Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Om-kalibrering fra 308 til 300wsm?
#1
I forbindelse med et elg-projekt, har jeg fået den tanke, at bygge en Sako L579 Forester i 308w om til en 300wsm. Ud over lidt kammer-gymnastik, er der noget der gør, at det ikke er en god ide?

Er det bedre at gå med en L61R i 30.06? Så mister man jo godt nok den korte lås, men måske er dimensionerne mht. styrke, bedre?
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

I forbindelse med et elg-projekt, har jeg fået den tanke, at bygge en Sako L579 Forester i 308w om til en 300wsm. Ud over lidt kammer-gymnastik, er der noget der gør, at det ikke er en god ide?

Er det bedre at gå med en L61R i 30.06? Så mister man jo godt nok den korte lås, men måske er dimensionerne mht. styrke, bedre?



Kammer gymnastikken er nok det mindste af øvelsen.

Bundstykke hovedet skal udvides til magnum.

Rampen skal sikkert og behandles.

endeligt kender jeg ikke magasinet i riflen, men i bedste fald reducerer du kun kapaciteten.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Få den pibet om til 358 win, så skal du ikke lave andre ændringer.[Big Grin]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Lad den dog være - 308 er mere end rigelig til elgjagt [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Ja, lyt til AB! Her i Canada er der skudt flere elge med en .30-.30 end noget andet kaliber! Et historisk faktum. Saa du har masser af killing power med din .308
hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Jeg kunne forestille mig, at du ikke ville få det forventede ud af det, da din pibe formentlig er for kort.

Du kan ligeså godt kamre i 30-06 ydelsen vil sikkert blive næsten den samme og som din lås sikkert er for kort til.

Behold den i 308 det er mere end rigeligt til elg.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Kig evt på .300 RCM, denne giver .300 WinMag performance, fra en 20" pibe, og har ca. samme max. længde, som en .308 Win
(300 RCM, max lenght: 71,12mm)
Men, den har hylsterbund med dia på 13,51mm, som en magnum

http://ammoguide.com/cgi-bin/ai.cgi?sn=f...&catid=705

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Din lås ER for kort til de lange mangnum kalibre.

Mvh Søren
Svar
#9
[quote]Originally posted by JRexA

Kig evt på .300 RCM, denne giver .300 WinMag performance, fra en 20" pibe, og har ca. samme max. længde, som en .308 Win
(300 RCM, max lenght: 71,12mm)
Men, den har hylsterbund med dia på 13,51mm, som en magnum

http://ammoguide.com/cgi-bin/ai.cgi?sn=f...&catid=705

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex

Korrekt såfremt du bruger samme ladninger, som Hornady har udviklet.

Men de er efter deres "superperformance manual" = krudt du ikke kan få fingre i. Da det er blandinger med langsomt og hurtigt.

Det er lidt som 338 federal. Den er ikke bedre end den gamle 338-08( de er nemlig identiske) men Federal opnår højere hastigheder pga krudt sammensætningen. Peter Nordberg testede i Vapentidningen og fik ovennævnte resultat.

Alt det bøvl der ved ændring til wsm er det samme bare lidt mindre da rcm er mindre.

Jeg synes generelt der skrives meget om hvor meget bedre de mange nye Short, super og megamagnummer er end de gamle kendte.

Men altid bliver sammenligningen lavet på det ypperste i ladeteknik for de nye og håbløst forældede ladning på fx en 300 win mag.

Men måske kan det sælge en ny riffel i ny og næ.

En fair sammenligning ville være fx en 300 RCM vs 300 win mag, med samme projektil og superperformance ladeteknik.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)