Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Første krudtindkøb til 9.3x62, 30.06 og 6.5x55
#1
Skal så småt i gang med at genlade og har de tre nævnte kalibre i skabet. Har rigelige mængder købe-ammo til 9.3'eren, så jeg starter nok med 30.06 og derefter 6.5.

Har læst på diverse hjemmesider med opskrifter, men der står jo sjældent noget om hvor præcise opskrifterne er, og da slet ikke hvordan de vil gå i min S&L Victory 6.5x55 & 9.3x62 eller Tikka Varmint SS 30.06.

Men hvilke krudttyper ville være bedst i nævnte kalibre [?]

Har indtil videre skudt med Lapua Mega i alle tre men kunne tænke mig, at prøve Barnes TTSX / TSX i 30.06'eren.

EDIT: bor i nærheden af Rex, hvis mærkerne varierer ift forhandler.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#2
Mrp til 6,5 og 204 til 30-06[Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
MRP og/eller URP til begge. Hvis der står Rhino på emballagen, så hedder de RP 22 & RP 17.

Knæk & Bræk
Knæk & Bræk
Svar
#4
Jeg bruger MRP til 6,5x55 og 30.06 og så 202 til 9,3x62.

Med de 2 krudttryper kan man ramme mange forskellige kalibre (når man nu kun må opbevare 2 kilo).

Mvh. Ole
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Maximo

MRP og/eller URP til begge. Hvis der står Rhino på emballagen, så hedder de RP 22 & RP 17.

Knæk & Bræk



enig
Svar
#6
Hvis du går efter og finde den mest præcise, ville jeg nok gå efter den der giver den højeste forbrændingsprocent samtidig med en fuldstændig fyldning af hylstret uden for højt tryk.
Det er svært at beregne sig frem til uden at kende projektilet.
Men jeg bruger rhino 25 i min 30-06, det giver gode resultater i flere af mine kalibre når man regner på det, og indtil videre holder det også i praksis.
Kan se det krudt også giver gode beregninger til 6,5x55, så det er nok ikke helt ved siden af..
Svar
#7
I jakt 1/2009 siger Jørund Lien, at N 160 "er 3006 krudt i særklasse" i en test af matchkugler i 3006. Han kan dog ikke få N 160 fremskaffet til testen hér og må bruge alternativer.

Han tester med en S&L M 97 3006.

I denne test er 203 B bedst eller på en delt 1. plads med 7 af de testede matchkugler. URP bedst med 6 og 204 med 4.

Men det bliver måske for teoretiskt....

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#8
Køb Rhino RP22/MRP til både 6.5 og 30.06 - alternativ N160 som også kan bruges til begge. Til 9.3 ville jeg vælge RP15/203B. 202 fungerer godt til de tunge kugler, men 203B synes jeg er lidt mere allround. 203B kan så også bruges hvis du vil lade din 6.5er med 100-120gr kugler!
Svar
#9
Hej, jeg bruger Rhino 22 til mine 6,5'er, men skal nu til og lade nogle 30,06'er og har fået at vide fra flere at til 30,06 skal jeg helst bruge norma urp, men ville mrp/Rhino22 være lige så god?!?....
Projektilerne er pt hornady SST 180gr og sierra game King 180gr

LilleLars
LilleLars
Svar
#10
Hej
30-06
URP, 203B og 204

6,5x55
URP til de lette kugler
MRP til de tunge kugler

9,3x62
203B og 202

Det er det krudt jeg ville vælge.
Men ville købe Rhino krudt pga. det er billigt i forhold til Norma

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#11
Tak for inputs.

Tror det til at begynde med bliver Rhino ækvivalenter til hhv MRP (RP22) og 203B (RP15), som mange af jer osse har foreslået og som findes brugt i en del opskrifter.

Så får vi jo se hvilke der virker, og hvilke krudtsorter, der skal købes i anden omgang.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#12
Lad os da gøre hvilke kugler du har tænkt dig at tumle med i de kalibre. J
Svar
#13
Har indtil nu udvalgt disse kugler som jeg vil kigge nærmere på

6.5x55:
10.1g Oryx (MRP)
8/9g Scenar (MRP)

30.06:
180grs Oryx (204, 203b, MRP)
165grs TSX (204, 203b, MRP)
130grs TSX/TTSX (204, 203b, MRP; J. Liens opskrifter fra test af TSX/TTSX i Jakt)

9.3:
286grs Oryx (203B)

Der substitueres med Rhino ækvivalenter til 204, 203b og MRP.

Har bestilt ladeboken 6, så må vi se om der kommer yderligere inspiration der.

Har ikke engang købt ladekit endnu endsige ladet en eneste patron, så der er udviklingsarbejde nok til lang tid.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#14
Hej. pete1234
Jeg ville ikke bruge penge på den Norske ladebog, men det er smag sag. Jeg ville heller bruge pengene på QuickLOAD hos GUNS & POWER.

Hvis du åbner nedestående første link, finder du ladedata på de mest brugte kugler, med det mest normale krudt der bruges.
http://www.bushman.dk/sider/genladning/c...x%2055.htm

Ved at åbne nedestående link ser du hvilken krudt, som er ens og du kan se, hvilken Norma og Rihno krudt som passer sammen, det er lavet af samme levendør. Som tidligere skrevet vælger jeg Rihno krudt pga. det er billigere.

http://www.bushman.dk/sider/genladning/k...ttabel.htm

Bushman har lagt alle de lade bøger ind i et regneark som han har, derfor det store udvalg af kugler. Super job han har lavet.

PS. jeg ville ikke bruge MRP til en 30-06 riffel, man skal helst have krudet forbrændt i løbet inden kuglen har sluppet mundingen, derfor mener jeg heller ikke at Vvn 160 passer til kugler under 180gr. i en 30-06.
Hvis man lader en Nosler BalTip 165gr. i en 30-06:
Med MRP får du en forbrænding på ca. 90% og en hastighed på 780 m/s.
Med Vvn 160 får du en forbrænding på ca. 86% og en hastighed på 740 m/s.
Med 203B får du en forbrænding på 100% og en hastighed på 855 m/s.
og så holder du dit løb så ren som muligt og bliver ikke blændet af munnings flamme, hvis du skyder i lidt mørke.
Ovenstående er min overbevisning, men der er sikkert nogle som mener noget andet.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
Højen formulerer vist et godt kompromis, der forudsætter QL el lign., og Quickload skal også indkøbes.

Citat:quote:

Hvis du går efter og finde den mest præcise, ville jeg nok gå efter den der giver den højeste forbrændingsprocent samtidig med en fuldstændig fyldning af hylstret uden for højt tryk.
Det er svært at beregne sig frem til uden at kende projektilet.
Men jeg bruger rhino 25 i min 30-06, det giver gode resultater i flere af mine kalibre når man regner på det, og indtil videre holder det også i praksis.
Kan se det krudt også giver gode beregninger til 6,5x55, så det er nok ikke helt ved siden af..


Ja, har kikket lidt på Bushman.dk. Imponerende datasamling.

Og om der skulle købes en ekstra bøtte krudt, så er det selvfølgelig ikke det der vælter læsset her, men nu er jeg skudt ind på et relevant udvalg til en begyndelse. Tak.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#16
Hej
Det er selvfølgelig op til en selv hvilken krudt man vil vælge, men i min lade verden er MRP til en 30-06 bestemt ikke det rigtige valg.
I de år jeg har ladet har jeg aldrig mødt en, som har brugt MRP til en 30-06[Big Grin]

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)