Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Politiet kontrollerer våbensamlere
#1
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-4...ml?forside

Er reglerne mon for indviklede eller handler folk i ond tro? Synes det er alt for mange som ikke har styr på tingene...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#2
Det sagde Østjyllands politi også om østjyske våbensamlere i efteråret.

Det viste sig, at det var politiet der ikke havde styr på tingene. Når de betjente der udkommanderes ikke kender reglerne, og de registreringer betjentene udstyres med er mangelfulde og forældede, så vil de finde mange uoverensstemmelser. Men ihvertfald Østjyllands politi måtte frafalde langt de fleste af sigtelserne, fordi fejlene lå hos dem selv.

Mon ikke det går ligesådan på Sjælland ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Mange af de samlere jeg kender (og har kendt) har desværre opført sig som nogle "ignoranter"

De har ignoreret kravene om opbevaring, oftest har de ikke købt godkendte våbenskabe. Reglerne er ikke indviklede....[V]

Jeg har kendskab til flere sager fra "razziaerne" i jylland hvor "overtrædelserne" reelt bestod af manglende korrekt opbevaring eller manglende "bogføring" af samlervåbnene.

Desværre har der også været flere tilfælde af overtrædelse af reglerne om antallet af "særligt farlige våben"

F.eks har der været flere der ikke var klar over at visse "antikke" korte samlervåben (sortkrudt revolvere) tæller med i de maks 10 stk man må opbevare uden Skafor rød og alarm.

mange af dem har også haft våben der ikke var lovlige som samlervåben. I ganske få tilfælde har de ikke været klar over at våbnet ikke var lovligt som samlervåben, på det punkt kan lovgivningen godt være lidt svær at tyde.

Mit råd til samlere der også har jagt og skytteforeningsvåben er at opbevare disse to typer i hver sit våbenskab, hvis man har mindre end de 10 "særligt farlige våben"

Dermed har politiet, som jeg ser det, kun hjemmel til at kontrollere "Samlingen" og ikke de registrerede jagt og skytteforeningsvåben.

M.h.t. at man også har kontrolleret hos personer med ladetilladelse, så er det sådan at politiet KUN har tilladelse til at kontrollere at opbevaringen af krudt og fænghætter er korrekt.
Den hjemmel der ligger i ladetilladelsen til at kontrollere dette giver IKKE politiet ret til, uden kendelse, at kontrollere resten af våbenskabets indhold!!
Opbevarer man krudt og fænghætter korrekt, i et separat skab, så kan politiet IKKE forlange adgang til andre våbenskabe i huset, uden kendelse.

Som (naturligvis[Big Grin]) lovlydig våbenejer, vil man oftest bare lade politiet se hele skramlet hvis de spørger pænt, der er jo ikke noget at skamme sig over[:I]

Jeg synes det er helt ok at politiet foretager sådan nogle "stikprøver" ind i mellem... De samlere der ikke kan finde ud af noget så simpelt som at købe et våbenskab og tælle til 10, gør bare livet mere surt for os andre.

@Lassescout: Jo vi kommer til at se at de dropper mange af sigtelserne, mange af dem der blev droppet i Østjylland, gik bl.a. på "bogføringen" og opbevaringen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Det er min overbevisning, at myndighederne bruger deres energi pa den forkerte made !

Befolkningen skriger " sa gor dog noget ved kriminalitet og vaben", og myndighederne svarer igen, ved at beslaglagge 3 bajonetter, 1 kg.krudt samt en antik revolver man ikke kan skaffe ammo til mere. Dette hos ellers ansvarlige og registrede samlere, som forsoger at efterleve en uretfardig og modbydelig vabenlovgivning, hvis indhold endda kan fortolkes pa forskellige mader, afhangigt af myndighedernes opfattelse af indholdet.

Vabenlovgivningens praventive effekt er vel meget begranset i sit virke. Kriminelle er stort set ligeglade med den...der er vel derfor de er kriminelle, og arlige/ansvarlige personer drives blot til vanvid af den. Ansvarlige personer, forbliver som regel ansvarlige, uanset storrelsen af ansvaret. Det kan vel vare ligegyldigt om de har 2 eller 50 pistoler.
Er sikker pa, at kore bil, have familie med born osv. er en del storre, end ga til sportsskydning og have vabentilladelser.
Min pointe er, at en urealistisk og "for" stram lovgivning, kan ikke fjerne eller begranse folks interesse og lidenskab for en hobby. Det kriminaliserer derimod ellers "normale" personer, og har absolut ingen praventiv effekt overfor den kriminalitet, den i forste omgang var tilsigtet.

Vabenlovgivningen kan sa bruges, hvis ovrig kriminaltet begaes med brug af vaben...ellers burde den vare mere brugervenlig overfor dem som bruger den ansvarligt.

Men ok det er jo bare en mening hmm.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#5
er meget på bølgelængde med Jess [^]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Jeg er ikke helt uening med Jess....

Jeg mener helt sikkert også politiet kunne bruge deres midler til mere fornuftige ting end at efterkontrollere dem der forsøger at være lovlydige med deres hobby/interesser.

Derfor mener jeg også et enkelte "stikprøver" bør vær alt rigeligt, de storstilede "razziaer" er helt unødvendige, men når man een gang har en lovgivning på området (mere eller mindre fornuftig) så viser al erfaring at den ikke vil blive overholdt, hvis der kun er en teoretisk chance for at blive taget i at overtræde loven..
Dette simpel princip gælder for al lovgivning lige fra parkeringsbøder til grov økonomisk kriminalitet.....

Jeg synes at den danske våbenlovgivning er tåbelig på specielt eet punkt, hvor den har karakter af en grov afgift på "politisk ukorrekte interesser/hobbies" og det er tilladelsessystemet på våben udenfor skytteforenings regi..
Det burde være en meget simpel sag for en database-konstruktør nu om dage at lave et centralt register, tilknyttet et RFID kort, som udstedes til personer der kan opretholde en våbentilladelse, og via databasen at "fylde våben på" uden de store afgifter vi pt. betaler for det.
Det vil kunne kontrolleres via en simpel RFID scanner koblet på en bærbar PC (eller en moderne mobiltelefon)

Har man en gang fraskrevet sig de relevante borgerlige rettigheder og er blevet "godkendt" til at være våbenejer, kan jeg ikke se hvorfor efterfølgende våben skal være noget problem.
I England (og DER er de ellers restriktive!!)krævedes der kun 1 dokument.. et "firearms certificate" hvor man så blot skrev alle våben på....

Simpelt system.... Ansøg om at blive godkendt til at have våben = ren straffeattest og "legitimt behov" (Jæger- skytte -samler) betal et passende gebyr ogmodtag en "våbentilladelse"
indfør våbnene du køber, efterhånden som du køber dem. (via nettet, secure logon med kortet, hos en forhandler eller politiet eller SKV)

Hvor svært kan det være...

Databasen holder øje med antallet af "klasse C våben = særligt farlige" og gør ordensmagten opmærksom på når du kommer op over 10 stk.... Der sendes automatisk en Email til dig/snail-mail der fortæller dig at du nu skal sikre i Skafor rød (alarmeringen er efter min mening overflødig og unyttig, for andre end forhandlere med større lagre)

Får du dig en lade-tilladelse, så tilføjes det også på kortet...

Blankvåben og antikke våben bør efter min mening ikke registreres individuelt, det er spild af database-plads.

Overtræder du reglerne som lovlydig "godkendt våben ejer" får du en frist til, og mulighed at bringe forholdet i orden INDEN der køres i stilling med bøder og straf.. Disse frister og muligheder skal være fastlagt i cirkulærer og lov, så det ikke blive op til den "lokale sheriff" at fortolke og skalte og valt med den våben-godkendte borgers rettigheder og muligheder...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Godt indlag Dravis.

Forestil dig, at et privat konsulentfirma skulle overtage istedet! Sa ville der komme skub i tingene. Problemet med offentlige instanser, udover de altid tror de har ret, er at de far det samme i lon, uanset produktet af deres arbejde.
Hvis man derimod arbejder i det private, bliver man lonnet efter succes.

Herudover har forkerte beslutninger, slet ikke de samme konsekvenser, som i det private. Man laver en ny og strammere lovgivning, men ingen undersoger udfaldet, og ingen bliver som regel gjort ansvarlig hvis der fejles osv. osv.

Der er noget fuldstandigt galt med et system, nar ellers ansvarlige og ikke kriminelle personer, bliver nodt til at svindle og bedrage, for at "overleve" indenfor deres hobby.

Det er ikke fordi personer egenligt vil...eller har lyst til at overtrade reglerne, men bliver nasten nod til det, som lovgivningen er udformet.

At tro pa "idiotfaktoren" virker, med at "one size fits all" indenfor skydesport, jagt og vabensamling, er praventivt og retfardig...er vel det samme som at tro pa Julemanden. Det er der imod en god metode, at gore flere ellers ansvarlige personer til "kriminelle" set med myndighedernes ojne.

Been there done that ! Og vil vove den pastand i dag, at jeg kunne udforme den danske vabenlov pa et halvt A-4 ark, uden kriminaliteten i samfundet ville stige overhovedet.

Nu ved jeg godt at det er fy-fy, at omtale "amerikanske tilstande" i DK osv. men kan da fortalle alle USA "eksperterne", at jeg f.eks. bor i et omrade, hvor tiden star stille og ligner omradet ved Silkeborg soerne. Her er der stort set fri adgang til alle slags vaben. Uanset horer man stort set aldrig om sakaldt vabenkriminalitet. Hader det ordvalg! Der er kriminalitet...begaet med vaben.
Og hvorfor ! Fordi folk som overalt i verden, enten er ansvarlige...eller uansvarlige. Ingen lovgivning kan forhindre forbrydelser, men de lyder godt samt praventive pa papiret ikke !

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#8
Synes det ville være interessant at se en statestik over hvor meget kriminalitet der bliver begået med lovligt erhvervede våben kontra ulovlige våben... Og så hvor mange af de ulovlige våben som rent faktisk er stjålet hos danske jægere og skytter...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#9
Interessant!
Tvivler pa disse tal eksisterer. Ved dog af erfaring, at tallene er sa sma, de er uden betydning. Heller ikke i myndighedernes interesse, da det er en kontrol ting.

Lidt en skam at JM aldrig far det rigtige svar pa, hvordan administrationen og effektiviteten af vabenlovgivningen burde virke. Loven burde vare ekstrem brugervenlig og give tilladelse til stort set alt, og sa kun bruges til udmaling af straf for loverovertradere i forste omgang.

De fleste vaben som anvendes i organiseret kriminalitet, kommer til DK via indsmuling fra specielt Osteuropa i dag. Tidligere, var det en sammenblanding af stjalne jagt/skytteforeningsvaben. Ja og selvfolgelig afdode onkel Peters 7,65'er og 9mm fra tyskernes besog.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#10
Eftersom de fleste jægere og pistolskyttere har fået anskaffet sig et godkendt våbenskab og fået det boltet forsvarligt fast [Big Grin], er der næppe som mange registreret våben de kriminelle længere bruger. De får jo langt de fleste via deres småskumle våbenpusher som også 50GIJESS er inde på
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#11
At sætte tal på hvor stort et REELT "problem" tyveri af våben fra jægere,skytter og samlere ER, kan stort set ikke lade sig gøre, dertil er f.eks. "koster-registret" og den nuværende våbenregistrering ikke sat op i ordentlige databaser der kunne anvendes til at lave relevante udtræk og sammenkøringer...[xx(]

(Dette har jeg fra en "uofficel" udtalelse fra en politimand der arbejder med den slags til daglig)

Indtil for få år siden ihvertfald, var politiets system til våbenregistrering baseret på en DOS version af det nu hedengangne "DSI-database" kaldet "DSI-Politi" [:0]

Set fra de højere rækker i "Etaten" er det heller ikke indsatsen værd, at brug resourcer på, med stor sansynlighed, at afkræfte en sammenhæng man gerne bruger til at profilere politiets indsats, specielt over for bande-vold og skyderier...

Det er jo efterhånden blevet sådan at AL aktivitet der indebærer brug af skydevåben er blevet mere eller mindre "politisk ukorrekt" ihvertfald ifølge de politikere der mener at repræsentere den såkaldte "Brede befolkning" (Hvad DET så end er[?])

Jeg har efterhånden fået for vane at forsøge at starte en intelligent diskussion omkring "civilt ejede skydevåben" når jeg har lejlighed til det i selskabeligt samværd..

Det er efterhånden blevet til rigtigt mange gode debatter, med mennesker fra stort set hele det såkaldt "sociale spekter" i DK

Min konklusion på disse mange debatter er ret simpel: Stort set INGEN har noget i mod at private ejer og benytter våben til lovlige aktiviteter, såsom jagt og skyde-sport, de eneste rigtigt arge modstandere jeg møder synes at tilhøre visse afgrænsede kategorier, nemlig typisk personer der bor i, og roser storbyer: "som det fedeste sted at bo", som er såkaldt "kulturelt interesserede, specielt i "event-mageri" - reality-shows - fester og musik.
oftest er disse mennesker også vegetarer, veganere eller tilhængere af en eller flere "guru'er" eller er bare af den overbevisning at det eneste der er værd at beskæftige sig med er "menneskelige relationer og kultur" og at alt andet er udtryk for en mere eller mindre "primitiv livsholdning"

Jeg er altså desværre blevet fælt bekræftet i mine egne fordomme (dog med behagelige undtagelser[Smile]) nemlig at jo mere mennesker fjerner sig fra "jorden de går på" naturen og den virkelige verden der omgiver dem, jo mere er de tilbøjelige til at være modstandere af både jagt, kødspisning og våben... (Denne modstand gælder dog ikke våben i cyberspace, hvor der med stor enthusiasme diskuteres fordele og ulemper ved diverse cyber-udgaver af virkelighedens skydebvåben[Big Grin][Big Grin])

Langt de fleste af de personer der får lov til at definere "kultur" i dette land, svæver (også efter egen overbevisning) så højt over vandene at de ikke har nogen som helst reel ide om hvad der bevæger f.eks. jægere og skytter til at gøre det de nu gør..
De mener sig endda så højt hævet kulturelt at DE kan (og må) afgøre hvad der er "godt for os" og det er våben bestemt ikke... de er jo FARLIGE ...[^]

Derfor er det så hulens vigtigt at de af os jægere og skytter der har "adkomst" til disse "kulturelle cirkler" er advokater for vores holdninger og meninger.

Vær i den forbindelse opmærksom på endnu en ting jeg har fundet ud af i disse mange diskussioner: Fakta, saglighed og realiteter bider ikke på disse mennesker... Dem ignorerer de med stort held i deres normale daglige virke, og derfor er man nødt til at tale "følelser og fornemmelser og holdninger" med dem..[8D][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Rigtig god post Dravis...du overgar nasten dig selv !

Du har ret! Folelser, fornemmelser og holdninger, vinder i bedste tradition altid over div. fakta, nar det kommer til saglig debat.

Eksperter tillades ikke i DK, janteloven og jeg skal gi' dig skal jeg! er desvarre for stor. Nej, jeg er ikke ekspert osv. men har vel idag, mere konkret viden om vaben og virkelige forhold, end statens udpegede vabeneksperter indenfor JM, politiet, forsvaret, skytteforbund osv.

Inden jeg forlod DK, forsogte jeg alt for at bedre forholdende for sportsskytter, jagere og vabeninteresserede personer. Utallige moder med JM's 4 kontor, brevskriveri til retspolitiske ordforere osv. samt medvirkende til opstarten af DSF, som idag er blevet fuldt accepteret af myndighederne og de ellers stillestaende skytteforbund, som er i lommen pa myndighedernes civiliserede krav og "anti-gun" IOC verdensforbundet.

Inden hjerteproblemer eller mavesar skulle vise sig, sagde jeg stop i tide og immigrerede. Skrev senere bogen "Ansvar uden Frihed", som dog aldrig blev udgivet. Lyttede til gode rad fra ovrige i hjemlandet, som sagde den ville skade mere end gavne.

Bare lidt sene aften tanker....

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#13
Er der nogen der ved,hvad man fandt i den skøre' razzia?

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#14
Stort set irrelevant. Alt ifolge myndighedernes sadvanlige historie er jo en succes. Pracist som diverse frit lejde aktioner gennem arerne.
Skrev et forslag til JM tilbage i 80'erne, som i korte trak foreslog dette. Tilbyd alle som er tilladelses berettiget, en vabentilladelse pa ulovlige vaben. Dette uanset hvor de stammer fra. Giv envidere ansogeren en 10.000 kr. dusor foruden tilladelsen.
Dette vil spare samfundet en masse penge i langden.
Dette forslag fandt de retspolitiske ordforere ogsa forkasteligt. Panden mod muren..om igen.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

At sætte tal på hvor stort et REELT "problem" tyveri af våben........................


Jeg tror at du går i din egen "fordomsfælde" dravis - en meget stor del af ejere af pistoler på SKV-tilladelse, bor i de større byer.
Og så er det vist ikke nogen hemmelighed at de største våbentyverier sker fra "etaten" og fra FSV (antalsmæssigt nok ikke i tyveriantal)..........

Der findes en statistik som jeg har læst for nylig, jeg tror at den blev offentliggjort på NVF...............jeg leder og vender tilbage.

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#16
Statistik er maske interessant, men desvarre larer ingen noget af det. I hvert tilfalde ikke myndighederne.
De baserer lovgivningen mht. vabeneje hovedsageligt pa folelser og holdninger, istedet for virkelige forhold.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

De baserer lovgivningen mht. vabeneje hovedsageligt pa folelser og holdninger, istedet for virkelige forhold.

Ja, for det er sådan du vælger de politikere som skal lovgi'. Hvis du i stedet, når du vælger politikere, ville vælge "efter de virkelige forhold" og ikke efter "følelser og holdninger (?)", var der meget som ville se anerledes ud............

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#18
Koges det helt ned! Er det storste problem slet ikke myndigheder og politiets holdninger til lovlige skydevaben samt div. udstyr, men skytter, jagere, samlere osv. egen skyld.
Lad os se det i ojnene, ingen kan vel sta sammen i sidste ende...hvilket maske er forstaeligt nok, under sa modbydelige forhold, men hytter blot deres eget skind pga. frustrationerne. Og prale, fremvise, vare heldig med politikredsen osv. samt pege lidt fingre, hjhalper vel nappe pa situationen heller.
Hesten riddes som sadlet...eller?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)