Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
OU cal. 20
#1
Hej!

Konen skal have sit første halggevær. Jeg har lagt mig fast på, at det skal være en cal. 20. Umiddelbart synes hun bedst om OU - men det vil jeg ikke hænge mig for meget i endnu...

Hvad ville I anbefale til max 6.000 kr? hun er ikke ret stor, så det skal være en let og slank bøsse...

På forhånd tak for hjælpen!

J.
Svar
#2
Find en brugt beretta silver pigion.. Ved der står en i Helsinge
Svar
#3
Jeg har en TecniMec model 6xx med 26'' løb med en lille elegant bascule bygget til en 20'er. Jeg ved ikke hvad prisen er på en ny nu om stunder, men ellers kan man sikkert finde dem brugt. Det er ikke samme "feeling" son en Beretta. Udover bøvl med at tage 2. skud efter 15 år (gammel fedt/olie), så har jeg ikke oplevet problemer med den. Den er godt nok kommet bag i skabet nu, men den forlader det aldrig!

Christian
Svar
#4
Tak for det... Rune N - ved du hvad den står til - evt. et link til butikken?

J.
Svar
#5
Kan desværre ikk huske hvad den står til men Lars er da til at snakke med. Butikken hedder gun and country shop og ligger i Helsinge.. Mvh rune
Svar
#6
Køb hende en cal. 12.

En 20ér er svær at lære at skyde med da haglsværmen er mindre, en cal. 20 kan også være en djævel mht. rekyl da det tit er meget lette bøsser.

Ville ikke lade en 20ér være første gangs geværet.

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by fqvist

Køb hende en cal. 12.

En 20ér er svær at lære at skyde med da haglsværmen er mindre, en cal. 20 kan også være en djævel mht. rekyl da det tit er meget lette bøsser.

Ville ikke lade en 20ér være første gangs geværet.

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!


Der er en mening med at han vil give hende en 20'er.... [Big Grin][}Smile]
Det er en anden måde og sige "Hold dig fra min jagt"
Det næste blir vel hun skal have en 243Win til bukkejagten... [xx(] Kan du se balladen om skydestigen. [Big Grin][Big Grin]

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#8
Cal 20 er rigtig fin til al slags jagt.

På skydebanen sender den også 24 gram hagl afsted, den skyder som em tolver, med de rigtige patroner.

Nej, den har ikke så mange hagl som i en tolver, men der er rigeligt til al slags jagt, hvis man bliver på fornuftige hold.

Køb hende ikke en browning, for så beholder hun den ...

En beretta derimod, så bliver hun træt af den, men så kommer du til at kæmpe med den ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Det er så sandt at den er i stand til at skyde 24 g hagl afsted og at den´s slå ihjel evne er stort set det samme, der er bare den forskel at lige meget hvilken patron eller hvilken boring din 20ér må have, kræver det et meget mere præcist skud med en 20ér end med en 12ér da haglsværmen er mere samlet fra en 20ér.

Hvor mange af de lidt bedre flugtskytter skyder med cal.20?

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#10
Det er fuldstændigt korrekt, at en 12’er er en 20’er overlegen i antallet af hagl og i spredning. Og hvis man som topskytte skal have alle marginalerne med, så ville det være dumt at skyde med en 20’er i en vigtig konkurrence, hvor et ekstra randhagl måske kunne rede et ellers dårligt skud.

Når det så er sagt, så syntes jeg at man skal passe på med at gøre haglskydning sværere end det egentlig er rent ballistisk. Det gælder om finde et våben som føles rigtigt, og så er det ellers bare af sted til en dygtig instruktør og lære håndværket.

Jeg lærte selv at skyde med en 20’er, og den brugte jeg i mange år. Så havde jeg en 12’er indenover i en kvart sæson, og så måtte jeg sande, at det ikke var der jeg hentede succesraten på jagt i vejret. Så den kom hurtigt i skabet igen, og jeg har ikke haft lyst til at prøve igen. Dog skal det siges, at når jeg en sjælden gang er på havet, så bruger jeg en 12’er. I bund og grund nok fordi, ”at man da selvfølgelig bruger en 12’er på havet”. Og så hænger de havjagt egnede 20’ere heller ikke på træerne. Men jeg kan i øvrigt skrive under på, at edderfugle også dør af 21 grams stål fra en 20’er.

Apropos 21 gram, så er det min erfaring at de i en 20/70 generelt giver et bedre skudbillede frem for en 24 grams. Og så sparker den altså heller ikke hårdere sådan hele 21 gram i en dejlig let bøsse. De steder hvor jeg kommer på jagt, slæber og afventer jeg væsentligt mere end jeg faktisk skyder, så der er jeg utrolig glad for mit lette gevær.

Så herfra skal der ikke lyde, andet end anbefalinger af dette pragtfulde og fuldt ud tilstrækkelige kaliber.[:p]

Christian
Svar
#11
Bliver hun træt af Beretta'en tager jeg med glæde imod - jeg skal ihvertfald ikke have den klump af en Browning - må vel haglgeværets svar på det der indenfor rifler bliver kaldt en svelle.[Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Jeg fulgte, efter lidt af en omvej, Claxel's råd om en 20er Browning. Den stod sidst i køen fordi jeg egentligt os synes dem jeg har pillet ved er lidt klodset. Det har dog alle været 12ere. 20eren er på ingen måde klodset i min verden og det bedste 'fit' jeg endnu har haft [Smile] Skyder betydeligt bedre med den end med min kal. 12 Beretta.

CFR's patroner er forlængst brugt - altså udover de mere 'dyrt' ladet specielle i købet - og ja, de 21 grams er faktisk ikke ringe på papir! [Smile]
Svar
#13
Ja 21 gram er rigeligt, hvis man ellers peger rigtigt.

Har købt nogle 21 grams hjemmesmedede patroner, med v2 på 450 meter/sek og det fungerer fint.

Rio i 24 gram, med et nummer større hagl, giver ca. samme antal, de virker også.

Men kan man tåle lyden og trykket, så er 3" 24 grams faststeel i en klasse for sig.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Har selv haft rigtig god erfaring med 24 gr, der falder det man peger på sku ned, selv på lidt længere afstande da den samler skudet rigtig godt! Råvildt vælter også fint med 24 gr i en 20'er Big Grin
Svar
#15
Citat:quote:

Men kan man tåle lyden og trykket, så er 3" 24 grams faststeel i en klasse for sig.


Og få sine Chokes hjem fra staterne - bestilte i Maj - lige fået en mail om at de er kommet retur og skal nu forsøges sendt igen med UPS [xx(] Havde ellers næsen oppe efter at få testet kombinationen mellem Truelock og Kent/Jaguar Faststeel hurtigst muligt [Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)