Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
QL spørgsmål
#1
Jeg skal til at lade nogle .375 Ruger med 300 grs Barnes TSX. Der er jo ikke ligefrem vildt mange ladedata til det kaliber. Imidlertid har Barnes nogle til nøjagtig den kugle, men med krudttyper jeg ikke har. De foreslår Big Game eller Win 760, mens jeg havde forestillet mig at bruge Norma 203B eller Rhino15. Ved brug at QL og Norma 203B kommer jeg ikke i nærheden af de hastigheder Barnes opgiver (inden jeg rammer max. trykket)og jeg prøvede for sjov at indtaste de ladninger Barnes opgiver. Med Big Game på max. ladning (76.5 grs) angiver Barnes 2621 f/s. I QL får jeg imidlertid et tryk på over 5000 bar (ca. 800 bar over max. tryk i QL) og en hastighed på 2731 f/s. Jeg har målt hystervol., COL m.v. og det passer meget godt med QL's data. Nogen der har en ide til hvad jeg har gjort galt eller er det QL's max tryk der er for konservativ?

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Hej Hjemmelader.
Den ladning jeg har brugt, er baseret på ladedata jeg har nasset fra Ulrik Hentzer.[8D]Men fungerer også fint i min Ruger Hawkeye.
300grs. TSX
Col.86mm=2mm.friflugt.75grs. Rhino RP15.Gænghætte:CCI250 magnum primers.
Hystre:Hornady
Ingen specielle tegn på overtryk.
Hastigheden er ikke målt.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#3
Prøv også Norma URP - det giver gode hastigheder. 77 grs gav 803 m/s. 80 grs gav 820 m/s. 80 grs giver overtryk iflg QL, men obj ses intet på de hylstre jeg har skudt indtil videre 6 X med den ladning. Har prøvet helt op til 84 grs URP uden tegn på overtryk - her er QL i det røde felt!!! Men 80 grs gav super præcision. Men husk det var i min riffel - start nu endelig lidt lavere ex med 75-76 grs URP bag 300 grs TSX og arbejd dig opover med assistance fra en kronograf..
Svar
#4
Takker mange gange for assistancen.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)