Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nogen der har skudt bøffel med TSX?
#1
Har købt messing og projektiler til en omgang .375 Ruger med 300 grs TSX. Jeg spurgte forhandleren om han havde erfaringer med den kombination. Han mente, at de måske var for bløde og ikke stabile i kroppen på en bøffel. Han anbefalede den færdiglavede patron (blødnæset) fra Hornady med samme kuglevægt og påstod at den var hårdere end TSX (?). Det er ikke min erfaring fra skud til mellemstort vildt at TSX skulle være blød eller ustabil. Men for en god ordens skyld vil jeg gerne høre om der skulle være nogen her, der har skudt bøffel med den kugle tidligere. Med bøfler syntes jeg ikke rigtig der er råd til at eksperimentere (jeg bliver så svedt af at løbe i varmen og det er ikke altid man kan finde et træ at søge tilflugt i).

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Hvis det er Barnes TSX (triple shock), saa virker de!
h
Hogmeister
Svar
#3
Dan Fridh skrev en artikel i et svensk jagtblad, hvor han og en kammerat skød bøfler med TSX. De kunne de (bøflerne) ikke li ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
gammeldags barnes har jeg set virke fint og stabilt i en bøffel krop, dog ikke gennemskud ved et skud lige bag bladet, kuglen sad lige under skindet på modsatte side, bøflen gik ca 100 meter og var forendt da vi nåede frem. dog nærmede vi os den bagfra og den fik fangst skud. en bøffel er jo ikke noget grundlag til at bedømme en kugle, men den virker til at være stabil, hav måske fuldkappet under den i magasinet.
Det var en 375 h og h og mener det var et 300 gr projektil.
Svar
#5
Min erfaring er med H&H 375 Mag. men de er næsten ens.

Jeg skød 2 bøffeler, en sable, en Duiker og en bavian. Det var med Barnes-X Tripple i 300 grain, m. 70 grain Rhino 15. Federales Magnum primer, Remmington hylster, sat til 91 mm og krympet. Dito på Barnes Solid som sad 1" højere på 100 meter (opskrift: Jakob fra Korsholm).

Kuglerne gik igennem alt mere eller mindre opsvampet, selv på bøffel. På sabelen var ind og ud gang fuldstændig ens og næsten ingen blod på de 70 meter han gik. Jeg vil helst anbefale Barnes-X som en soft, men i en tæt bøffel flok skal den nok bruges med forsigtighed.

På min winchester 70 Mag. sidder der en Leupold 1-4x22 med tysk 4 - det er godt til bøffel og sable, men på en Klipspringer på 200/+ måtte jeg give op, han blev tålmodig stående til hele 3 skud.

Have fun, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Jeg har ladet 375H&H til en bekendt som har skudt flere bøffeltyre med 300 grains TSX.. Det har været så stor en success at samtlige de PH'er han har været afsted med, meget gerne ville købe den ammo han havde i overskud[Big Grin]

Jeg skal dog lige tilføje her at jeg er en stor tilhænger af at lade "safari-kalibrene" til moderate hastigheder (ligesom Kevin Robertson kraftigt anbefaler) så disse 375H&h er ladet så de går ca 720 m/s også med 300 grains TSX, selvom de kunne lades noget hårdere.

Det har resulteret i at f.eks. et lidt diagonalt skud på en bøffeltyr (indgang bagest i ribben, kuglen fundet lige under skindet på modsat skulder) nedlagde den med 1 skud på ca 80 meters afstand.

Kuglen knuste ribben på vej ind, og skulderknoglen på vej ud, men ligner alligevel en reklame for Barnes TSX "perfect expansion"
Kuglens bane gennem bøflen bedømte både PH og min bekendte til at være en helt ret linje!

TSX er overhovedet ikke "for bløde" måske snarere tværtimod, men de har den dybdevirkning der er essentiel for større afrikansk vildt.

Hornadys DG ammo er ladet med Hornadys Interbond, og den er under ingen omstændigheder på højde med TSX, hvad angår pålidelig dybdevirkning, og slet ikke i Hornadys fabriksladning hvor hastigheden i både 375Ruger og 375H&H er for høj... efter min ringe mening...

Personligt ville jeg gerne have fat i 350 grains TSX til 375H&H
300 grains passer dog fortrinligt i min 376Steyr, hvor jeg kan lade den til lige omkring 700 m/s

375H&H har med nyere 300 grains ladninger fået et ry for at "overpenetrere", og det skyldes sikkert at de med moderne krudt kan lades til en ret høj hastighed.

.375 Ruger kan sagtens få samme problem....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
-ja 375 Ruger kan få samme problem - særlig da den kan lades til højere hastigheder end 375 HH. Den har større hylstervolumen (dog kun 6-7%) men et mere effektivt design, så den giver højere hastigheder.. Jeg har en 375 Ruger med 20" pibe. Den skyder 270 grs TSX til 2900 fps uden problemer og 300 grs til knap 2700 fps. Husk - med 20" pibe!!!
Jeg har aldrig selv skudt bøffel med små kalibre som 375 og 9,3. Mindste kaliber jeg har anvendt har været 416 (Weatherby) - Barnes TSX (400 grs) gik igennem på alle sideskud og ved et skud spidst forfra fandt jeg kuglen i tarmene..

Hornady DG ammo er IKKE ladet med Interbond kuglen men med deres DGX kugle som er betydeligt hårdere end Interbond. DGX er en ok kugle til bøffel, men jeg ville selv foretrække TSX til enhver tid. De expanderer på lange hold (dvs de ER "bløde") men holder også sammen på korte hold med høj hastighed. Dvs en tæt på perfekt kugle...
Svar
#8
Mange tak for jeres råd og erfaringer. Jeg sover allerede bedre nu..

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Mange tak for jeres råd og erfaringer. Jeg sover allerede bedre nu..

mvh
hjemmeladeren



Det skrev du 17.24, det var godt nok tidligt ...

Godnat [Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
[:p][Smile]

Det var en hård dag...
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)