Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp søges, til indentifikation af gammelt gevær
#1
Hejsa folkens Nu håber jeg sandelig, at jeg har fået placeret min emne det rigtige sted, hvis ikke, så på forhånd undskyld

Sagen er den, at jeg efter min far har arvet et gammelt gevær, nu er jeg ikke ret kyndig inden for antikke våben, dog har jeg alligevel rodet nettet rundt, for at se om jeg kunne løse mysteriet om, hvilket gevær det er.

Jeg har gravet en del rundt i nogle gamle slægtsbøger, og ifølge dem "burde" geværet stamme fra omkring 1848 ( det skulle efter sigende stamme fra min fars bedstefar, eller noget i den dur)

Det er ingen stempler i, hverken ved, eller omkring aftrækkeren eller løbet, ikke såvidt jeg kan se ihvertfald. Håber mine billeder kan hjælpe lidt på vej.
Skulle der være nogen af jer, der kan hjælpe mig med at afklare hvad det er, ville jeg blive meget meget glad.
Mvh Poul

[Image: imag0307d.th.jpg]
[Image: imag0308wn.th.jpg]
[Image: imag0309kw.th.jpg]
[Image: imag0311v.th.jpg]
[Image: imag0312b.th.jpg]
[Image: imag0313q.th.jpg]
[Image: imag0314k.th.jpg]
[Image: imag0315p.th.jpg]
[Image: imag0316o.th.jpg]
[Image: imag0317q.th.jpg]
[Image: imag0318s.th.jpg]
[Image: imag0319f.th.jpg]
[Image: imag0320za.th.jpg]
[Image: imag0321v.th.jpg]
Svar
#2
[:I] Jeg ved sørme ikke lige hvad der skete for de billeder jeg lagde ind, i må sige til, hvis jeg skal lave det om..
Svar
#3
Der står URL. Lav det om til [img]http://blablablaEKSEMPEL[skåstregIMG]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
Det ser bedre ud. Dog mangler du en addresse [Smile] og større billeder ville ikke gøre det svære for de kyndige på området til, at finde model, årgang og mærke til dig [Smile]
Håber der er nogle der kan hjælpe dig!

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
Jeg har kigget i T.H Møllers bog om Danske militær våben og der er ikke noget der ligner det viste gevær. Jeg mener at det er et tidliger militært gevær som er lavet om til en skytteforening "fugleskyttegevær" da der er montage til et diopter sigte på kolben. Det er svært at sætte årstal på denne type gevær men den 8 kantet pibe blev brugt på nogle geværer i første del af 1800 tallet bla Tap riffel fra 1809 og igen senere Underofficerriffel fra 1829. Jeg håber dette har været en lille håndsrækning til løsning af historien på dit flotte gamle gevær.
Tag et kig på min historiske side med militær billede fra 2 verdenskrig http://www.militaria-pictures.com
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)