Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylsterproblem
#1
Jeg ladede nyligt nogle patroner i kal. 7 x 64. Det har jeg gjort en del gange før uden problemer. Efter jeg var færdig skulle jeg lige prøve en patron i kammeret på min riffel. Den klemte. Ved eftersyn af patronen opdagede jeg, at der var kommet en lille "krave" øverst på hylsteret, lige før overgangen - det skrå stykke - inden selve halsen.
Jeg spurgte en "klog" - han mente, at jeg havde brugt for meget hylsterfedt? Hvad mener I?
En af mine bekendte lavede det samme nummer forleden. Han havde ikke været opmærksom på at kugleisætteren skal have afstand (1.6 mm) til hylsterholderen. Efter han rettede det, kom der ingen "kraver".
Nu har jeg købt en bullet puller og vil gerne have kugler og krudt ud, for at kalibrere hylstrene igen. Problemet er, at der er nye fænghætter i. Jeg kan næppe afskyde fænghætterne i riflen (uden krudt og projektil) da de nok vil klemme i kammeret. Jeg er noget betænkelig ved at presse de ikke afskudte fænghætter ud i ladepressen. Går det?? Eller springer de når nålen presser fænghætten ud?

FN
FN
Svar
#2
Først og fremmest skal du trimme hylstrene til den rette længde! Der er ingen problemer med at presse nye fanghætter ud af hylsteret.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
De var trimmet, en anelse

FN
FN
Svar
#4
Hej Doktor,

Du behøver ikke fjerne fænghætterne når du kalibrere hylstrene igen. Pil blot fænghætte nålen ud af din hylster die først.

For meget fedt giver normalt buler i hylsteret længere nede. Problemet skyldes højst sandsynligt, at der ikke har været frigang nok ved isætning af kuglen.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
En anelse? Var det nok? Og ja, selvfølgelig blot pil fænghætte naalen ud.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Tak for hjælp. Det gik med lidt besvær. Jeg trimmede alle hylstrene både dem med en "krave" og dem uden til 63,8 mm. Det er kaliber 7 x 64. Nogle skulle igennem kalibratoren flere gange da de klemte i riflen - jeg skød fænghætterne af. Et par hylstre satte sig så meget fast i kalibreringsmatricen, at jeg måtte en tur i værkstedet og have fat i nedstrygeren og forsigtigt save kraven af med fænghætte. Jeg var ikke meget for at slå hylstret baglæns ud med fænghætte i. Efter denne operation kunne jeg slå hylsteret ud med en dorn. Mistede 2 hylstre. Jeg skulle prøve min nye fænghætteisætter RCBS APS, til strips.
Iøvrigt søgte jeg trimlængde på http://www.robsoft.nu til denne kaliber, der fremkom en 7 x 64 med trim 63.75 mm og en 7 x 64 Brenneke med trim på 63.8 mm. Jeg mente nu det var samme kaliber, det er Brenneke der har opfundet denne kaliber i 1917.
Mvh.
FN

FN
FN
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)