Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af første riffel
#1
Hej allesammen

Jeg synes det er blevet tid til at købe en riffel [Big Grin] jeg har kigget rundt omkring på nettet for, at finde noget som jeg tror vil passe til mig.
jeg har overvejet at købe dette:
Tikka T3 Hunter kal. 6,5*55
Leupold VX-R 3-9x50
Optilock montage
Jeg tænker på at købe kikkerten på http://theopticzone.com/ men hvad gør man så hvis der er problemer med kikkerten?

Synes i det virker til, at være et godt sæt, som kan holde til noget?
I er velkomne til, at komme med jeres egne erfaringer og meninger. jeg håber i kan hjælpe mig.
Svar
#2
Det lyder som et rigtig fornuftigt sæt. Prøv evt. at se kikkertpriser hos Cluny country store i UK. Når det er indenfor EU, skal der ikke betales moms ved indførsel. Med mindre selvfølgelig at du skal til USA og vælger at tage kikkerten med i kufferten.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
STOOOOOOOOOOOOOOOOP

Må fraråde dette sæt på det kraftigste [xx(]

Du frasiger dig al fornuftig mulighed for at købe en anden riffel på et senere tidspunkt [B)]

For med dette sæt skal du meget langt væk, for ikke at kunne levere det vildt du skyder til [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Jeg regner heller ikke med, at købe en ny riffel indenfor det næste stykke tid [:p]

Jeg er 17 år, og når man studere, så er det ikke fordi der ligefrem kommer de største beløb i kassen [xx(]
Svar
#5
Tja med den kaliber og en Tikka med en Leupold er man dækket ret godt ind til næsten alt.
Jeg ville måske hellere købe en brugt Sauer 80-90, en Steyr Mannlicher, en Voere Titan II eller en anden kvalitets Tysk/Østrigsk riffel. De har lidt den der, lækre fornemmelse over sig. At man virkelig føler at man har fået sig noget godt og lækkert kram.
Har selv både Tikka og Mannlicher og Titan II. Efter min mening er Tysk/Østrigske rifler lidt federe at eje. Man skal jo heller ikke tage fejl af en Tikka, den har jo holdbarheden, præcisionen og oveni en fornuftig pris på sig. Der skilder de andre sig måske lidt ud. Men et brugt eksemplar i en god stand ville jeg vælge.
Så jeg har hørt herinde et par gange:
Buy the best cry only once[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
Det er et rigtigt fornuftigt sæt i forhold til prisen. Dog ville jeg overveje om det ikke skulle være en 308´er istedeet for 6,5.

Grunden er at selvom 6,5´eren er fuldt ud lovlig til alt europæisk vildt, så er der efterhånden en tendens til at man ved jagt på større vildt i europa ser lidt skævt til 6,5´eren. Nogle steder er anskydningsprisen højere hvis du skyder med kaliberen....[}Smile]

Træningsammupriser er stort set det samme. og rekylen er kun marginalt større. 308 kan dog "bære" lidt tungere kugler.

Jeg startede selv med en tikka i 6,5, men ville nok idag have valgt en 308´er - men jeg vil give Claxel ret, du har med det valg intet fornuftigt argument overfor konen og dig selv, som kan godtgøre at du går ud og køber en riffel til......[:I]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
@West
Med al respekt for hvad du synes er fedt et eje, synes jeg at det en dårlig rådgivning til en ung studerende med begrænset budget!!!
Hvis den unge mand køber en Sauer 80/90 er der 75% sikkerhed for at den skyder ringere end en T3er.[xx(]

@kris6901
Dette "uforchromede" sæt vil du ikke fortryde!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#8
Jeg så i det sidste nummer af Jæger, at Kr.O.Skov i Bording Havde nogle supertilbud på Sako 75 til 6000kr.
Så kan du da spare en tusse i forhold til T3.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#9
Enig med Asbjørn, vælg .308, den er mere allround, og stadig behagelig at skyde med. Tikka/Leupold er ikke dårlige valg, men en brugt Sauer eller Sako er lækrere, og en brugt Nikon eller Meopta, er bedre optik end Leupold.....bevares hvis budgettet er begrænset, og det skal være nyt, så kan det nok ikke gøres meget bedre.

Vær opmærksom på at du ikke så nemt kan se skudhuller i papir skiver på 100 meter, med mindre end 12x forstørrelse, hvilket irriterer nogle mennesker.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#10
Mange tak for alle svarene [Big Grin]
Svar
#11
Leupolden er nu ikke så ringe, jeg har både Nicon og Leupold og det er helt sikket Nikonen der bliver skiftet ud først, det er selvfølgelig et spørgsmål hvad den skal bruges til for om natten vinder Nikonen, ellers ikke.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by kris6901

Mange tak for alle svarene [Big Grin]



Husk at vende tilbage med, hvad du endte med at købe

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by skytmar

Jeg så i det sidste nummer af Jæger, at Kr.O.Skov i Bording Havde nogle supertilbud på Sako 75 til 6000kr.
Så kan du da spare en tusse i forhold til T3.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.



Med streg under havde. Der var udsolgt på få dage...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Citat:quote:

Originally posted by kris6901

Mange tak for alle svarene [Big Grin]



Husk at vende tilbage med, hvad du endte med at købe

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Det skal jeg nok huske [Big Grin][Big Grin]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by nepper

Enig med Asbjørn, vælg .308, den er mere allround, og stadig behagelig at skyde med. Tikka/Leupold er ikke dårlige valg, men en brugt Sauer eller Sako er lækrere, og en brugt Nikon eller Meopta, er bedre optik end Leupold.....bevares hvis budgettet er begrænset, og det skal være nyt, så kan det nok ikke gøres meget bedre.

Vær opmærksom på at du ikke så nemt kan se skudhuller i papir skiver på 100 meter, med mindre end 12x forstørrelse, hvilket irriterer nogle mennesker.

Asumption is the mother of all fuck'ups...



Er jeg den eneste der kan se en sammenhæng!!!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Det er et rigtigt fornuftigt sæt i forhold til prisen. Dog ville jeg overveje om det ikke skulle være en 308´er istedeet for 6,5.

Grunden er at selvom 6,5´eren er fuldt ud lovlig til alt europæisk vildt, så er der efterhånden en tendens til at man ved jagt på større vildt i europa ser lidt skævt til 6,5´eren. Nogle steder er anskydningsprisen højere hvis du skyder med kaliberen....[}Smile]

Træningsammupriser er stort set det samme. og rekylen er kun marginalt større. 308 kan dog "bære" lidt tungere kugler.

Jeg startede selv med en tikka i 6,5, men ville nok idag have valgt en 308´er - men jeg vil give Claxel ret, du har med det valg intet fornuftigt argument overfor konen og dig selv, som kan godtgøre at du går ud og køber en riffel til......[:I]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"



På det tidspunkt Kris er færdig med at studere til Dr. Phil cant. sient m.m. og fået et godt job, køber han DE rifler han har brug for.
De næste år frem i tiden bliver det nok kun jagt i DK har får råd til.........ville nok købe en kikkert i DK - så er det nemmere at aflevere den, hvis der sker en fejl på den. Samt, at kunne afgive en forklaring på samme sprog som køberen bruger uden der sker misfprståelser. Jeg har været igennem den mølle 2 gange ved at købe "billigt" i udlandet. Det blev dælme dyrest i længden
Køb du bare den 6,5 x 55. Den dækker fint dit behov i Danmark
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#17
Tikka t3 riffel er absolut et godt bud. Har selv en i 223 som jeg er meget tilfreds med ( har to kammerater som også har t3 til deres fulde tilfredshed.) 6,5 er en genial kaliber til bl.a. træning. Hvis du bor på sjælland er her et godt sted at træne og ammo til gode priser.
http://www.balskyt.dk
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Citat:quote:

Originally posted by nepper

Enig med Asbjørn, vælg .308, den er mere allround, og stadig behagelig at skyde med. Tikka/Leupold er ikke dårlige valg, men en brugt Sauer eller Sako er lækrere, og en brugt Nikon eller Meopta, er bedre optik end Leupold.....bevares hvis budgettet er begrænset, og det skal være nyt, så kan det nok ikke gøres meget bedre.

Vær opmærksom på at du ikke så nemt kan se skudhuller i papir skiver på 100 meter, med mindre end 12x forstørrelse, hvilket irriterer nogle mennesker.

Asumption is the mother of all fuck'ups...



Er jeg den eneste der kan se en sammenhæng!!!

Søren



Nej men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere den uden at få hele moderator korpset på nakken. De er flinke nok, men det jeg ville skrive er ikke.

T3 er en god riffel.
Leupold en fornuftig kikkert.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Det er nu ikke en formodning, jeg har / har haft dem alle. Og ville til hver en tid vælge en Meopta over en Leupold. Det er nu fin optik, dog er den lidt nærig med øjenafstanden.
Det er nu primært Swarovski og Smidt og Bender der er i mit skab.

Det er jo enhver's egen ret at skrive at de ikke er enige, og det er jo sobert nok.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#20
Har Meopta livsgaranti?
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)