Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ENDELIG!
#1
Så lykkedes det endelig at få nedlagt årets første buk. Og for at det ikke skal være løgn, så kunne jeg have nedlagt hele 2 bukke igår, men lod den sidste gå og nøjedes med at betragte den gennem zeissen med krydset på bladet i næsten 15 minutter[Big Grin][Big Grin]

Jeg havde siddet på anstand hele morgenen og kun set et par råer ude på ca. 250 meter.
Efter en resultatløs purschrunde i skoven skiftede jeg position og sad der et par timer uden at se noget.

Som en sidste gerning ville jeg lige slå et smut ned forbi "brakhullet" - et stykke brak nedenfor en 4-5 meter høj skrænt, som afgrænses af en lille å på den ene langside, et par ejendomme med larmende unger i enden og min jagtudlejers går i den anden ende. Jeg havde hunden med på riffeljagten - noget jeg gerne vil anbefale, hvis de da ellers opføre sig lydløst. De kan opdage dyrene længe før vi selv når at opfatte noget som helst...

Nå, men vi kravlede hen mod skrænten, som giver et godt overblik over brakhullet, som vel er ca. 75 x 200 meter. Bag en busk, som gav dækning under "fremstødet" til kanten af skrænten, kunne jeg betragte hele brakken. Efter 10 minutters grundig kiggen an, kunne jeg så konstatere, at der ingen dyr var at se i hullet. Jeg rejste mig op for at få bedre udsyn. Idet jeg rejser mig, letter en fasankok 2 meter fra mig med et ordentlig omgang larm hele vejen tværs over brakmarken. Det skete der ikke noget ved, så nu var det da helt sikkert, at der ingen dyr var dernede.

Jeg gik lidt frem og tilbage langs kanten og overvejede,om jeg skulle hente haglgeværet istedet, men besluttede mig for lige at sende Xaco ned ad skrænten for at se, om der alligevel var noget der trykkede...

En bevægelse med armen, og Xaco satte af ud over skrænten. Han var ikke nået ned af den endnu, inden 4 dyr rejste sig omkring 20 meter væk. De løb i hver sin retning, men en løb kun ca. 60 meter, hvorefter den vendte sig om for lige at se, hvor de andre løb hen. I samme øjeblik den vendte sig, hvilede krydset på højre side af forkroppen. Den stod perfekt til et sideskud i ca. 1-2 sekunder, indtil kuglen væltede dyret. Et højt lungeskud afgivet fritstående fældede dyret, som jeg umiddelbart ville mene var et lam.

Jeg sendte hunden ud i brakken for finde den - var ikke i tvivl om at den var død i skuddet. Kunne det på den måde den væltede - nærmest som en kludedukke.

Overraskelsen var stor, da jeg kunne konstatere, at det var en fin lille seksender med 6 små sprosser, men forholdsvis høje stænger. Xaco snuste lidt rundt omkring mig, da jeg begyndte at brække bukken....da endnu et dyr rejser sig i busken mindre end 4 meter væk - utrolig som de kan trykke sig!

Bukken vejede 19 kilo brækket - et fint dyr!

Hjem og ordne dyret. Ud på min anden jagt, som har tiltusket mig mod at regulere rævene. Jeg havde konstateret en aktiv grav. Den skulle lige overvåges den sidste time inden solnedgang - man skal jo udnytte mulighederne, når man endelig har fundet en barnepige!

Kl. 17.50 kommer en stor rå og en fin buk småslentrende langs hegnet, mens de spiser lidt blade hist og pist. Bukken havde kastet stængerne, og med dagens tidligere nedlagte buk i frisk erindring, så fik den her lov at gå i fred til næste år, nå bukkejagten går ind. Den havde en fin stor krop - så der er chancer for at det bliver en rigtig fin buk!

Jeg kiggede på begge dyr gennem riffelkikkerten i ca. 15 minutter. Kl. 18.05 gik de lige så stille gik tilbage hvor de kom fra. Jeg ventede med at røre mig til de var gået - der er ingen grund til at skræmme dem væk - de skal jo gerne komme tilbage!

Behøver jeg at sige det?...Jeg sov rigtig godt i nat![8D][Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Tillykke med den - det var lige på falderebet...[Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Tillykke med den - det var lige på falderebet...[Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!



Ja - heldigvis.. :-)
Det var dejligt at det endelig skete[Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Ja, endelig, den fornemmelse kender jeg også, tillykke med bukken.[Big Grin]
Jeg havde også endelig Diana med mig i fredags d.21.[Wink]
Jeg var ellers afsted mange gange i starten af okt. men fik bukkefeber hver gang jeg havde et dyr i kikkerten,[Sad] eller også var jeg ved at blive løbet ned bagfra af en lille spidsbuk.[Sad]

Jeg stod stille og ventede i regnvejr, i ca. 1 time, da han endelig kom frem i læhegnet meget langt væk. Der kunne han ikke skydes, et hop og han kunne ligge inde på naboens. Han gik hele tiden langs hegnet, og var også et smut på naboens igen, inden et smaldyr kom ud.
Vente vente og endelig, efter at have ham i kikkerten i ca. 20 min.
drejede han ind på brakmarken, ro på, 10m. inde og så døde han.
Det var mit længste skud til levende vildt, 150m.[Big Grin][Big Grin]

Han vejede 17,5kg. brækket, en spændende opsats, anlæg til en micro 6ender på den ene stang, og den anden stang var meget bagover bøjet spids.[Wink]

Knæk og bræk resten af sæsonen herfra.
Lady
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by lady of the house

Ja, endelig, den fornemmelse kender jeg også, tillykke med bukken.[Big Grin]
Jeg havde også endelig Diana med mig i fredags d.21.[Wink]
Jeg var ellers afsted mange gange i starten af okt. men fik bukkefeber hver gang jeg havde et dyr i kikkerten,[Sad] eller også var jeg ved at blive løbet ned bagfra af en lille spidsbuk.[Sad]

Jeg stod stille og ventede i regnvejr, i ca. 1 time, da han endelig kom frem i læhegnet meget langt væk. Der kunne han ikke skydes, et hop og han kunne ligge inde på naboens. Han gik hele tiden langs hegnet, og var også et smut på naboens igen, inden et smaldyr kom ud.
Vente vente og endelig, efter at have ham i kikkerten i ca. 20 min.
drejede han ind på brakmarken, ro på, 10m. inde og så døde han.
Det var mit længste skud til levende vildt, 150m.[Big Grin][Big Grin]

Han vejede 17,5kg. brækket, en spændende opsats, anlæg til en micro 6ender på den ene stang, og den anden stang var meget bagover bøjet spids.[Wink]

Knæk og bræk resten af sæsonen herfra.
Lady



Hej Lady

Selv tillykke.... og knæk og bræk også....sæsonen er jo først lige begyndt, så med lidt held får vi nok lidt flere af de spændende oplevelser, inden sæsonen lukker ned for i år...

[Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)