Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss ASV eller Swarovski BT ?
#1
Jeg har ikke haft nogen af de nævnte i hænderne, og vil gerne høre fra Jer, der har en af dem eller evt. har skruet på dem begge.

Mit valg af sigtekikkert står lige nu mellem Swarovski Z6i 3-18x50 og Zeiss Victory 4-16 x 50.

Angående Swarovski, så finder jeg det lidt klodset at stakke afstandsringene oven på hinanden. Jeg synes det må være nemmere at have markeringerne nede ved referencepunktet som på Zeiss ASV. Men med ASV har du ingen mulighed for at justere efterfølgende hvis du skifter patron. Så skal du enten acceptere små fejl i afstandsmarkeringerne, eller evt. have en ny folie.

Kan man evt. printe folie selv med egne markeringer ?

Hvilke erfaringer har I ?

Er der andre features der gør, at jeg bør foretrække den ene frem for den anden ? Jeg er med på, at Swarovski går ned til 3 X og derfor må bruges til drivjagt i Polen, modsat Zeiss´en, men jeg synes ikke det er et stort problem. Derimod vil jeg have maksimalt lysindtag om natten, så jeg hælder måske mest til Zeiss´en.

Jeg ved godt, at vi er ude på de helt små marginaler her, men det er jo også en mærkbar udskrivning, så den skulle jo helst sidde lige i skabet første gang.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Hvis du også vil have asv til vinddriftkorrektion så skal du vælge zeiss. Fordelen ved swaro er at du kan finde 0 uden at kigge på den, samt dine andre markeringer. Derudover så kan du nemt klikke en eller to gange op eller ned når du skyder på længere hold. Det er lidt mere besværligt på zeiss da knappen skal løftes for at kunne drejes, omvendt er den lidt mere beskyttet via den funktion. Den beskyttelse er så ikke så nødvendig med swaro da du nemt visuelt kan se hvor du er henne med kombinationen.
Fordele ved zeiss er at du kan lave nye strimler med en dymo da du drejer "med" skriveretningen i forhold til swaro hvor du drejer "mod" skriveretningen. Her tænker jeg på når dymostrimlen skal skrives. Man skriver i --> retning og i den retning skal tallene også blive større.

alt. skriv via pb så kan vi ringe sammen.
Svar
#3
Hej Lasse!

Så skulle have gramset på min i weekenden, som man siger.
Jeg har en Zeiss 6-24x56 Victory FL, hvor der er mulighed for ASV.
Dog er der IKKE ASV for vindafdrift. Der er det "gammeldags" dæksel, der skrues af inden justering kan foretages.
Jeg har ikke fået klæbet folien på endnu, men brugte bare en tabel fra PCB som jeg printede fredag nat[:I] Jeg laminerede den, og så lå den trygt og godt i lårlommen. Jeg tror ærligt talt ikke at jeg får klæbet den folie på..

På de skydninger i weekenden, hvor vi vekslede fra 50 mt, 140 mt og 210 mt fungerede klikkene perfekt. Lige på ved 50 mt. 3 klik på 140 mt og 7 klik på 210 mt. Det var meget nemt at finde ud af - og det fremgik klart på kikkerten hvor meget jeg havde klikket.

Vi skød jo både på korte og lange hold samt til løbende "vildt" - på intet tidspunkt generede mindsteforstørrelsen på 6x mig. I terrænet stod den konsekvent på 24 x forstørrelse, hvilket jeg syntes var lækkert til vandflaskerne på 320 mt. [Big Grin]

Man skal bare koncentrere sig om at skyde på den rigtige skive når forstørrelsen er så høj[Wink]

Jeg har endnu ikke field-testet kikkerten om natten, men jeg tror forskellen mellem de 2 kikkerter er marginal når det kommer til lysindfald.

Hvis du skulle få lyst til at se kikkerten med fingrene siger du bare til.

Mvh

Otterup
Svar
#4
Det vil jeg meget gerne.

Jeg har overvejet hvor tit jeg skruer min jagtkikkert ned under 6 X forstørrelse, og svaret er aldrig. Så en 6-24 X 56 kunne bestemt være min næste kikkert. Hvordan synes du det er, at skulle løfte ASV tårnet for at klikke på det ? Jeg tror jeg ville foretrække at klikke direkte uden at løfte.

Forresten var min oplevelse i week enden helt den samme som din. Klikkene passede præcist, og det var en fryd at se vandplasket fra den første flaske på 320 meter. At jeg så skød forbi på de næste er som det er. Kikkerten gjorde ihvertfald hvad den skulle.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Hej Lasse

Jeg havde selv de samme overvejelser i foråret (dog swarovski Z6i 5-30 eller Zeiss 6-24x56 FL), og valgte Zeissén. Den har jeg været rigtigt glad for. Grunden til jeg valgte den var at jeg synes Swarovski´s lysenhed sidder et træls sted, den er både i vejen for Butler creek linsebeskytter, og den tændes nemt utilsigtet. Men det er jo bare min mening. Mht BT systemet på Z6, så synes jeg det er lidt begrænset af kun tre ringe, og desuden kan den ikke låses (har oplevet flere skydekammerater har fået stillet på den bare ved at gå med riflen). Jeg foretrækker ASV (som kan låses) sammen med en kliktabel (så kan du klikke til alle de afstande du lyster). Folien som er med er jo bare et kompromis af et begrænset antal kalibre/kuglevægte, som aldrig passer 100%, så dem bruger jeg ikke.

Mht lysgennemstrømning så tror jeg ikke der er den store forskel, de er begge i højeste klasse. Det er vist bare et spørgsmål om personlige præferencer[Big Grin]

Der er dog én ting jeg er træt af med Zeissén, lyset kan ikke stilles så det kan ses i dagslys, og det brugte jeg meget på den Swarovski PVI-2 jeg havde før til træning/felt. Synes det giver en fordel dér.

Men held og lykke med valgtet, du vil ikke blive skuffet uanset hvilken du vælger. Du må selv veje fordele/ulemper og prioritere. Det er jo et dejligt privilegie at have [Smile]
Svar
#6
hej Lasse!

Det at du skal løfte tårnet på Zeiss for at klikke er intet problem. Efter en dag på skydebanen har du vænnet dig til det. Det er samtidig din garanti for, at du ikke uforvarrent kommer til at pærre til den.

Du kan nulle ASV som du gør med ørnen - altså uden at kikke, da der er et stop, som du selv kan definere. Dog skal det være på 4-16x50 modellen. 6-24x56 klikker i ½ cm og jeg mener ikke at der er stop for nul på den...

Jeg ville til hver en tid vælge Zeissen - også fordi selve kikkerten bare er så meget federe. Køb den hos Clunycountrystore.co.uk og du sparer mange penge!!!

J.
Svar
#7
Vedr. jamo´s kommentar til Zeiss 6-24x56, så klikker de nye FL modeller 1cm/100m og der ér klikstop på.
PS: Har også købt min ved Cluny country store, super service og billigste priser. Kan kun anbefales ;-)
Svar
#8
Hej

Jeg har haft Zeiss 6-24x56 en rigtig god kikkert men noget klodset efter min mening og så mangler den lys om dagen.
Nu har jeg Z6i 3-18x50 BT på min jagtriffel og 5-30x50 BT til feltskydning, de virker bare rigtig godt og vis der er nogen der har fået stillet på BT tårnet utilsigtet har de båret sig meget dumt ad [Smile]. Den enste minus i mine øjne er lyskontakten, vis man bruger kasket kan man i nogle tilfælde støde lidt imod. Køb du roligt en Z6i det vil du ikke fortryde, den kan købes for ca 16 i dk [Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#9
Puha, det bliver sku da ikke nemmere !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Er der nogen, der har kommentarer ift. synsfeltet?
Jeg har hørt, at det er større på ørnen, men er det så meget, at det bemærkes?
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Puha, det bliver sku da ikke nemmere !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Køb dem begge! Jeg har hørt at dyrlæger tjener kassen [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Er der nogen, der har kommentarer ift. synsfeltet?
Jeg har hørt, at det er større på ørnen, men er det så meget, at det bemærkes?



Ja der er ca 80cm mere synsfelt i Z6 ved 3x på 100m.
http://www.swarovskioptik.com/en/product...nical-data

http://www.zeiss.com/c1256bcf0020be5f/Co...cf0061320d

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#13
Jeg kan slet ikke sammenligne med Swarovski eller Schmidt & Bender for den sags skyld, men kan slå fast at den Zeiss jeg har er helt perfekt til mig. Fra skud på 25 meter til skud på 320 meter var jeg meget tilfreds.

M.h.t. klikke-konceptet syntes jeg godt om at tårnet lige løftes et par mm. Så sker der ikke en utilsigtet "klikning".

Hvad angår prisen så gav jeg rimeligt præcist 15.000 kr inkl fragt fra det skotske.

Mvh

Otterup
Svar
#14
I den sidste udgave af ”Sporting Rifle” er der en lille test af følgende 3 kikkerter:

S&B 5-25x56 PMII
Swarovski Z6i 5-30x50 P (Dog uden BT)
Zeiss Victory Diavari 6-24x56 T*FL

Nu er det ikke fordi at man bliver nævneværdigt meget klogere, for konklusionen er, at det hele drejer sig om personlig præference. Dog nævner forfatteren i artiklen, at de oplyste forskelle i synsfelt, ikke ses i praksis.

Hvis du er interesseret, kan jeg i løbet af weekenden scanne og sende artiklen til dig.

Christian
Svar
#15
Det må du meget gerne.

Alt i alt hælder jeg mest til Zeiss 6-24 lige nu, men jeg kommer nok ikke den endelige beslutning nærmere før jeg har gramset på kandidaterne.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Hej Lasse

Jeg har også Swarovski 3-18 og 5-30 begge med BT og kan helt klart anbefale det, jeg har brugt mine i et år nu og har aldrig oplevet at komme til at stille på elevations tårnet utilsigtet. På swarovski er det muligt at se den røde plet selv i skarp solskin og det er vikeligt dejligt, specielt på bevægeligt mål fanger man målet hurtigere. jeg er faktisk også begyndt at skyde med lyset tændt når jeg skyder feltskydning. På jagt foretrækker jeg også Swarovski´s BT frem for ASV da du er fri for at skulle kigge på en tabel inden du stiller på tårnet. Jeg har mine prikker stående på 100(nul), 200, 250, og 300 meter. Og så er en 50 mm linse mere elegant og kan monteres lavere.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#17
Jamen jeg bruger selv lyset i min Leupold både dag og nat, og er meget glad for det.

Tror I zeiss kommer med et lyskryds med både nat- og daglysindstillinger hvis man lige venter et halvt års tid ?

Jeg havde også troet, at Zeiss hurtigt ville svare igen på Swarovskis 6 x zoom, men det er ikke sket.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jamen jeg bruger selv lyset i min Leupold både dag og nat, og er meget glad for det.

Tror I zeiss kommer med et lyskryds med både nat- og daglysindstillinger hvis man lige venter et halvt års tid ?

Jeg havde også troet, at Zeiss hurtigt ville svare igen på Swarovskis 6 x zoom, men det er ikke sket.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Det er som om Zeiss køre med håndbremsen trukket og har gjord der de sidste 2-3 år [8D]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#19
Jeg tror at Zeiss sælger på deres overlegende mørkeegenskaber. Swarovskis Z6 linje har fået 6xzoom på bekostning af ganske meget lys. Det tror jeg ikke Zeiss vil gå på kompromis med - uden at vide det. Men mon ikke de kommer med et modtræk når de formår at hive lige så meget lys gennem en 6 eller 8 xzoom kikkert som det er tilfældet med deres nuværende produkter?
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Det er som om Zeiss køre med håndbremsen trukket og har gjord der de sidste 2-3 år [8D]

Mvh Bjarne



De har så travlt med at udføre garanti reparationer at de ikke har tid til nyudvikling[Wink]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)