Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udgangshastighed og ca. ladning
#1
Hej er der nogen der kan fortælle mig om man kan finde ud af sin udgangshastighed uden en kronograf..?
Har ladet nogle Nosler bst. 165 gr. i kal. 308 win. har brugt lapua hylstre cci lrm. 41gr. vhita. n 135
trim. 50.9 mm coal.71,24mm.
kunne ikke finde en presis data til den kombination.
kan i fortælle mig om jeg er lige i overkanten eller underkanten .?
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#2
Hej,

Løbslængden skal også med, så kan ladningen beregnes præcist i quick-load

Hilsen Stoffer
Svar
#3
løbslængden er 61 cm.
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Stoffer

Hej,

Løbslængden skal også med, så kan ladningen beregnes præcist i quick-load

Hilsen Stoffer



Præcist ??? Du har stor tiltro til QL [Big Grin]
Mange andre faktorer end løbslængden spiller ind, COL - hylstervolumen m.m.

QL kan give dig en indikation af hastigheden - præcist kan kun afgøres over en kronograf [Wink]

Ifølge QL giver den nævnte ladning med 61 cm løb en hastighed omkring 790 M/S. Tryk omkring 3500 bar - så du er ikke i nærheden af max.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
Hej,

Nu var det en præcis beregning jeg omtalte, ikke en præcis måling af hastigheden[Smile].
Og ja jeg har tiltro til quick-load, jeg har ikke oplevet store forskelle på målte- og beregnede hastigheder. QL er måske en anelse optimistisk, beregnede hastigheder ligger lidt over de målte.

Hilsen Stoffer
Svar
#6
SUPER MANGE TAK...
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#7
En præcis beregning stammer jo ikke fra naturlove, men fra standardløb, standardtemperatur, standard atmosfærisk tryk, standard luftfugtighed og andet standard lort. Hvis du køber en æske krudt fra din standardekspedient hos østjysk, kan du i æsken også finde en standardhastighedhed på V0 som man skal være mere end standardheldig for at få til at matche sin egen riffel.
Du kan dog få et fingerpeg omkring hastighed på QL. Så langt vil jeg strække mig.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#8
Hej

Jeg bruger også altid chronograf, men QL ligger nu altid ret tæt på de faktiske målinger. Typisk opnår jeg hastigheder der er 5-20 m/sek lavere end beregnet. Men de hastigheder der står på færdig ammo, er tit ret optemistiske i hvertfald for 6,5x55. Der kan man godt få mistanke om at det er for at opfylde nogen energikrav til f.eks krondyr.

Mvh. Taby
Svar
#9
Jeg har oplevet målte hastigheder både over og under hvad QL beregner, men oftest er det tæt på eller over

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Hvor kan jeg finde den omtalt QL beregner?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by fdl

Hvor kan jeg finde den omtalt QL beregner?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar



Rex har det http://www.gunsandpowder.dk/product/quickload-3638/

Mvh. Loft
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by solvedk

En præcis beregning stammer jo ikke fra naturlove, men fra standardløb, standardtemperatur, standard atmosfærisk tryk, standard luftfugtighed og andet standard lort. Hvis du køber en æske krudt fra din standardekspedient hos østjysk, kan du i æsken også finde en standardhastighedhed på V0 som man skal være mere end standardheldig for at få til at matche sin egen riffel.
Du kan dog få et fingerpeg omkring hastighed på QL. Så langt vil jeg strække mig.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.



Dejligt, når folk kalder en spade for en spade og en skovl for en skovl..............Århusianere kan du da ikke være [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)