Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
drivjagtskikkert eller alm ?
#1
hejsa
jeg står og skal have en anden kikkert til min blaser. der skal jeg fordi jeg har skiftet kaliber til en .375 HH Mag. den skal jeg bruge til drivjagt, pürsch og anstandsjagt. tanken er at den skal kunne bruges hele verden rundt.
pengene skal I ikke tænke på, så mærkerne skal enten være Swarovski, Zeiss eller S&B.

indtil nu har jeg to i tankerne, de er begge af mærket Swarovski.

den ene er denne swarovski, SWAROVSKI Z6I 1-6X24 EE M/LYS den er jo god til drivjagt og har den gode fordel at den er lavet til store kalibre, så afstanden mellem øjet og kikkerten er større.

den enden kikkert er denne swearovski, SWAROVSKI Z6I 1,7-10X42 M/LYS
den går så fra 1,7 og kan derfor også godt bruges til drivjagt.
men har ikke større afstand mellem øjet og kikkerten end alle andre har.

HJÆLP!!!
HVAD VILLE I GØRE???

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#2
for nu at være på tværs: 2-12 i Zi modellen.
for mit vedkommende nyder jeg den ekstra forstørrelse ven indskydning, pürch og andstand og de ekstra 0,3 tror jeg ikke du bemærker.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er du gået op i kaliber, fra standart 30.06 til .375 MAGNUM. Det har jeg set andre gøre, og det går måske OK på en bane til træning, men lidt presset i en jagt situation kommer de for tæt på kikkerten, og så løber blodet ned over øjet ! Med efterfølgende dårlig skydning til følge.
Jeg mener den men lang øjenafstand (EE) er den rigtige kikkert...
Mvh. Max
Svar
#4
Min erfaring er at 95 mm øjenafstand er rigeligt til 375HH

Jeg holder en knap på 2-12'eren som den bedste allrounde kikkert i feltet. Havde den været med 56 mm objektiv, var det bedre, for så sker der noget med nategenskaberne.

Min jagtkammerat har i sæsonen en 2,5-15x56 på sin 375'er, det er også en "ond" kombination.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Jeg har tidligere haft "den lille swaro", du skriver om, og skiftede den for et par år siden til 1,7-10x42. Bruger den til det hele. Til driv med 9,3x62 - det er godt nok ikke 375 mag., men lidt riv er der da i den. Har aldrig haft problemer med øjenafstand - man klart at der er forskel på dem. Det hedder vist prøv - vurder - beslut.
Uanset hvad får du en sublim kikkert.

/bundgaard
Svar
#6
Så ville jeg da vælge SWAROVSKI Z6I 1,7-10X42 M/LYS
Så er du dækket rigtigt godt ind. Det med øjenafstanden skulle vel ikke værer noget problem, da stort set alle Blaser riffeler over kaliber 243 win, er blevet eftermontert med en rekyldæmber i skæftet[Big Grin]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Havde jeg haft råd, så hade jeg også taget SWAROVSKI Z6I 1,7-10X42 M/LYS. Tænker hverken på øjenafstand men anvendeligheden i 1,7 til 10.
50 eller 56 havde været bedre, men 42 mener jeg også er helt fint. Bare du ikke skal på nat/skumringsjagt.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Hvis øjene er ok, så kan du godt klare dig med 42 mm linse om natten. Specialt i sverige, med fast belysning til svinene[Smile]

"The big eight, for ever"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Jeg købte en z6i 2 - 12 x 50 for 1 år siden. Netop for at kunne bruge den på tryk/drivjagter samr alm purch. Jeg er utroligt glad for mit køb, det er den rigtige kikkert for mig, pga det store forstørrelses spænd er den meget all round og god nok til lidt "mørkejagt". Jeg synes at kikkert - øjeafstanden er rigtig fin - væsentligt længere end mine tidligere kikkerter. Men da jeg kun skyder 30-06 ved jeg selvfølgeligt ikke om det vil give problemer i en væsentligt kraftigere kaliber.

Bomholt
Svar
#10
Jeg købte en 375HH med en Zeis Diavary 3-12X56. Fin kikkert ! men ikke til den riffel. Har nu monteret en Zeiss Variopoint 1,1-4x24!

Den er nok ikke ''natskarp'' men det er heller ikke det jeg skal bruge den til [Wink] Monteret i EAW-montage så der kan skiftes hvis behov opstår.

der er ingen stolper/streger, men man kan se det forreste sigtemiddel ved drivjagtsforstørrelse, så man kan korrigere for kæntring.

Ja - den er med lys [:o)]

Købt brugt - koster ikke gratis - men kombinationen virker - monteret så langt fremme man ikke fristes til at dukke sig når når der skydes. Ja - jeg fik den anden kikkert i ansigtet - den nye har ikke hilst på - selv ved 40 skud på hjortebanen.

Stillet på 1,1xforstørrelse, ser man det samme som man så med det blotte øje før man skuldrede riflen.
mvh
Svar
#11
javel ja, kikkerten skal i første omgang bruges til jagt på bjørn i Canada, men skal senere bruges til drivjagt i afrika og senere på jagt efter bøffel (hvis jeg får råd).

natjagt er ikke i tankerne med denne kikkert, da jeg alerede har en swarovski 2,5-10X56, på mit .30-06 rør. den kan fint trække alt det lys ind som jeg skal bruge.

af hvad jeg kan få ud fra her er hvis at hvis jeg kan holde kikketen fra øjet, så skal jeg købe den der hedder 1,7-10X42 da den dækker mig bedre ind.

man hvis jeg skal på jagt efter bøffel og andet farligt vildt, så burde jeg måske købde EE´eren, for ikke at ødelægge mit øjenbryn.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#12
Hej.

S&B er på trapperne med en Zenith i 1-8x24. Sådan en venter jeg på og den er et godt valg når du har en anden kikkert til natjagt. Men ellers stod mit valg mellem Swarovski Z6i 1-6x24 og S&Bén. Valget er ikke nemt da det er kvali begge dele, og valgte nok S&Bén fordi jeg i forvejen har en Zenith i 2,5-10x56 og er godt tilfreds med den. Den nye skal bruges til en 9,3x62 vekselpipe til en Sauer 202
Svar
#13
nå okay...
det ville da bestemt også være et godt alternativ, da den går til 8 ganges forstørrelse.
ved du om dér også er ekstra lang afstand mellem øjet og linserne?

hvad med prisen?
ikke fordi der plejer at være den store forskel, men bare fordi jeg er nysgerrig.
nu har jeg aldrig haft andet end swarovski, og der hvor man indstiller skarpheden der kan det give efter så selv om kikkerten kommer tæt på, så er det yderst sjældent at man ville kunne risikere at flække øjenbrynet.

ved du lidt om hvornår den eventuelt skulle komme til Danmark?

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#14
Hej igen

Jeg kender ikke den nøjagtige øjeafstand, men har brugt min anden Zenith (2,5-10x56) med 9,3x62 og har aldrig haft problemer med øjeafstanden. Den skulle i følge Korsholm komme snart og senest i løbet af sommeren så jeg er klar til efterårets jagter. S&B´s priser plejer at ligge et lidt under prisen for en tilsvarende Swarovski. Jeg har bestilt med FD7 sigte.

Mvh. Taby
Svar
#15
jamen det lyder jo lovende.
er der nogle steder på internettet hvor man kan finde billeder af den?

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#16
Anders... undskyld jeg blander mig, men til BJØRN, DRIVJAGT og BØFFEL, hvor er det du mangler fortørrelse over 6x ?
Prøv evt. S&B hjemeside og se deres vejledning til kikkertvalg.
Mvh.Max
Svar
#17
tja du har sgu nok ret max9200
det ender nok med swarovski X6I 1-6X24. den burde nok kunne klare det hele. så er jeg også sikker på at jeg ikke kommer til at hilse på kikkerten.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#18
Her er et par link:

http://www.youtube.com/watch?v=hJybfuO3-g8

http://swfa.com/Schmidt-Bender-1-8x24-Ze...47548.aspx

Jeg har ved flere lejligheder haft skruet op på 10x forstørrelse kortvarigt for at vudere en opsats på dåvildt/kronvildt på trykjagt både i Tyskland og Danmark, når vildet har stået stille på 80-120 meters afstand. I Tyskland er der ofte en del restriktioner omkring hjortene og så er det rart ok når man sidder på en post med godt udsyn. Men normalt har jeg haft den til at stå på 2,5, men har savnet at komme længere ned i forstørrelse, specielt til drivjagt i polen hvor skudholdet flere gange har været nede omkring 10 meter.
Jeg anser både S&B og Swarowski som den absolutte spitzenklasse og i mine øjne er der ikke forskel på kvaliteten. Udseendemæssigt synes jeg S&B er lidt mere elegant. Swarowskien ser lidt mere klodset ud da lyskontakten fylder mere men det er jo også smag og behag[Smile]

Mvh. Taby
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by A N Rasmussen

af hvad jeg kan få ud fra her er hvis at hvis jeg kan holde kikketen fra øjet, så skal jeg købe den der hedder 1,7-10X42 da den dækker mig bedre ind.

man hvis jeg skal på jagt efter bøffel og andet farligt vildt, så burde jeg måske købde EE´eren, for ikke at ødelægge mit øjenbryn.


Jeg brugte en almindelig (ikke EE) Z6i 1-6x24 på min 416RM, den har samme øjeafstand som 1,7-10x42, man skulle blot holde godt fat i forskæftet så man ikke mistede grebet hvis man skød sidende fra bænk, stående var der ingen problemer

Er din 375 HH semi weigth 19 mm eller safari 22 mm?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#20
Hej

Jeg har en Z6i 1-6*24 EE på min 9,3*62. Det er mit drivjagts setup - Jeg kan ikke komme på bedre kikkert end denne til drivjagt.

Der er rigelig forstørrelse til skud på de afstande der er relevant for mig med en 9,3'er. Om det også er tilfældet for en 375HH skal jeg ikke kloge mig på.

/Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)