Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spidsskud til råvildt
#1
Alle fraråder spidsskud hvilket formodentlig er pga. feltet hvor skuddet er dræbende er mindre, og større risiko for manlende sweis (ingen gennemskud?).
Men hvis afstanden er relativ lille (f.eks. under 40 meter) hvor skal et eventuelt spidsskud så placeres - højt / lavt?
Mvh Jesper
ps Jeg skyder med 6,5 x 55

Flyttet af Kima
Svar
#2
Hej

Det skal slet ikke placeres. Der er ingen i lille DK der er så sultne det er nødvendigt at tage en unødig chance. Der vil også være den sidegevinst at en del af kødet vil være ubrugeligt fordi kuglen evt. har trukket maveindhold igennem en bagkølle. Køllen er heller ikke det bedste sted at have udgangshullet. Vent hellere til dyret har vendt siden til. Gør det ikke det er der jo en god grund til at tage afsted igen [Smile]

Mvh. Taby
Svar
#3
Det kunne vist ikke siges bedre taby [Wink]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#4
Det er vel ikke værre end et head shot[Wink]
MVH
LØVIG
Svar
#5
Spørgsmålet om skudplacering er et langt stykke hen ad vejen et spørgsmål om skyttens evner. Om det er spidsskud eller head shot er ligegyldigt.

Jeg vil dog mene at der ved spidsskud er stor risiko for at skyde mavesækken i stykker, hvilket jo gør en del af kødet ubrugeligt.

Om skuddet så placeres højt lige under hovedet, eller i hovedet er op til skyttens evner.

Mvh

Otterup
Svar
#6
Du skal huske at bukken er tredimentionel og ikke en bukkeskive. Skuddet skal placeres så det passerer hjertet og kommer ud uden at have været i kontakt med bughulen (lever, mave, tarm osv.). Afhængig af hvor skråt dyret står, vil området, der opfylder det ovenstående blive mindre. Hvis du mener at du kan finde ud af hvor det er og mener at du kan ramme det, ser jeg ikke noget problem i at skyde til dyr der ikke står præcis med siden til.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Spidsskud kontra headshot......

Spidsskuddet vil som der skrives nok næsten altid give noget svineri og ødelagt kød. Synes det er lidt synd at smadre kødet.

Derimod er headshot´et et rent køkkenskud idet intet kød går til spilde.......
Dekapiterede en afskudsbuk forrige uge og vil af hensyn til de sarte sjæle undlade fotodokumentation[Big Grin]

Men ret skal være ret, skyd nu i sideskud[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Det er da bare et spørgsmål om at sætte spidsskuddet højt nok,så bliver der ikke så meget kødspild[}Smile]
MVH
LØVIG
Svar
#9
Tak for samtlige svar og kommentar - Det er at "trutte i ren r..".
Jeg har ikke tidligere set bivirkningen på kødet som værende nævnt i forbindelse med spidsskud, så det forklarer alt.

Mvh Jesper

Jeg har i øvrigt fået 2 bukke nedlagt i rent sideskud, så jeg har absolut ingen behov for at fylde mere i fryseren.
Svar
#10
Hvis man kalder et skud på op til 45 grader for spidsskud kan jeg ikke se noget problem i det, jeg holder blot foran der bageste forben og så midtskibs [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Husk lige at hjernen er trænet op til at bruge sigtet, og således nogen gange glemmer at krydset i kikkerten sidder ca. 45 mm over træfpunktet ved v/0 - hvis der skal klikkes så skal man klikke svarende til skydning på ca 200 meter som også svarer til ca. 30 meters afstand...

[Image: t3logo.gif]
[Image: varmint_reg.gif]
Svar
#12
Hvis man kan ramme er spidsskud yderst effektivt, men....kuglen går igennem hjerte, lunger, mave, der er ikke altid kønt at se på og man kunne jo også vente til dyret står bedre eller flytte sig. Kan man ramme hvor halsen slutter, går projektilet lige i maskinhuset. Dyret falder på stedet, men pas på!!

FN
FN
Svar
#13
Under 40 m = hovedskud!
H
Hogmeister
Svar
#14
Uddrag af de jagtetiske regler:

3. Hensynet til individet, der er genstand for jagten:

• Anvend hensigtsmæssige våben og ammunition til den pågældende jagtform. Våbnet skal tilpasses den enkelte jæger, testes og indskydes med god og effektiv ammunition.

• Opøv dine skydefærdigheder ved jagtrelevant skydetræning, hvor du afprøver forskellige skudafstande, skudvinkler og skudstillinger. Lær på denne måde dine begræns-ninger at kende og respektér dem. Eksperimentér på skydebanen – ikke på jagt!

• Overhold til enhver tid de anbefalede maksimale skudafstande fastsat for jagt med haglvåben:

Råvildt 20 meter
Gæs og ræv 25 meter
Øvrigt vildt 30 meter
Ved bagskud afkortes afstandene med 5 meter. Råvildt må ikke skydes i bagskud.
• Ved riffeljagt:

Bør du ikke skyde uden fast anlæg, skyde på afstande over 100 m eller skyde til løbende vildt, medmindre du igennem omfattende jagtrelevant træning har opnået rutine heri.
Skyd kun, hvis der er frit skudfelt.
Skyd ikke hals- eller hovedskud og skyd ikke i ugunstige vinkler.
• Skyd ikke, hvis der er risiko for, at flere dyr rammes af skuddet.

• Skyd kun andet skud til et friskt stykke vildt, hvis chancen for et dræbende skud er lige så stort som ved første skud.

• Hvis det første skud anskyder, skift da ikke til et nyt mål.

• Forsøg kun med dublé, hvor chancen er oplagt. Dubler aldrig råvildt med hagl.

• Ved jagt på klovbærende vildt: Skyd ikke til frisk vildt, hvis allerede påskudt vildt ikke ligger synligt forendt.

• Skyd ikke mere vildt, end at du kan gøre rede for, hvor hvert stykke er faldet, og hvordan det er ramt. Hjælp til med, at alt skudt og anskudt vildt bliver samlet op.

• Hjælp til med at eftersøge og nedlægge vildt, der er anskudt af andre jægere.

• Ved haglbøssejagt bør forbruget af patroner ikke overstige 3 pr. nedlagt stykke flyvende vildt – og 2 pr. stykke løbende vildt.

• Ved riffeljagt bør antal afgivne skud ligge meget tæt på antallet af stykker nedlagt vildt.

• Hold øje med alt påskudt vildt, så længe det lader sig gøre. Marker så vidt muligt anskudssted og det sted, hvorfra skuddet blev afgivet. Informer hundeførerne præcist om alle detaljer ved skudafgivelsen.

• Ved havjagt, forfølg dykkende, anskudte fugle ihærdigt og vedholdende. Skyd ikke til friske fugle under eftersøgning af anskudte. Indstil jagten, hvis opsamlingen vanskeliggøres af vejrliget.

Mvh taby
Svar
#15
jeg har skudt en buk i spidsskud i polen og jeg gør det aldrig igen.
jeg skød med lapua mega 9,7 gr. i kal.308win.afstand ca 50m.
kuglen ramte toppen af brystbenet og drejede ud i højre bov, skulderbladet var faktisk skildt fra selve kroppen men hang i skindet kuglen fortsatte videre brækkede de bagerste ribben og videre igennem køllen uden at brække knoglen, denne buk gik så omkring 70m. og da vi fandt den var den stadig levende og jeg glemmer aldrig de skrig/vræl den kom med til jeg fik aflivet den, nu skulle jeg jo ikke have kødet med mig ,men der var heller ikke meget tilbage i højer side,så jeg gør det ALDRIG igen

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#16
Den med jagt etik har vi vist været igennem en gang før. Det er kun en vejledning og vist ikke lov.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Den med jagt etik har vi vist været igennem en gang før. Det er kun en vejledning og vist ikke lov.
hogmeister



Korrekt - men hvis der er for mange der ikke følger de spilleregler der er sat op har vi efterhånden mærket der kommer nye love og det er sjældent til det bedre....
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by taby

Skyd ikke hals- eller hovedskud og skyd ikke i ugunstige vinkler.


Reglerne siger ikke så meget om hvornår vinklen er "ugunstig"?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#19
Citat:quote:

Reglerne siger ikke så meget om hvornår vinklen er "ugunstig"?

MVH Bjarne


Er det ikke noget alle jægere ved? Ellers skal man da lige bladre lærebogen igennem en gang til...

Spidsskud er lige som hovedskud... Dem der gør det med succes er nogen fandens karle - Dem det ikke fungerer for hører vi aldrig om[xx(]
Svar
#20
Føler du for det så skyd. Der er vel ingen der bevidst vil anskyde. Jeg skød min tredje buk for nogle år siden på +250 mtr. og det er jo så ikke jagtetisk. Bukken var ligeglad. Jeg var glad. Havde jaget ham 4 måneder. [Smile] Med det mener jeg, man sommetider må tage de chancer der byder sig.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)