Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barens TTSX 120gr. til 6,5x55
#21
Citat:quote:

Originally posted by tikka93

kronvildt og grise i tyskland på anstand/pyrsch jagt har hidtil skudt med oryx og er super tilfreds med grundet ændre tyske krav vil jeg gerne have en patron til alt.



Hvad kræves egentlig i Tyskand af kuglevægt og anslagsenergi hvis man vil kunne skyder "Det hele" ? Er det nok med 130 grains ?

Syntes ikke jeg kan finde noget på nettet, men er heller ikke særlig god til Tysk.

Mvh. Ole
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by OKHansen
Hvad kræves egentlig i Tyskand af kuglevægt og anslagsenergi hvis man vil kunne skyder "Det hele" ? Er det nok med 130 grains ?

Syntes ikke jeg kan finde noget på nettet, men er heller ikke særlig god til Tysk.

Mvh. Ole


http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...uglev%E6gt
+ det at en del delstater/områder nu går over til krav om blyfri kugler (dvs behøvs ikke være helkobber/messing, kunne også være noget tin kerne istedet for bly..mener RWS gør id et)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#23
Jeg lader 120 grains TTSX med 50 grains MRP til min 6,5 x Kedelig ..

I min riffel giver det 910 m/s .. ca...[Big Grin]

COL 79,9 mm

God præcision ... 15 mm på 100 m ... Har skudt Thar og Gemse på Bjergjagt i New Zealand med dem ... fungerede som forventet [8D]

Jeg måler trykket næste gang jeg kommer ud med min PressureTrace.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by OKHansen

Hvad kræves egentlig i Tyskand af kuglevægt og anslagsenergi hvis man vil kunne skyder "Det hele" ? Er det nok med 130 grains ?

Syntes ikke jeg kan finde noget på nettet, men er heller ikke særlig god til Tysk.

Mvh. Ole



Hej Ole
§ 19 Sachliche Verbote
(1) Verboten ist
1. mit Schrot, Posten, gehacktem Blei, Bolzen oder Pfeilen, auch als Fangschuß, auf
Schalenwild und Seehunde zu schießen;
2. a) auf Rehwild und Seehunde mit Büchsenpatronen zu schießen, deren Auftreffenergie
auf 100 m (E 100) weniger als 1.000 Joule beträgt;
b) auf alles übrige Schalenwild mit Büchsenpatronen unter einem Kaliber von 6,5
mm zu schießen; im Kaliber 6,5 mm und darüber müssen die Büchsenpatronen eine
Auftreffenergie auf 100 m (E 100) von mindestens 2.000 Joule haben;

Min oversættelse

Forbudt er
……

2.a) at skyde på råvildt og sæler med riffelpatroner, med anslagsenergi på 100 m under 1000 Joule;

b) at skyde på alt andet klovbærende vildt med riffelpatroner mindre end 6,5mm; med kaliber 6,5 mm og derover må patronerne have en anslagsenergi på 100 m (E100) på mindst 2000 joule:

Min mening: 6,5 *55 er lovlig til svin, men nok i underkandten, især på trykjagt, med større risiko for dårligt placeret kugle.
Svar
#25
Hej Lars Malver.

Vil du oplyse din kilde idet dette har været oppe at vende mange gange før. Der er forskellige regler i de forskellige delstater.
De regler du oplyser gælder for Bundesforst, men der er mindst 2 andre slags forst i Tyskland.
Jeg er af den opfattelse at der ikke findes entydige regler for hele Tyskland. Man skal sætte sig ind i delstatens regler og vide hvilken slags forst man jager i. Bundesforst, landesforst og mindst 1 mere som jeg ikke kan huske.
Jeg har jaget i Tyskland i ca. 15 år og selv de lokale er i tvivl. Der kan være forskellige regler inde i skoven og andre på marken uden for.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Nej, men 130 grs TSX.

Hvis du kan vente et par uger skal jeg fortælle dig hvordan de går i min S&L Sporter. Regner med at de skal gå ca. 850 m/s for god præsicion.

mvh
hjemmeladeren


Jeg har netop indskudt min 6,5*55 med Barnes TSX 130 grains.
Vo860 m/sek
Den skyder fint, men jeg er meget interesseret i at høre erfaringer fra nogen der har brugt den i praksis.
Især er jeg spændt på, om den ret hurtige kugle laver voldsomme blodudtrædninger på råvildt, som kuglen primært skal bruges til.
Svar
#27
[quote]Originally posted by M@X 2.0

Hej Lars Malver.

Vil du oplyse din kilde idet dette har været oppe at vende mange gange før. Der er forskellige regler i de forskellige delstater.
De regler du oplyser gælder for Bundesforst, men der er mindst 2 andre slags forst i Tyskland.
Jeg er af den opfattelse at der ikke findes entydige regler for hele Tyskland. Man skal sætte sig ind i delstatens regler og vide hvilken slags forst man jager i. Bundesforst, landesforst og mindst 1 mere som jeg ikke kan huske.
Jeg har jaget i Tyskland i ca. 15 år og selv de lokale er i tvivl. Der kan være forskellige regler inde i skoven og andre på marken uden for.

Hej

Jeg citerede §19 fra Bundesjagdgesetz, dvs en lov der gælder i hele Tyskland. Du kan se hele loven på http://www.bundesjagdgesetz.de

Lokalt f.eks hos Bundesforst,kan der være strengere regler f.eks. krav om blyfri ammunition eller større krav til kaliber.
Det må man spørge om konkret.
Venlig hilsen
Lars
Svar
#28
Har nu fået ladet nogle tsx 130 grain og de skyder ok og inden for et par cm sammen med min træningsammu og oryx i norma hylstre har læst at nogle opnår bedre precision med lapua hylstre så mit spørgsmål er kan man overføre data direkte til lapua hylstre ????? og så prøve det eller vil det give andet tryk (skal man evt måle hylstre volume og sammen ligne dem (norma/ lapua)
Svar
#29
Hej Tikka 93

Ja, hvis du vil ha det sidste med skal man vide hvad hylstervolumen er.

Hilsen Steen

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Lars Malver

Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Nej, men 130 grs TSX.

Hvis du kan vente et par uger skal jeg fortælle dig hvordan de går i min S&L Sporter. Regner med at de skal gå ca. 850 m/s for god præsicion.

mvh
hjemmeladeren


Jeg har netop indskudt min 6,5*55 med Barnes TSX 130 grains.
Vo860 m/sek
Den skyder fint, men jeg er meget interesseret i at høre erfaringer fra nogen der har brugt den i praksis.
Især er jeg spændt på, om den ret hurtige kugle laver voldsomme blodudtrædninger på råvildt, som kuglen primært skal bruges til.


erfaringer er meget sagt men 6,5x55 barnes tsx130 grain vo ca 840 ikke målt endnu laved fint arbejde på buk på 65 meters afstand gik ned i skuddet skudt på bladet fint arbejde synes jeg [Big Grin]
Svar
#31
[quote]Originally posted by fisker

Hej Tikka 93

Ja, hvis du vil ha det sidste med skal man vide hvad hylstervolumen er.

Hilsen Steen
takker hvis jeg forstår det ret så hvis jeg måler hylstervolume og den er større eller identisk med norma så kan jeg roligt teste med lapua hylstre og sammeladning ,
Svar
#32
"hvis jeg forstår det ret så hvis jeg måler hylstervolume og den er større eller identisk med norma så kan jeg roligt teste med lapua hylstre og sammeladning"
men nærmer man sig det røde felt .. kan der evt være forskel i halsen man også skal tage højde for (godstykkelse, matriale stivhed) = udtrækningskraft af projektil = 'stramhed' = start tryk.. ved ikke om man kan måle det nemt (eller det bare skal 'erfares')

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)