Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny Leupold, men hvilken?
#1
jeg mangler en kikkert til min S&L 84 i 8x68s [8D]

men jeg står i lidt af en dilemma....

mit første valg var VX-3L 3.5-10x56, Duplex til $880

men men..... når man nu er ude og shoppe.....

så kom jeg til at se på :
VX-3L 3.5-10x56, Illuminated Boone & Crockett $1050
VX-3L 4.5-14x56 LR, Boone & Crockett til $1080
VX-3L 4.5-14x56, Illuminated Boone & Crockett til $1180

4.5-14x56 har begge side focus og er 30mm i stedet for 1"

men hvad fan skal man vælge, og boone & crockett er det bare gejl eller er det noget man vil komme til at bruge ?

og lyset i de VX-3L'er er det godt eller ? er det pengnede vær?

må indrømme jeg er lidt på bar bund her, da jeg kun har "normale" kikketer på de andre rifler 3-9x40 3.5-10x50 osv med duplex

må indrømme jeg hælder til en 4.5-14x56 da den har 30mm rør, men om den skal ha lys eller boone crockett sigte eller ej der må jeg bede om jeres hjælp og erfaring

Karsten
Karsten
Svar
#2
Jeg kender ikke Boone & Crocket, men jeg har en VX3 4,5-14 x 50 LR med belyst duplex sigte. Jeg kan sige det helt kort: Jeg vil altid have mindst én kikkert med belyst sigte. Og Leupolds kan skrues helt derned hvor det skal, for at det kan bruges i mørke. Så sent som denne week end var jeg på grisejagt i Sverige, og der er bare en verden til forskel på at sidde og gætte på hvor korset er, og så at tænde for lyset og se det.

En helt anden ting er, at jeg måske vil overveje forstørrelsesgraden næste gang jeg køber kikkert. Hvis man holder sig på max 12 gange forstørrelse kan man undvære parallakse/skarpheds/afstandsjusteringen, og jeg er ikke vild med at skulle justere hvis jeg skal se vildt på forskellige afstande. Det er selvfølgelig fordi min primære interesse er jagt. I ulfborg på 600 meter banen var kikkerten meget overbevisende, så til skydning på lang afstand er den velvalgt, og det er da også det den primært er lavet til.

I vinter var jeg på pyrschjagt i skoven, hvor mørket mellem granstammerne vekslede med meget lyse snedækkede partier. Der skruede jeg forstørrelsen helt ned og tændte for lyset på fuldt blus. Mod sneen kunne jeg se det mørke kryds, og mod de mørke områder kunne jeg se det røde lys.

Samme indstilling brugte jeg i skydebiografen i Skjern. Det gik fint med at få det røde kryds svinget ind på målene, selvom det vel aldrig bliver en decideret drivjagtskikkert.

Faktisk er det sådan, at jo mere forskelligt jeg bruger kikkerten til, desto gladere bliver jeg for den.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg kender ikke Boone & Crocket, men jeg har en VX3 4,5-14 x 50 LR med belyst duplex sigte. Jeg kan sige det helt kort: Jeg vil altid have mindst én kikkert med belyst sigte. Og Leupolds kan skrues helt derned hvor det skal, for at det kan bruges i mørke. Så sent som denne week end var jeg på grisejagt i Sverige, og der er bare en verden til forskel på at sidde og gætte på hvor korset er, og så at tænde for lyset og se det.

En helt anden ting er, at jeg måske vil overveje forstørrelsesgraden næste gang jeg køber kikkert. Hvis man holder sig på max 12 gange forstørrelse kan man undvære parallakse/skarpheds/afstandsjusteringen, og jeg er ikke vild med at skulle justere hvis jeg skal se vildt på forskellige afstande. Det er selvfølgelig fordi min primære interesse er jagt. I ulfborg på 600 meter banen var kikkerten meget overbevisende, så til skydning på lang afstand er den velvalgt, og det er da også det den primært er lavet til.

I vinter var jeg på pyrschjagt i skoven, hvor mørket mellem granstammerne vekslede med meget lyse snedækkede partier. Der skruede jeg forstørrelsen helt ned og tændte for lyset på fuldt blus. Mod sneen kunne jeg se det mørke kryds, og mod de mørke områder kunne jeg se det røde lys.

Samme indstilling brugte jeg i skydebiografen i Skjern. Det gik fint med at få det røde kryds svinget ind på målene, selvom det vel aldrig bliver en decideret drivjagtskikkert.

Faktisk er det sådan, at jo mere forskelligt jeg bruger kikkerten til, desto gladere bliver jeg for den.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



det lyder som at det nok bliver en VX-3L 4.5-14x56, Illuminated Wink

men lige et spørsmål, når jeg kigger på leupold hjemme side, så ser det ud til at der kun er krys i midten når lyset er tændt
[Image: illum-duplex.gif]

er det tilfældet ?

Karsten
Karsten
Svar
#4
Har du evt overvejet deres nye vx-6 model. De ser spændende ud, og er med fast øjen afstand.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Nosler... men, krydset er der også når lyset IKKE er tændt.

Der er det bare sort. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
mange tak for svarende, det blev til en
VX-3L 4.5-14x56, Illuminated Boone & Crockett og en Leopold QR montage og ringe og slf Leopolds egne klapper

fik 9% rabat på det hele [8D] så nu venter jeg bare............... på posten

Karsten
Karsten
Svar
#7
Hvor har du handlet kikkert? Det lyder som USA, bruger du ShopUSA eller noget tilsvarende?

Christian
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Hvor har du handlet kikkert? Det lyder som USA, bruger du ShopUSA eller noget tilsvarende?

Christian



det er theopticzone.com de havde udsalg

Karsten
Karsten
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)