Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny sigtekikkert
#1
Hejsa.
Sagen er den, at jeg skal have en ny sigtekikkert til min Voerre Titan II.
Den jeg har på nu er en japansk én med lys i korset, men den har en defekt som jeg ikke synes er OK. Og generelt er jeg tilhænger af lys i korset, men har nu heller ikke prøvet andet [:I]
Jeg står i den situation, at jeg på nuværende tidspunkt er fattig studerende og til August drager jeg 5 måneder til Skotlands vestkyst. Hvor det muligvis ville være billigere at købe en sigtekikkert[?]

Jeg skal ikke bruge noget ekstra ordinært, så ingen kliktårn, men derimod kunne jeg være tiltalt af en sigtekikkert med afstandsmåler! Dog koster det somregl kassen.

Hvilke kikkerter vil I anbefale i et prisniveau på 0-5000 kr som kunne være en mulighed. Ved godt det ikke er mange penge, men tjener ingen penge i Skotland.
Muligvis også kikkerter i prislejet
0-8000 kr, når jeg er kommet hjem og har tjent lidt guld.
Og vil der være penge at spare ved at købe sigtekikkert i Skotland?
Dog skal det også siges, at jeg først skal købe kikkert i foråret 2012 da min nuværende kikkert er OK til bukkejagten her i 2011. Kommer jo pga. Skotland ikke på jagt med min egen riffel mere end bukkejagten 2011. Desuden skal det siges at jeg ikke låser mi fast på noget, men hvis man nu kunne indsnævre markedet så ville det være prima

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Men forstørrelsen må dog gerne starte et sted så sigtekikkerten kan bruges til drivjagt. Og dette bliver så i stedet for svingmontage og rødpunkt [Wink] Så derfor må derfor må der gerne gå lidt penge fra det til en sigtekikkert [^]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Jeg har selv investeret i en Meopta Meostar 3-12x56 med lys.
Den fungerer rigtig godt og der er en rigtig fin lysgennemstrøm.
Jeg købte den i østjysk og gav 6000 kroner.
Den var dog på tilbud, men mon ikke de kan sælge den til samme pris om nogle måneder Smile

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#4
Hej
Jeg ville også købe Meopta kikkert. I et Tysk jagtblad var der en test, hvor Meopta havde 1% mindre lysgennemgang end den bedste Zeiss.
Den Tyske test var lavet, hvor der var maskiner der måler lysgennemgangen, så personlige holdninger var ikke aktuelt i denne test og det har jeg det fimt med.
Jeg bruger selv en Meopta som drivjagts kikkert, som jeg er meget glad for.
Det eneste problem den har, den har ikke det rigtige navn, men kvaliteten fejler ikke noget.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
Meopta R1 3-12x56 RD (m. lys) kan den købes billigere i udlandet (evt. Skotland) end her hjemme?
Herhjemme står den til 7495 kr hos Jaguar gruppen.

Er vant til lys og vil umiddelbart gerne have det.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Det er umiddlebart billiger i UK (ud over andre årsager, lidt lavere MOMS + når pundet går lavt så rykker det noget). Snak med Cluney og andre som forum medlemmer har erfaring med- dog er det typisk på dyrere Tyske/østriske der er noget at hente.

Hvis det være mere 'budget', så ud over Meopta som nævnt her .. er der Japanske (fx Nikon Monarch III til ca 6000€) og amerikanske (udover dem der er typisk på markedet herhjemme , Sigtron II Blue SKy serie (600-700€ alt efter forstør) .. kanon glas (Japansk) har fået montert på im BBF til Topfugljagten, de har dog ikke så mange modeller med lys)

Men som skrevet lande tråd her på VTF..
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...s=ddoptics
.. en lille tysk 'hemmelighed' DDOPtics Nachtfalke serie (ca 900€ listepris, så i toppe af dit budget)
OG den kan du få herhjemme, tag fx Ud til Rex oog se/snak

Til skotsk højland vile jeg tage mere end 12x i sigtekikkert , fx 16x el 18x

glem sigtekikkert med afstandsmåler .. brugt pæng på ordentlig glas og få fat i separat afstandsmåler (afstandsmåler i håndkikkert er dog i princippet funktionelt fint, men teknisk tager det også lidt af lyset/opløsligheden iforh til en ren håndkikkert.. skal du opdage tilmudrede højlandshjorte på 6-800m el mer, så vil du bare have optimalt glas .. så må afstandmåler komme ved siden af)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Mange tak for din deling af kikkertmærker. -Dem vil jeg lige kigge på!

Jeg skal ikke have min egen riffel eller kikkert med til Skotland, så jeg har ikke brug for mere forstørrelse end 2.5-12x (15x)50 til det jeg skal bruge den til [Smile]

Er faktisk også gået væk fra afstandsmåler igen. Har en seperat afstandsmåler og det må være godt nok.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Jeg ville også købe Meopta kikkert. I et Tysk jagtblad var der en test, hvor Meopta havde 1% mindre lysgennemgang end den bedste Zeiss.
Den Tyske test var lavet, hvor der var maskiner der måler lysgennemgangen, så personlige holdninger var ikke aktuelt i denne test og det har jeg det fimt med.
Jeg bruger selv en Meopta som drivjagts kikkert, som jeg er meget glad for.
Det eneste problem den har, den har ikke det rigtige navn, men kvaliteten fejler ikke noget.

Mvh Maubla Ole



Hej

Har du et link til den test? Jeg vil meget gerne se den.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
her er en gammel test (fx er det ikke FL glas i Zeissen, Svaro Z6 er ikke emd (HD glas på de stor) etc)
http://www.wildundhund.de/r30/vc_content...h_1905.pdf
målte værdier .. men læg mærke til der er forskel på på nat og dag. Dag kommer Meoptaen fint med, men nat hænger den lidy efter. DDOPtics praler af endnu højere værdier, men ikke sikkert det er samme måleinsitut/procedure (DIN-Norm, ISO 14135-2) der er anvendt.
Noget andet der er målbart er falsklys andel (vigtig i modlys situationer), der er Meoptaen og S&B oppe omkring 5% ved højste forstørresle (h.V.)

del II af test (praksis oplevelse) : http://www.wildundhund.de/r30/vc_content...h_2005.pdf

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Jeg ville også købe Meopta kikkert. I et Tysk jagtblad var der en test, hvor Meopta havde 1% mindre lysgennemgang end den bedste Zeiss.
Den Tyske test var lavet, hvor der var maskiner der måler lysgennemgangen, så personlige holdninger var ikke aktuelt i denne test og det har jeg det fimt med.
Jeg bruger selv en Meopta som drivjagts kikkert, som jeg er meget glad for.
Det eneste problem den har, den har ikke det rigtige navn, men kvaliteten fejler ikke noget.

Mvh Maubla Ole



Hej

Har du et link til den test? Jeg vil meget gerne se den.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Fandt dette på NVF.
Tak for alle de mange råd.

Krengel, har fundet en test fra wildundhund.de
http://www.wildundhund.de/r30/vc_conten ... h_1905.pdf

Og her er oplysningerne de har omkring natte transmission og der ligger Meopta der ikke særlig godt.
Men ellers ser den meget okay.

80,50%-81,60% Docter-Tipcontrol 3–12x56/Z
88,10%-88,80% Kahles Helia CSX 3–12x56
87,90%-88,20% Meopta Meostar R1 3–12x56 F
90,60%-90,90% Nikon Monarch E 2,5–10x56 SF IL
91,40%-91,90% Schmidt & Bender Zenith 2,5–10x56 FD
87,90%-88,50% Swarovski Habicht PVI-2 2,5–10x56 High Grid mit BE4 Digital
90,10%-90,20% Zeiss Victory Diavari VM 3–12x56 LA T*

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Boldsen

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Jeg ville også købe Meopta kikkert. I et Tysk jagtblad var der en test, hvor Meopta havde 1% mindre lysgennemgang end den bedste Zeiss.
Den Tyske test var lavet, hvor der var maskiner der måler lysgennemgangen, så personlige holdninger var ikke aktuelt i denne test og det har jeg det fimt med.
Jeg bruger selv en Meopta som drivjagts kikkert, som jeg er meget glad for.
Det eneste problem den har, den har ikke det rigtige navn, men kvaliteten fejler ikke noget.

Mvh Maubla Ole



Hej

Har du et link til den test? Jeg vil meget gerne se den.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Fandt dette på NVF.

Tak for alle de mange råd.

Krengel, har fundet en test fra wildundhund.de
http://www.wildundhund.de/r30/vc_conten ... h_1905.pdf

Og her er oplysningerne de har omkring natte transmission og der ligger Meopta der ikke særlig godt.
Men ellers ser den meget okay.

80,50%-81,60% Docter-Tipcontrol 3–12x56/Z
88,10%-88,80% Kahles Helia CSX 3–12x56
87,90%-88,20% Meopta Meostar R1 3–12x56 F
90,60%-90,90% Nikon Monarch E 2,5–10x56 SF IL
91,40%-91,90% Schmidt & Bender Zenith 2,5–10x56 FD
87,90%-88,50% Swarovski Habicht PVI-2 2,5–10x56 High Grid mit BE4 Digital
90,10%-90,20% Zeiss Victory Diavari VM 3–12x56 LA T*

OG

Testen er fra 2005 alle de nævnte fabrikker (Kikkerter) er blevet erstatte med nye modeller.
Den test jeg har haft var fra sidst år. jeg skal prøve at hitte den.

Meopta Meostar R1r 3-12x56 rd en helt anden konstruktion en den gamle model

Den Nye Meopta har en teknisk målt lysgennemgang på 95,8%

Lille


Mvh.
Boldsen



Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)