Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Generelt om COL og friflugt
#1
Skal til at lade 178grs A-Max til 30.06'n og kunne ikke lige finde publiceret ladedata med COL. Det fik mig til at tænke på det generelle aspekt omkring COL.

Krudtart og mængde kan fint udredes via publicerede ladedata for projektiler af samme art/vægt og QL og lade en serie med gradvist øgende krudtmængde.

Men hvad med COL? Har indtil nu lavet en dummy (projektil i tomt hylster) til de forskellige projektiler, jeg har ladet indtil nu, der støder helt op til bommene i min riffel, så kan jeg hurtigere få indstillet maskineriet, inden jeg arbejder mig ned til den præcise ønskede COL-værdi.

FX giver brug af officielle ladedata COL 79.6mm for 185grs Lapua Mega 3.75mm friflugt i min Tikka Varmint SS 30.06.

MEN kan man sige noget generelt om COL altså fx altid bruge 1.5mm friflugt eller lign ?

Hvad gør I ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#2
Dette indlæg kan ikke betragtes som et svar på dit spørgsmål.

Men der er skrevet tykke bøger om for og imod. Jeg er selv af den opfattelse, at kort friflugt generelt giver bedre præcision.
Det er min erfaring.

Jeg har læst, at mange projektil fabrikanter anbefaler kort eller nul friflugt. Barnes eksempelvis.

Jeg har dog svært ved at overbevise mig selv om det smarte ved 0 friflugt på noget, der skal med på jagt ,og hvor repetering skal glide.
Jeg bruger heller ikke 5 gangs afskudt og necksizede hylstre til jagt.

Har man desuden en patron, der har en volumen, der er til den lille side og derfor har svært ved at levere de hastigheder man ønsker, bliver det endnu sværere at styre trykket hvis projektilet skubbes helt op i bommene.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Jeg mente egentlig at Barnes anbefalede en nogenlunde lang friflugt. Jeg fandt efterfoelgende nedenstaaende i deres FAQ. Jeg vil ikke kalde 1.3mm kort friflugt, men det er maaske relativt.

Frage: Welche Setztiefe sollte für die Barnes TSX-Geschosse gewählt werden?
Antwort: Wie auch bei den bekannten Barnes X- und den beschichteten XLC-Geschossen sollten die TSX-Geschosse so
gesetzt werden, dass sie ca. 0,050“ / 1,3 mm Abstand von den Zügen und Feldern des Laufprofils haben. Dieser Abstand
kann zum Beispiel mit einer „OAL-Gauge” genannten Lehre des Herstellers Stoney Point gemessen werden.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#4
Her fra Barnes's egen Loading Guidelines

Citat:quote:

3. Where do I seat the Triple-Shock, Tipped TSX and MRX bullets?
Answer. We recommend seating these bullets .050#8243; off the lands {rifling} of your rifle. This length can be determined by using a “Stoney Point Gauge” or other methods. You do not have to seat the bullet at, or on one of the annular rings.


De .050" / 1,27 mm er kort i forhold til ladedata i de rifler jeg har prøvet at lade TSX

Jeg har eksempelvis i en 300wm prøvet at lade med 180 grain TSX med 0,8 mm friflugt og den havde en egenspredning som en kaffekop

Til min egen 300 wm brugte jeg samme mængde krudt dog i Norma hylstre og med en friflugt på 1,5 mm og den skyder trekløver grupper

Jeg klemte derfor blot projektilerne dybere til 1,5 mm friflugt som mine egne på de ladninger jeg allerede havde lavet, så var der endnu en 300 wm der skød 2x trekløver grupper endda med to forskellige skytter [Smile]

Men min 243w med 85 grain TSX kører bedst med 1 mm friflugt, så noget gennerelt for alle kalibre, kugler og rifler mm er svært at sige, men hvilken friflugt anbefaler Hornady og Lapua generelt ud over deres ladedata?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
@Explorer:

Hornady foreslår generelt 1/32 tomme ~0,8mm

Citat:quote:

In a "normal" load with the bullet seated to allow about one 32nd of an inch gap (A) between the bullet and the initial contact with the rifling, pressure builds very smoothly and steadily even as the bullet takes the rifling. Pressure remains safe throughout the powder burning period (B), and the velocity obtained - 3500 fps - is "normal" for this load in this rifle

Kilde:
http://www.hornady.com/ballistics-resource/internal

Jeg kan ikke finde nogen præcise opskrifter på Hornady's hjemmeside som Norma fx har på deres site.

Som ny genlader er jeg blot tøvende overfor at gå for tæt på bommene, men vil jo også gerne høste de fordele, der kommer af at genlade[Smile]

Men det er måske som med valg af krudtladning, at man eksperimenterer sig frem til den mest præcise COL/friflugt med det projektil i den riffel....[?]

Jeg er blot nysgerrig efter at høre, hvordan I starter på bar (COL-) bund og hvordan I bevæger jer frem.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#6
Hej
Med de våben jeg har, har jeg fundet ud af, at for mig er 0,7mm den friflugt som jeg har nemmest ved at finde den rigtige ladning. Når jeg er nede på ca 20-25mm spredning med en ladning, prøver jeg at flytte min friflugt ned til 0,5mm og en ladning til 0,9mm, hvis det så er en af dem der går den rigtige vej, arbejder jeg mig frem efter det, det kan også være den bare skal have 0,2gr. krudt mere og så sidder den lige i skabet.
Jeg har fundet ud af, at når jeg kommer over 1,5mm så sker der ikke noget af betydning med mange kugler.

Hvis du nu så vil lade en Oryx i 6,5x55 så kan du ikke køre efter det med at få den ud til bummen, for så er kuglen næsten ikke nede i hylstret (i min riffel).
Hvis du så sætter den dybre som Norma har gjort, kan du hæve hastigheden ved at sætte den dybre, så der er kun at prøve dig frem igen og igen indtil du har din ladning.
Der sker ikke noget ved at en kugle har en friflugt på 3,75mm, den flyver ikke dårligere af den grund.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#7
I flere af mine jagtrifler er magasin størrelsen faktisk begrænsningen for COL... dvs jeg laver mine patroner så lange så det lige præcis kan være i magasinet... men det giver altså lidt friflugt..... er der andre der har samme problem.. ?

(PS jeg bruger schultz og larsen og Tikka)

mvh Kasper
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kaspervj

er der andre der har samme problem.. ?


Samme problem havde jeg da jeg i sin tid ladede Hornady 180 grain IB i min S&L 97 DL i 300 wm

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Hornady foreslår generelt 1/32 tomme ~0,8mm


Så ville jeg starte med de 0,8 mm som udgangspunkt og forsøge mig frem, du kan holde øje med max trykket på hylsterbasens ekspansion som er beskrevet i denne tråd http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Jeg har eksempelvis i en 300wm prøvet at lade med 180 grain TSX med 0,8 mm friflugt og den havde en egenspredning som en kaffekop

Til min egen 300 wm brugte jeg samme mængde krudt dog i Norma hylstre og med en friflugt på 1,5 mm og den skyder trekløver grupper

Jeg klemte derfor blot projektilerne dybere til 1,5 mm friflugt som mine egne på de ladninger jeg allerede havde lavet, så var der endnu en 300 wm der skød 2x trekløver grupper endda med to forskellige skytter [Smile]



Her et billede af før og efter [Smile]

[Image: 300WMTSX.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
@Explorer: Imponerende forskel blot med forskellig COL !

Jeg var oppe og prøveskyde 129grs Hornady SST med 1.9mm friflugt i S&L Victory'n med 6.5x55 semi-match piben på igår (43,5grs Rhino 18; COL: 77,1; Lapua hylster; CCI200).

For det første er det jo fantastisk, at det hjemmelavede kan sige bang [Big Grin]

Nederste gruppe inkluderer olieskud og desuden har riflen lige været adskildt. Næste gruppe tager jeg mig sammen og stiller lidt på kikkerten -> Tættere på centrum og samler omkring 18mm C-C. Det er godt nok til jagt, og jeg er ikke sikker på at yderligere optimering vil have nogen praktisk jagtmæssig betydning (med mig som skytte[Smile]).

[Image: IMAG0540-1.jpg]

Men næste prøve-batch skal måske have en lidt længere COL, så kan jeg jo se om det er noget, der har en målbar effekt.

De kan godt være i magasinet, men fødeproblemer kan selvfølgelig blive et issue. Vi får se...

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)