Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barnes TSX 180 gr
#1
Ærede formænd ud i ladekunsten, vi er kommet ud i et akut problem pga nedlukning af vores riffelbane-anlæg, der skal renoveres i juni måned [V] Så i stedet for at have god tid til at finde en god ladning og få indskudt, har vi nu kun først kommende onsdag og fredag.

Så hvis en eller flere af jer ligger inde med gode ladedata til en kal. 30.06 med Barnes TSX 180 grains m. Boattail, så vil vi være meget taknemmelige. Gerne med Norma 203b eller 204 krudt, da det findes på lager og der ikke kan skaffes andet inden ugen er gået.

Vi skulle meget gerne kunne tage til Sverige med sindsro i pinsen og skyde gris, hvor der er gennemskud og godt med sweiss.

Mvh Farmor/Annelise [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#2
Jeg ville aldrig bruge en TSX til gris - medmindre du kan garantere en kugleplacering bag øret hver gang. Den laver ikke nok skade på grisen og efterlader et alt for lille udgangshul! Hvis det er en ren griseladning ville jeg bruge 190gr Hornady SPBT, 58gr MRP og kuglen sat til krymperillen. De er virkelig præcise og giver god dybdevirkning = gennemskud stort set hver gang. Den cocktail vil du Med garanti ikke fortryde når det kommer til grise!
Svar
#3
QL siger 56,9 grains 204 bag en tsx-bt, som absolut max. ville nok lade et grain lavere. COL 84.8

Vis mig den gris der kan tåle sådan et bolche ...

Hvis det ellers rammer fornuftigt [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Ikke at jeg er formand men til en Sauer 202 har jeg lavet 180 grain TSX foran 56 grain Norma URP og en COAL på 83,5 mm
Vil også gerne se den gris der lever videre efter mødet med sådan et kobber søm [Smile] har selv kun gode erfaringer, men Jamo har ret i at udgangshullet ikke er ret stort, det skyldes kuglen har mistet fart og energi på at lave ballade inde i kroppen, det er hvad jeg har observeret ved feks kronvildt

@Jamo Har du prøvet TSX på gris eller er det blot din teori?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
Min udmærkede og velskydende kammerat Johnny bruger kun 180 tsx til gris.

Jeg lavede nogen til ham først, så begyndte han selv.

Han bruger en 300 win mag, men kort pibet Sako Finnlight, så hastigheden er nok ikke meget over hvad en 30-06 kan præstere, og slet ikke hvis man sammenligner 30-06 på under 200 meter og hans 300 over på 250 meter.

Og grisene, ja de ved stadig ikke hvad der ramte dem, desuden glemte de at løbe fra pladsen[Big Grin]

Jeg bruger selv ttsx i min 308 (V/0 810 M/S) for der tror jeg farten er kommet så langt ned, at jeg er bange for manglende ekspansion, hvis der ikke er den lille plastic spids. Den virker i øvrigt fortrinneligt og smadre ikke mine bukke.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg ville aldrig bruge en TSX til gris - medmindre du kan garantere en kugleplacering bag øret hver gang. Den laver ikke nok skade på grisen og efterlader et alt for lille udgangshul! Hvis det er en ren griseladning ville jeg bruge 190gr Hornady SPBT, 58gr MRP og kuglen sat til krymperillen. De er virkelig præcise og giver god dybdevirkning = gennemskud stort set hver gang. Den cocktail vil du Med garanti ikke fortryde når det kommer til grise!



Hvis jeg må komme med et indspark, så har jeg skudt ca. 30 grise med TSX 225gr og ikke 1 har jeg mistet. 2 af dem er skudt i hovedet. Resten er bladskud. Den længste flugtstrækning har været 10 meter. Jeg skyder med 35 Whelen og udgangshastigheden er 800 m/s. Det er vel nogenlunde det samme der kan opnås i en 30.06 med en 180 grs kugle, så jeg vil med ro i sindet beskyde en hvilken som helst gris på bladet med den kombination.

PS: der er ikke en eneste af grisene der har klaget over for små udgangshuller [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Jeg takker for de gode svar [Smile]

Mvh Farmor/Annelise

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#8
@Explorer

Jeg har skudt 2 bukke og en meget stor gris med TSX 165 grains (308W). Vo var 810 m/s.

Første buk gik ned i knaldet, men ryggen var også ramt. kuglen gik ind skråt forfra i venstre side, meget højt på bladet og ud i lysken på højre kølle. Der var kun et kaliberstort udgangshul og ingen schweiss...

2. buk blev skudt på samme måde - ca. 40 meter, skråt forfra dog sad kuglen direkte på bladet og gik diagonalt gennem dyret og ud gennem køllen - efterlod kun et hul på størrelse med kalibren. Der var ikke skyggen af schweiss og dyret løb 70 meter. Var det ikke fordi jeg så hvor den lagde sagde, var det blevet en svær eftersøgning.

Sidst men ikke mindst skød jeg til en meget stor gris på 150 meters afstand. Jeg holdt på bladet af den, klemte af og dyret gik ned i knaldet. Herefter satte den sig op og satte så i en spurt ind i noget tæt krat. Vi fandt blod ca. 30 meter fra anskudsstedet hvor den havde passeret en grøft og herefter nogle dryp/stænk på blade m.v. Herefter hørte sporene op. Vi havde hund på, men grisen var væk. Min makker stod ved siden af mig og så skuddet gennem sin håndkikkert. Han var helt sikker på, at kuglen sad hvor den skulle (på bladet).

Jeg siger ikke, at kuglen sad perfekt - det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om eftersom vi ikke fandt grisen - men kuglen gav os på den anden side heller ikke meget blod at arbejde med.

Når jeg skyder grise med 9,3x62 og Speer HotCor 270 gr er der virkelig meget blod!

Det samme gør sig gældende når grisene bliver skudt med alm Hornady SPBT 180 gr fra 308W - som jeg efterhånden har set 15-20 grise nedlagt med. De leverer fint gennemskud og masser af schweiss - også på en 150 kg. keiler!!!!.

Min nævnte ladning til 30.06'er har bevist sit værd på både gris, antiloper, kudu, oryx, red hartebeast - alle med gennemskud og masser af schweiss - pånær oryx'en, hvor kuglen sad i skindet på modsatte side efter et diagonalt skud. Kuglen havde 80% restvægt!

Så jeg fastholder at 190gr Hornady SPBT sagtens kan gøre jobbet - mindst lige så godt som TSX - måske endda bedre når det kommer til gris![Smile] Jeg er ihvertfald færdig med Barnes...[:o)]

Sidst men ikke mindst - så har man også råd til at træne med sin jagtammo hvis man skyder med Hornady...det bliver hurigt en tand for dyrt i mine øjne med Barnes[Big Grin]
Svar
#9
Til 308 ville jeg have valgt en 150 grain for at få noget fart på, den vil kunne penetrere tæt på det samme som 190 grain Hornady i 308
Til min 30.06 har jeg tænkt mig at forsøge med 168 grain TTSX
Jeg har aldrig haft mangel på schweiss hverken med 180 grain TSX i 300 wm (935 m/s) eller med 85 grain TSX i 243w (975 m/s)

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Barnes anbefaler også at du går 1 eller 2 trin ned i kuglevægt i forhold til bly http://www.youtube.com/watch?v=nV8ij1gK-ck hvilket vil sige i stedet for feks 180 grain bly i 30.06 så er det 165 eller 150 grain kobber, den holder jo restvægten og derfor den dybe penetration

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Ja det er muligt det er der grisen ligger begravet [8D] men holder mig nu til de gode gamle konventionelle kugler - alternativ bondede kugler som jeg i øvrigt synes er meget lettere at få til at gå præcist i diverse rifler - men det er en anden snak!
Svar
#12
Hej
Jeg har skudt en del grise og hjorte med Barnes TSX 165gr. på drivjagt. Det er den kugle jeg har fået bedst knald/fald med og de laver fin schweiss.
En dag jeg var i den lokale jagtbutik var der nogle gamle grise jæger som stod og snakkede om, hvor gode Nosler Partition 165gr. og 180gr var til gris jagt, så det skulle jeg så lige prøve. Det var det værste jeg har skudt med, de giver overhovedet ingen schweisse. Jeg satte 4 kugler i en gris på 65kg. og den løb vidre, der var schweisse de første 10 meter, derefter var hullerne lukket af fedt, den løb ca. 120m, hvor jeg måtte give den et fangst skud og den var rimelig skudt. Jeg skød en kron hind og 3 grise mere med Nosler Patition på den tur. og de løb fra skud stedet alle, der var kun kortvarig schweiss.
Så jeg er ikke i tvivl om, at jeg vil bruge Barnes TSX eller TTSX på næste tur i 165/168 eller 180gr. i min 30-06er.
PS. jeg har brugt Barnes TSX 165gr. til Dåvildt i Sverig og det har virket rigtig godt.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#13
Jeg har skudt råvildt med 180grs TSX. Udgangshul i størrelseordnen 30mm. Rævehvalpe ca 20 mm. (300WM - 900m plus)

Da den er ekspansiontræg er jeg også overbevist om at man skal ned i vægt for at få hastighed nok til ordentlig ekspansion. Udgangshul som indgang - tror den forklæder sig som spidsskarp.

@Max - din sammenligning holder sikkert - men diameteren på projktilerne ser ud til at være bestemmende for hvor stort hul der i spidsen - og deraf sandsynligvis forskellig ''dum dum'' effekt.
mvh
Svar
#14
Hej igen.
Nu har jeg kun prøvet Barnes TSX 165gr. men jeg har givet den det pulver den kan klare, jeg ligger over de 850m/s. Jeg har også haft udgangshuller på ca. 3 cm.
I min gamle 243W 85gr. TSX har også givet 2-3cm udgangshuller på råvildet som er ramt på bladet. Jeg har ikke haft spredninger der er over 20mm på 100 meter og har ikke på nogen tidspunkt haft problemer med at finde en super ladning nåt jeg bruger QL.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
@Maubla - det understreger vore påstande - du beskriver et resultat for 165gr der hastighedsmæssigt ligger i retning af det en 300WM præsterer med 180grs. Så gentagelse[:o)] ned i vægt - op iu hastighed.
mvh
Svar
#16
Her en test der viser at en lettere TSX penetrerer mere end en tungere bly http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads.../1481504/3

når vi taler kobber så glem alt om tunge kugler [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Hvad så famse, kunne de skyde[?]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#18
@ Clax

Det vides endnu ikke, da gemalen kom hjem fra Nordsøen umiddelbart før afgang til Sverige i pinsen. Så han har ikke haft tid til at få ladet med de Barnes TSX i 180 grains vi fik hjem.
Men jeg havde da stadig nogle 165 grains Hornady Interbonds tilbage, og det døde næste svin da også af [8D]

Men vi er da spændt på hvordan virkningen er når vi næste gang kommer på de kanter [Wink]

Mvh Farmor/Annelise [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#19
Farmor, naar du nu har en kugle der virker, hvorfor saa lave om paa det? Jeg ser det gang paa gang herinde paa forummet at medlemmerne ustandselig pjatter rundt med forskellige ladninger, krudttyper, fænghætter projektiler og vægt med efterfølgende indskydninger til højre og venstre og kikkert justeringer og hvad ved jeg. Slider riflen op paa Georg Gearløs eksperimenter.
jeg har skudt den samme ladning og projektil kombination i 20 aar, og de rammer plet fra 10 til 7oo yds. Jeg gaar aldrig paa skydebanen for jeg ved præcis hvor de rammer inden for ovennævnte afstande.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Farmor, naar du nu har en kugle der virker, hvorfor saa lave om paa det? Jeg ser det gang paa gang herinde paa forummet at medlemmerne ustandselig pjatter rundt med forskellige ladninger, krudttyper, fænghætter projektiler og vægt med efterfølgende indskydninger til højre og venstre og kikkert justeringer og hvad ved jeg. Slider riflen op paa Georg Gearløs eksperimenter.
jeg har skudt den samme ladning og projektil kombination i 20 aar, og de rammer plet fra 10 til 7oo yds. Jeg gaar aldrig paa skydebanen for jeg ved præcis hvor de rammer inden for ovennævnte afstande.
Hogmeister



Ja og det gør du så godt at jeg er rigtigt imponeret. Din passion er helt speciel - skud på lange afstande med en ekstrem præcision som vi er mange der er misundelige over.

Men på den anden side så tror jeg at vi er mange for hvem en stor den af glæden netop er at eksperimenterer og finde den helt rigtige kombination. Når den så er fundet, går man rundt med et smil på læben nogle måneder, men lige så stille svinder glæden og tankerne begynder at forme et nyt projekt, for igen at kunne nørde den igen. Om det så er ved at få et nyt kaliber i skabet, eller ved at bilde sig selv ind at man har fundet den magiske kryptonit kugle er ikke så vigtigt, bare man igen kan arbejde frem mod et mål.

I virkeligheden tror jeg at det er lidt det samme for de fleste, forstået på den måde at nogle formulerer det i længere afstande, nogle i nye vildtarter, nogle i flere på en enkelt dag, nogle i nye lande, nye venskaber, sammen med børnene, børnebørnene og så videre.

Det er alt sammen forskellige vinkler til at nyde vores fælles passion - jagt og skydning.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)