqarnas model, faktisk er de forbedret på sikkerheden da de kan aflades i sikret tilstand hvilket den originale ikke kunne.
Til HVK, hvad mener du med at der ikke er noget til at stoppe for bagudstrømmende krudtgas fra lukkeknastudfræsningen, der er jo netop et par "udvækster" på bundstykket som spærrer for de kanaler. Derimod er der som nævnt et sted hul bagud til slagstiften, og her kan der måske nok komme noget gas bagud ved en hullet gænghætte.

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#8
halløj
jeg er glad for de to mod 1900 ( 9,3 0g 300 win )jeg har, dog kan rekylen pga skæftet og vægten være lidt barsk for en erklæret rekylling som mig. 9,3´eren har 2 gange knækket skruerne i forreste base på en EAW med 2,5-10, men om det er bøssemagerfejl vides ikke.

mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Jeg har en AZ 1900 lås til at ligge hentet direkte på fabrikken for en del år siden af en kammerat. Der er ikke noget til at stoppe krudtgassen når låsen er lukket. Der er hul hele vejen ind. Det er her en Mauser 98 udtrækker ville sidde, men da AZ-1900 bruger en almindelig udtrækker er hullet der.
MVH
Henrik

Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Jeg har et par stykker af dem, dog er den ene en Viking 1900, men det er bare en anden kopi af Husqarnas model, faktisk er de forbedret på sikkerheden da de kan aflades i sikret tilstand hvilket den originale ikke kunne.
Til HVK, hvad mener du med at der ikke er noget til at stoppe for bagudstrømmende krudtgas fra lukkeknastudfræsningen, der er jo netop et par "udvækster" på bundstykket som spærrer for de kanaler. Derimod er der som nævnt et sted hul bagud til slagstiften, og her kan der måske nok komme noget gas bagud ved en hullet gænghætte.

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]


Svar
#10
[quote]Originally posted by HVK

Jeg har en AZ 1900 lås til at ligge hentet direkte på fabrikken for en del år siden af en kammerat. Der er ikke noget til at stoppe krudtgassen når låsen er lukket. Der er hul hele vejen ind. Det er her en Mauser 98 udtrækker ville sidde, men da AZ-1900 bruger en almindelig udtrækker er hullet der.
MVH
Henrik
[quote]

Jamen jeg syntes det fremgår ret tydeligt når man sætter låsen i riflen. Der hvor Mausers kloudtrækker kører spærres der jo også med bundstykkehævearmen når låsen er lukket hvilket den mest er når man har en lækage. Jeg syntes også man tydeligt kan se "udvæksterne" på billedet.[Smile] HVK hvis du har en 1900 lås til at ligge uden at have brug for den er jeg køber, da jeg kun har en til deling mellem min 7mmRM & .338W.[:p]
[Image: PICT2016.jpg]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#11
Jeg er enig i at gevæksterne lukker bagtil. Jeg talte om der hvor bundstykket låser - dvs. i den forreste del af låsestolen. Men never mind jeg kan ikke tage billeder af den p.t. Det er ikke min lås, men prøv at skriv til sai@sai.dk da det er deres. Låsen er ny og aldrig samlet. Incl. indstilleligt aftræk og magasin kasse. Jeg vil tro den er til salg for rimelige penge.
MVH
Henrik
Svar
#12
Det er ofte hævdet at de italienske kopier er lavet af meget dårligere stål, end de originale svenske Husqvarna og Carl Gustaf 1900. Som jeg tidligere har nævnt påpeger onde tunger således at de ruster hurtigere end de skyder, fordi de er lavet af omsmeltede Fiater.

Køb hellere en original svensk riffel brugt! Ddesuden bør en skandinav jo også skyde med skandinaviske våben, ikk'!

Alternativt, hvis du vil have noget andet og nyt, er S&L eller Sako gode køb (og nordiske). En Ruger fra Amerika er imidlertid også et prima køb (men ikke nordisk).

Venlig hilsen Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Det er ofte hævdet at de italienske kopier er lavet af meget dårligere stål, end de originale svenske Husqvarna og Carl Gustaf 1900. Som jeg tidligere har nævnt påpeger onde tunger således at de ruster hurtigere end de skyder, fordi de er lavet af omsmeltede Fiater.

Køb hellere en original svensk riffel brugt! Ddesuden bør en skandinav jo også skyde med skandinaviske våben, ikk'!

Alternativt, hvis du vil have noget andet og nyt, er S&L eller Sako gode køb (og nordiske). En Ruger fra Amerika er imidlertid også et prima køb (men ikke nordisk).

Venlig hilsen Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger



Jamen den ene af mine står der Sweden på(det er Viking 1900éren)så den må jo være lavet i Sverige. Den er langt fra så fin i finishen som AZ eren. Begge har i modsætning til den originale Husquarna en knap som muligør afladning i sikret tilstand og det er jo ikke så ringe enda, altså hvis man sætter sikkerheden højt, det er det er der jo ikke alle der gør.[Sad]
Min AZ (Italy made)har været med i mange lande og den har været i Sverige på elgjagt hvor regnen har stået ned i stænger i en hele ugen (det er den hvert år, men ikke altid i regnvejr) og der er stadig ingen rustpletter[Wink]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#14
til HVK

Inden du bedømmer om en AZ beskytter mod udstrømmende gasser, skal du først bedømme hvad du ønsker at beskytte.

Den blokerer ikke for bagudstrømmende gasser i den forreste del af låsen, som stortset alle andre rifler, hvor bolten ikke er af fatbolt typen. Derimod har den i modsætning til sine finske koleger en stor stålsluthoved, der blokere de gasser og partikler, der evt kommer hele vejen bagud mod skytten.
De gasser der kommer ud fra forenden af låsestolen på højre side vil ikke ramme skytten, med mindre han skyder links med en højrelås.
Din sammenligning med m98 kloudtrækkeren er hypotetisk, da den er så pivutæt at det kan være ligegyldigt. Her er det igen det store sluthoved der udgør den reelle beskyttelse.
De rigtige skræmmeeksempler på manglende gasescape kontrol, skal du til vor nordiske broderfolk mod nord øst, for at finde. (lille sluthoved i plast, eller rømmespor til lodret lukkeknast, hvor gassen slår smut under kikkerten[xx(])

Du der MUGGE[Wink]
Der kommer ikke gas bagud langs slagstiften, da bundstykket er drænet, med gashuller. Det der evt rammer dig i øjet, når du skyder med din Viking eller AZ, er olie som løber bagud på slagstiften

Til Tackelberry

De ændringer der er foretaget i forhold til den originale 1900, er ikke på grund af tilpasning til CNC, da producenten af låsene(Metal Mecanica Stoccetta) i de første 10 år, hvor de producerede denne lås ikke ejede en eneste cnc maskine[xx(]
jbn
Svar
#15
Hej
Ifølge div våbensmede har en 1900 særdeles stærk lås
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)