Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ballistisk koeffecient
#1
Hej

Jeg mener at have læst, at det alene er kuglens ballistiske koeffecient, der afgør, hvor påvirkelig kuglen er i forhold til vinden. I så fald spiller vægten altså ingen rolle, og en kugle i kaliber 243 er lige så stabil i vinden som en kugle i kaliber 308 forudsat, at de har samme BC. Kan det passe?

Tak om nogen kan oplyse om den sag.

Labrador
Svar
#2
hej

gå ind på norma.cc tryk på ballistik

og de på graferne, lav evt dine egen kugle hvis du kender BC

mvh skipper
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by skipper

hej

gå ind på norma.cc tryk på ballistik

og de på graferne, lav evt dine egen kugle hvis du kender BC

mvh skipper



Umiddelbart vil jeg mene at det er en "alt-andet-lige-betragtning".

I fly-verdenen betragter vi hastigheden som en væsentlig faktor i forbindelse med turbulens - således at jo større hastighed flyet flyver med, jo mindre turbulens vil man opleve, simpelthen fordi flyet befinder sig kortere tid i "lufthuller" ... det samme må vel gøre sig gældende for en kugle??

Jeg tror nu også at kuglens vægt har væsentlig betydning - der skal mere energi til at flytte et tungt objekt end et let objekt.

En lille let bil kan også nemmere klare et sving end et stort tungt læs ved en given hastighed....

Hvad siger de kloge herinde??[Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Jeg mener at følgende er den formel der generelt benyttes til at beregne drift bl.a hos norma.cc. Det er en klassiker fra 1800-tallet - jeg husker dog ikke navnet.

drift=1000*vindhastighed*(flyvetid-afstand/v0)

Vindhastigheden er her den del (komponent) af vindhastigheden der virker vinkelret på kuglebanen.

For at beregne flyvetiden t(x)skal man have fat i et længere udtryk der indeholder bl.a. BC. Men det er altså ikke et spørgsmål om at kuglen er mere følsom ved lavere BC, men at kuglen opholder sig længere i vinden.

Det er naturligvis en meget tilnærmet formel (massen spiller bl.a ikke nogen rolle), men inden for de usikkerheder vi bevæger os mht vindmåling er det fuldt tilfredsstillende.

osterwald

PS! Manden hedder General Didion, se f.eks her http://home.snafu.de/l.moeller/Didion/Didion.htm
Svar
#5
Man skal også være opmærksom på at man har en BC undere lydens hastighed, og en anden over...

De tydeligtse eksempler på hvor stor forskel der er på de to ses på salonriffel ammo.

en .22LR Hi Speed og en Standard vel, begge med 40 grains kugle har en sammenlignelig BC, alligevel, så er vind drift for high speed Højere end den er for Std. Vel.

Kigger man på Hyper Vel, så er den endnu mere sideevindsfølsom, man skal faktisk op påp en .22WMR før sidevindsfolsomheden kommer på niveau med en .22LR Std. Vel.

http://www.sierrabullets.com der kan man se BC for de fleste af deres kugler, og den er opgivet ved mere end en hastighed.

Hvis jeg husker rigtigt, så skal BC ganges med overfladearealet for at få den nøjagtige vindpåvirkning.

Massen af kuglen har en del betydning, for den har stor betydning for hvor hurtigt kuglen taber hastighed.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Fra http://www.sluttstykket.com/

Bc

Ballistisk koeffisient. Et måltall som beskriver kulas evne til å overvinne luftmotstand. Jo høyere tall, jo bedre er det. Kulene måles mot en industristandard, standardkula som har Bc 1,0. Bc som oppgis av fabrikanten er et gjennomsnittstall sett opp mot såkalt G1 drag beregning og standard metro atmosfære. Kula vil ha annen Bc ved andre hastigheter og atmosfæreriske forhold. To kuler med lik Bc og samme utgangshastighet vil ha de samme ballistiske egenskapene uavhengig av kaliber og vekt. Bc i området 0,4 til 0,6 er vanlig for gode kuler.

Einstein er død - Freud er død - og jeg har det heller ikke for godt.
Einstein er død - Freud er død - og jeg har det heller ikke for godt.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by MartinMøv

Fra http://www.sluttstykket.com/

To kuler med lik Bc og samme utgangshastighet vil ha de samme ballistiske egenskapene uavhengig av kaliber og vekt.



Ka´det nu oss´passe? Eller forudsætter det lufttomt rum?

Tunge mennesker falder hurtigere ned fra himlen i frit fald end lette mennesker - også selvom de har samme BC [Wink]

(Jeg kender det af smertelig erfaring fra min egen faldskærmskarriere - det tæskesvært at finde folk, som kunne følge med mig i frit fald - derfor var det svært at finde nogemn, som kunne springe formationsspring med mig [xx(])

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Lad os forestille os to kugler der ser ens ud. I vinden vil de udsættes for den samme kraft, men få forskellig accelration hvis deres vægt er forskellig.

Men lige som med faldskærmsspringeren vil de efter et stykke tid nå en fast hastighed og ikke længere accelreres.

De vil nå den samme faste hastighed (!), men den tunge kugle vil være længere om det fordi dens accelration er mindre.

Set fra flyvemaskinen vil ran derfor nå at falde længere inden han når sin faste hastighed.

Mht kugler så går jeg udfra at de meget hurtigt (fordi de er små) når den faste hastighed pga vindtrykkket og det ikke spiller nogen rolle hvor længe de har været om det. Dvs massen spiller ikke nogen rolle!

osterwald

PS! Iøvrigt skal man tænke på at BC drejer sig om den frontale vind på projektilet og ikke har noget med sidevinden at gøre. Kuglerne ser jo meget forskellige ud forfra og fra siden.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Lad os forestille os to kugler der ser ens ud. I vinden vil de udsættes for den samme kraft, men få forskellig accelration hvis deres vægt er forskellig.

Men lige som med faldskærmsspringeren vil de efter et stykke tid nå en fast hastighed og ikke længere accelreres.

De vil nå den samme faste hastighed (!), men den tunge kugle vil være længere om det fordi dens accelration er mindre.

Set fra flyvemaskinen vil ran derfor nå at falde længere inden han når sin faste hastighed.

Mht kugler så går jeg udfra at de meget hurtigt (fordi de er små) når den faste hastighed pga vindtrykkket og det ikke spiller nogen rolle hvor længe de har været om det. Dvs massen spiller ikke nogen rolle!

osterwald

PS! Iøvrigt skal man tænke på at BC drejer sig om den frontale vind på projektilet og ikke har noget med sidevinden at gøre. Kuglerne ser jo meget forskellige ud forfra og fra siden.



Hej Osterwald

Jeg er nu ret sikker på at tyngeaccelleration udtrykkes som en enhed pr. kilo - derfor burde selve accellerationen være lige hurtig - men den tunge vil (hvis udseendet/formen er ens) ende med en højere sluthastig/faldhastighed....
Jeg har som den tunge i faldskærmsselskabet ikke haft problemer med at forsvinde udenfor rækkevidde for de andre springere umiddelbart efter at flyet er sluppet....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Forsøget er jo egentlig ret nemt.

Skær en flamingoterning ud af en ditto kasse, så den har samme størrelse som en yatsy terning.
Prøv at vælte dem ud over reolens øverste kant samtidig. Jeg tror terningen falder hurtigere end flamingoklodsen på samme størrelse....pga. luftmodstanden. I lufttomt rum ville de falde lige hurtigt.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Nu har jeg lige set inde i
Kode:
http://www.robsoft.nu/rro3_se/screenshots.asp
at når man udregner BC på et givent projektil indgår kugle vægt i beregningen.
Altså når 2 projektiler med samme BC men forskellig vægt afskydes vil de flyve ens da der allerede er taget højde for at de ikke har samme vægt.
Svar
#12
Det er egentlig ret simpelt:

"To forskellige projektiler med identiske BC-værdier vil følge nøjagtigt den samme bane, hvis de affyres i samme retning og med samme udgangshastighed - og dette gælder uanset forskellen på projektilernes form, vægt og størrelse. BC er den vigtigste information om et projektils egenskaber i forhold til den altafgørende luftmodstand. Udfra denne kan hastighedstab og kuglefald beregnes for en hvilken som helst udgangshastighed på en hvilken som helst afstand."

Mere om emnet her: http://www.riffeljagt.com/A-ydre%20ballistik.htm

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Jeg takker for de mange fine svar. Men hvad så med sidevind. Spiller vægten heller ikke en rolle her?

Mvh Labrador
Svar
#14
BC eller Ballistisk Coefficient er netop det, en "koefficient"

Altså et tal der beregnes som en "faktor" ud fra de beregningsmetoder man bruger i "extern ballistik"

Eftersom kuglevægten direkte indgår som en del af beregningen af BC, vil den "være med i beregningen også ved sididevindens indflydelse på projektilet og dermed afdrift.

I praksis betyder dette at to kugler med ens BC men vidt forskellig kuglevægt vil have samme vindafdrift. (Givet samme "flyvetid" som er et resultat af samme V(0))

BC er et tal beregnet på baggrund af den såkaldte "G1 drag function" for en "ideel kugle" med BC = 1.0 Dette kan give sjove resultater idet "G1 drag function" ophører med at være brugbar i visse ekstremer
F.eks har en LRBT (Lost River Ballistics Technology) kaliber 50BMG kugle på 773 grains en BC på 1.063 ...........altså bedre end "ideal-kuglen" Hornadys A-Max 750 grains ligger også over 1.0

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Okay, så blev jeg det klogere.

Tak - Labrador
Svar
#16
Hvis man iøvrigt kigger på hastighedstabellerne vil man kunne se at hvis en kugle taber f.eks 10% af hastigheden de første 100m, så taber den også 10% (af de sidste 90%) de næste 100meter.... und so weiter.

Og det er uafhængigt af vægt, bc og atmosfærisk tryk.

osterwald

PS! Dvs næsten, for bc'en falder jo lidt med hastigheden.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)