Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hastigheder, kronografer og grublerier
#1
Gruble, gruble... jeg har brugt formiddagen på skydebanen bl.a. sammen med en kronograf. Det kaster et spørgsmål om hastighed af sig;

Jeg har en kasse jagt ammo (308 win) ladet af en kammerat. Som udgangspunkt er præcisionen god (normalt 30mm grupper uden større anstrengelser) - og omhyggelig plejer han skam at være.
Jeg skød 15 skud over kronografen og fik målinger fra 784 m/sek til 847 m/sek - uden at være ingeniør mener jeg at det er en ret stor spredning. Må også lige nævne at det var i denne omgang så som så med præcisionen også. Det kan skyldes en noget lun pibe, men selv med piben på 30-40 grader var det lidt møjsommeligt at få noget der ligende grupper ud af indsatsen.

Så kom turen til nogle ladninger jeg selv har produceret. Her ligger hastigheden fra 715 m/sek til 727 m/sek. med en enkelt afstikker under 700 m/sek (15 skud i alt). Umiddelbart ser det bedre ud.

MEN - hvor ens kan/bør hastighederne inden for samme batch blive/være? Er der nogen tommelfingerregel om nøjagtigheden af en kronograf ? ( i dette tilfælde en Shooting Chrony F1)

Takker på forhånd for både erfaringer, visdomsord og generelle bemærkninger

/Vingeskudt
Svar
#2
Hej Vingeskudt

Den ES (Ekstrem spredning) du oplever med din kammerats ladninger er i forhold til hvad jeg oplever stor.

Jeg bruger en Shooting Crony Beta.
Den seneste måling (10 skud) var med typiske værdier:
ES : 13,5 m/s
Sd (Standardafvigelsen i serien): 4,12 m/s

Krudt kontrollerer jeg på elektronisk vægt ved at trykke på "TARA" med hylstret på vægten, give den en dosis fra krudtautomaten. Hvis den holder sig inden for +/- 0,2 gn i forhold til det planlagte, så er den OK og ryger på hylsterbrædet. Hvis afvigelsen er mere end nævnte, hældes krudtet tilbage i automaten og så prøver jeg igen. Oftest kan den holdes inden for tolerancen, men ca. hv. 5 ladning gør det ikke.

Samlingsmæssigt på skiven er det helt OK - i bænk kan 5 skud oftest dækkes med eet stykke plaster [Big Grin] - Værktøjet er en Sako 75 Varmint 6,5X55 som bliver fodret med Lapua Scenar 123 gn.

Det er det jeg kan drive det til p.t. Om det er store eller små værdier ved jeg faktisk ikke og når nu tråden er startet vil det da være interessant at høre hvad andre oplever og gør for at holde ladningerne så ens som muligt.

v.h. Potatiskastaren

De 6 P'er: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#3
Chronograferne er meget nøjagtige relativt set ( der kan være forskelle mellem forskellige chronografer, men de er ikke ret store)
D.v.s. forskellene mellem målinger udført med den samme Chronograf kan man roligt regne med.

Den variation du har set på jagtladningen fra din kammerat er alt for stor.. FORUDSAT at følgende er overholdt:
Hylstrene er alle af samme fabrikat (og helst også batch nr.)
Projektilerne er fra samme batch (æske/kasse) og krudtet er fra samme batch.
At der er brugt samme fabrikat og type af fænghætte i dem.

Hvis alle punkter ovenfor er overtrådt, så undrer variationen ikke[xx(] Det er set før...

Personligt tæller jeg aldrig 1. skud gennem riflen med i en "Extreme Spread" (ES) det kan være påvirket af olierester i piben og dermed lavere tryk og lavere hastighed.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
ok der kan også være noget om opstillingen... hvor langt fra ´stod kronografen (for tæt .. krudtrøg kan komme ind og drille lidt)... lys nok?, hvsi på vippen med lys så kan det også give variation).

mht krono variation.. mener den gale tysker lavede en test hvor han satte to ens kronoer op lige i rap.. og fik afvigelser på 10-20 m/s mellem dem,så hut jeg visker.

Det med røg og lys kan være relativt forskelligt indvirking i forhold til ladning (selvklart) men også hastighed/størrelse på projektil (den skal jo 'slukke lyset' for at gatene bliver aktiveret)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Din kronograf skal placeres mindst 5-10 meter fra mundingen, ellers vil gassen og partikler, der overhaler projektilet, kunne skubbe til selve kronografen, eller lave mirage og partikkelforurening under selve målingen
Svar
#6
Jeg lavede engang en test hvor jeg skød hen over 2 kronografer samtidig. Resultater se her :
http://www.okhansen.dk/prochrono-chrony.htm

Her ligger lidt forskellige målinger :
http://www.okhansen.dk/chronograf.htm

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar
#7
Gode input - tak.

Kronografen stod godt 6 meter fra mundingen (mere et tilfælde end egentligt planlagt), så den variabel skulle være nogenlunde under kontrol. Har netop haft nogle af patronerne adskildt for at veje krudtet - og hér ligger fejlen vist. Har målt fem tilfældigt udvalgte patroner- vægten svinger fra 43,8 til 44,7 grains - de fleste ligger omkring 44,5 som skulle være ladningen, men der må være noget galt med det krudttårn/mål der er brugt. Det må vist være en OM'er

Hvis man nu forudsætter at der var styr på de variabler der nævnes (krudtmængde nøje afvejet, hylster fabrikat og batch, ens hylster længde, ens ildkanaler, samme sættedybde, skudt fra en pibe med ens temperatur, ren pibe etc - altså, hvis der er tale om patroner der rent objektivt kan anses for at l være ens -hvilken spredning af hastigheder vil man så skulle acceptere ?
/Vingeskudt
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Vingeskudt

Gode input - tak.

Kronografen stod godt 6 meter fra mundingen (mere et tilfælde end egentligt planlagt), så den variabel skulle være nogenlunde under kontrol. Har netop haft nogle af patronerne adskildt for at veje krudtet - og hér ligger fejlen vist. Har målt fem tilfældigt udvalgte patroner- vægten svinger fra 43,8 til 44,7 grains - de fleste ligger omkring 44,5 som skulle være ladningen, men der må være noget galt med det krudttårn/mål der er brugt. Det må vist være en OM'er

Hvis man nu forudsætter at der var styr på de variabler der nævnes (krudtmængde nøje afvejet, hylster fabrikat og batch, ens hylster længde, ens ildkanaler, samme sættedybde, skudt fra en pibe med ens temperatur, ren pibe etc - altså, hvis der er tale om patroner der rent objektivt kan anses for at l være ens -hvilken spredning af hastigheder vil man så skulle acceptere ?
/Vingeskudt



Krudtmål er generelt ikke særligt præcise, medmindre man øver sig. Det lyder mærkeligt, men håndelaget hvormed man "Kaster" ladningen kan være afgørende. Mange anbefaler at man slår håndtaget 2 gange tilbage med samme styrke for at "pakke" krudtet ens. Jeg sætter dog altid krudtmål lidt under valgt ladning, og så drypper de sidste 2-10 krudtkorn i på vægten.

Jeg plejer at kunne holde ca. 10-20 M/sek mellem den højeste og laveste måling. men som du kan se af de forsøg jeg har lavet med kronografer kan de også variere. Med fabriksammu har jeg dog ofte oplevet 50 m/sek. eller mere i afvigelse mellem hurtigste og laveste hastighed. Patroner som Lapua scenar ligger dog meget tæt på hjemmeladet / håndvejet niveau.

Mvh. ole
Svar
#9
@OKHansen.

Kigger man på de sammenlignende målinger mellem chronografer med et "Cand. Scient" øje, så kan man netop se at det er korrekt hvad jeg skrev i mit første indlæg:

Der kan være store forskelle mellem forskellige fabrikater af chronografer (og også mellem flere eksemplarer af samme fabrikat) men testen med luftvåben (luftpistol -trykluft? som jo er noget af det mest ensartede m.h.t. hastighed Mine chronografer kan stort set ikke måle afvigelsen i V(5) på min Steyr LP10) viser helt tydeligt at den relative fejl på den enkelte chronograf er meget lille.
De variationer der ses på krudtbaserede målinger, skyldes helt sikkert variationer i ammo'en, og ikke i ret høj grad "målefejl" i chronografen. (Det ses også af det faktum at .22LR match-ammo også er meget ensartet, f.eks. måler begge mine chronografer Eley Tenex til under 5 m/s ekstrem spredning, dog med enkelte hovsa'er hvor hastigheden ligger ret langt fra gennemsnittet, men hvor træfpunktet på 50 m angiver at hastigheden må have været i orden, d.v.s chronografen måler radikalt forkert.
Min konklusion er at man skal se bort fra meget ekstreme måleresultater, da man ikke ved om de skyldes ladning eller chrono-målefejl. Det kan ihvertfald være direkte farligt blot at antage at en ekstrem måling på chrono-en MÅ være en fejl på chrono'ens måleresultat, specielt hvis man også samtidigt ser en tydelig afvigelse i træfpunkt....

Variationer i V(0-5-6-10)[Big Grin] kan også skyldes riflen, f.eks dårligt centreret slagstift der rammer meget skævt på fænghætten.

@Vingeskudt: Den variation du finder i krudtmængden kan sagtens forklare den store variation i V(6)[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Hvad hvis man satter 2 chronografer i fortsættelse af hinanden, med minimal afstand imellem, kunne man ikke af-eller bekræfte om de "ups-ere" skyldes ammo eller målefejl. Det er ikke sandsynligt, at begge chronografer laver en UPS-er på samme tid?

Man bliver altid lidt forundret, når man ser på skærmen, at det ene skud pludseligt afviger med 50m/s.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Hvad hvis man satter 2 chronografer i fortsættelse af hinanden, med minimal afstand imellem, kunne man ikke af-eller bekræfte om de "ups-ere" skyldes ammo eller målefejl. Det er ikke sandsynligt, at begge chronografer laver en UPS-er på samme tid?

Man bliver altid lidt forundret, når man ser på skærmen, at det ene skud pludseligt afviger med 50m/s.

/Buba

Dubravko



Så fik jeg undksyldningen for at købe en mere[Wink]

Helt seriøst er det en god ide hvis man oplever meget svingende hastigheder.

Med min nuværende som er mere krævende for placeringen af skuddet giver meget mere jævne målinger end den gamle, som jeg lavede fuldtræf på.

Den gamle gav meget store udsving alene udfra hvor skuddet passerede henover cellerne.

Den nye siger fejlskud om igen.

Jeg har derfor opdaget, at jeg kan lave patroner med ES på under 10 M/S.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Med min nuværende som er mere krævende for placeringen af skuddet giver meget mere jævne målinger end den gamle, som jeg lavede fuldtræf på.

Den gamle gav meget store udsving alene udfra hvor skuddet passerede henover cellerne.

Den nye siger fejlskud om igen.


Det er altid guf med nyt grej [Smile] hvad er det for en chrono du har fået fingre i? [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)