Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hollow Naughton cal. 20
#1
Jeg har fået den tosset ide at vil have en cal.20 haglbøsse. Den skal være let og have en god balance. Jeg har bl.a set på en Hollow & Naughton cal. 20 og med en tragboring 1/2 og 3/4. Vil den kunne skyde med stål hagl? Prøvede også Beretta Silver Hawk og en Royal.Royal var trykprøvet til 1350. De to sidstnævnet føltes tunge og med en elendig balance.Meningen med en cal. 20 var at jeg vile have noget som var let og i fin balance.
Svar
#2
Citat:quote:

Prøvede også Beretta Silver Hawk og en Royal.Royal var trykprøvet til 1350. De to sidstnævnet føltes tunge og med en elendig balance.Meningen med en cal. 20 var at jeg vile have noget som var let og i fin balance.


Og du følte fuldstændigt rigtigt!!!!!! Der findes utroligt mange tunge og klodsede 20'ere..... Nå,ja-så findes der jo også alle Englænderne[Smile] DE føles nemligt typisk IKKE tunge og klodsede,men netop lette,og i god balance,og med den rigtige "Pointability",og på lige nøjagtigt dét felt en de bedre Engelske haglbøsser i en klasse for sig,de føles som mere end "træ og metal"
Iøvrigt er der da ingen tosset idé med en 20'er. De sidste 2 sæsoner har jeg næsten kun brugt min kaliber 20,og den slår lige så godt ihjel(Mindst)som mine 12'ere[Wink]
Med mindre kanonen er oldgammel(og det er den næppe,jeg mener at Holloway & Naughton blev grundlagt i 1909),kan du sikkert roligt skyde med jernhagl i den. Men det er sikkert en god idé at få trangboringen åbnet lidt,og evt få reguleret kamrene til 70 mm.Prøv evt. at få f.eks Per Langvad til at vurdere den inden du handler.Han kan også klare de to indgreb jeg nævnte ovenfor. Men ellers,så er det sgu skønt at ha´sådan en let og elegant Engelsk skyder over armen på jagt.[:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Ja glem en royal, det er norsk nissejern og hungersnød i en og samme klump[Sad!]

Havde én i et år, den var mere på værksted end i våbenskabet

Men kal. 20 styrer [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Ja Jeg kan nu heller ikke se nogen grund til at gå med en cal. 20, hvis den føles næsten lige så tung, og i dårligere balance end min 12ér, som er en Webley Scott.Men hvor kraftige patroner kan jeg bruge i en Hallow Naughton cal. 20?

vhl Jagtbonden
Svar
#5
Jeg har også skudt med cal. 20 de sidte to år, og der falder det man peger på altså også ned Wink Jeg skød med 5'ere og 3'ere i 24gr.
Svar
#6
Hvilken model fra Holloway & Naughton er det nærmere betegnet?

Har du billeder eller andre data på våbenet?

Ofte kan de gamle Englændere sagtens skyde med jernhagl - bare ikke de hårdest ladet.

Jeg skyder selv med jernhagl i en Englænder fra 1891. Den er ikke boret op eller noget...... men det er kun flugtskydningspatroner i letteste udgave..

På jagt bruger jeg Bismuth - jeg skyder ikke så mange skud, så økonomien i det betyder ikke noget.

....... vælg en Englænder - der er bare noget over at skyde fugle med skønt gammelt håndværk[Wink][^].

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Nej jeg har ingen billede, og jeg ved heller ikke hvornår den er lavet. Men den er i en pæn stand, selv om netskæringene på forskæftet bære præg af brug og nok bør trækkes op.Den har ejektor og med churchill skinne.
Svar
#8
Hej ! Nu har jeg købt den omtalte Holloway & Naughton i cal. 20. Vil høre om der er nogen som kan fortælle mig hvor gammel den er? Serie nummeret er 85721.

MVH. Jagtbonden
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)