Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady SST kal 270 win
#1
Skød i går morges en buk med dette projektil, skal da lige love for at den kom ned og sikke et hul der var i den!! Jeg ville uden problemer have kunnet proppe en tennisbold i den. Er det normalt for dette projektil at det ødelægger så meget? Er der nogen anbefalinger til projektilvalg til 270 win der er knap så ødelæggende?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#2
Ja, man kan sagtens bruge et hårdere og ofte dyrere projektil, der ikke ødelægger så meget.
Den nemme løsning er dog at lade SSTeren ned i hastighed. Typisk er 840-850 m/s en god hastighed, hvor selv bløde kugler opfører sig pænt.

Mvh Søren
Svar
#3
Jeg har kun skudt nogle få stykker råvildt med sst i 6,5x55 og må indrømme at jeg er gået væk fra dem. Det ser oftest fint ud så længe skindet er på, men når det kommer af viser der sig ofte et gevaldigt svineri[xx(]

Det er jo farligt at anbefale nogle kugler, da det jo er religion, men vil du holde dig til en billig kugle, kunne det måske være en ide at prøve hornadys alm sp interlock i 140gr med moderat hastighed, de har en tendens til at ekspandere knap så voldsomt som dem med plastspids.

johansen
Svar
#4
Jeg bruger Nosler BT 140 grains, også i 270 win, de lever også en helveds ravage i kroppen.
Nu vil jeg Prøve Hornady GMX 130 grains.

"The big eight, for ever"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Har også anvendt 129Gr SST i 6,5x55, og de laver rigtigt meget ravage på råvildt, specielt hvis man er uheldig at ramme knogler. Jeg er også gået væk fra dem igen, og bruger dem kun til træning/felt. De har en fantastisk god B.C. og skyder godt i min riffel. Men til vildt er den efter min mening for blød. Har oplevet andre have samme problemer (i 308 Norma Magnum er den rigtig fæl ved råvildtet ifølge min jagtkammerat..)
Svar
#6
Hvilken vægt?

Jeg bruger normalt 140 grain Nosler Accubond. Den åbne sig nok i råvildt, men så heller ikke mere. Jeg har før brugt Hornady SPBT i 140 grain, men efter et par kedelige spidsskud blev den skiftet ud med Nosler Accubond. Før den var det RWS KS og lige nu er det en rest Speer i 130 grain, den er tilgengæld lidt af en nyser - rent sideskud og lidt tilbage.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Jeg har rigtig gode erfaringer med Accubond, dog i 308win. Meget præcise og ikke unødige skader. De er dog ladet ned. Ved ikke hvor hurtigt de går men der er mærkbar forskel i rekylen i forhold til Norma Match og Lapua Scenar.

Lille prik på indgangssiden og 2-5kr størrelse på udgangssiden. Max gå-afstand er 30 meter fra skudstedet, hvor den lå stendød.

C

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
I øvrigt logisk at SST skader på kort hold. Det er jo et projektil der er lavet til at ekspandere meget voldsomt - "Super Shok" og beskrivelse med "dramatic wound channel" bør vel lede tankerne derhen.

Den er så vidt jeg ved lavet til at ekspandere meget selv ved lange skud til tyndskinnet vildt i "deer"-størrelse.

Når det så er sagt, så kender jeg et par stykker der er meget glade for dem, når man har valgt at lade lidt ned og vælge tungeste vægt som kalibren kan bære. Alle jeg kender der har prøvet har fået rigtig, rigtig god præcision med dem.

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Kan varmt anbefale TSX / TTSX, det giver god chock effekt og minimale kødskader, skal det være bly så gå efter en tung uden plastspidt da det minimerer fragmenteringen og dermed kødskaderne, kugler som Swift A-frame og Rhino kan dog bedre tåle hastighed og dermed en lettere kugle uden at de nødvendigvis fragmenterer

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
En 130 gr Speer Grand Slam kugle virker godt osse i .270.....skydt mange dyr med den.[Wink]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)