Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med rails/skinner ?
#1
Er der nogen, der har valgt at montere Picatinny eller Weaver rails/skinner på flere af deres rifler, for at kunne bytte kikkerterne imellem de forskellige rifler?

Hvilke løsninger har I valgt?
Hvilke fordele og ulemper har I oplevet ?

Æstetik og snak om "hvad der er pænt" behøver vi ikke komme ind på[Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#2
Jeg har monteret "Ken Farrell" skinner/rails på flere af mine rifler.

Det fungerer glimrende med f.eks. QRW ringe og MAK ringe.

Jeg oplever kun meget små afvigelser på træfpunkt, og ikke i en størrelse der er relevant ved normal jagt. (1 - 2 cm på 100 m)

Jeg har dog også en omhyggelig rutine jeg følger slavisk når jeg monterer og afmonterer kikkerterne.

Hvis jeg flytter en kikkert mellem flere rifler, bruger jeg en kollimator og fotograferer trådkorsets placering gennem kikkerten, på den måde kan jeg klikke tilbage og få kikkerten næsten helt på plads igen når kikkerten flyttes tilbage på riflen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Near Manufacturing Picatinny rails og Alpha mounts

http://nearmfg.com

Gedigne produkter, og hurtig levering (hvis han har det hjemme)

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by nepper

Near Manufacturing Picatinny rails og Alpha mounts

http://nearmfg.com

Gedigne produkter, og hurtig levering (hvis han har det hjemme)

Asumption is the mother of all fuck'ups...



NearMfg - Way too overrated and expensive, men hvis man er uvenner med sine penge er de da OK.

Jeg laver mine rails selv og ellers kan jeg kun bakke op om Dravis's erfaringer. Jeg b ruger momentnøgle til at spænde kikkerten med og jeg har lavet et skema som en kopi af min kollimator, hvor jeg så prikker ind hvorhenne trådkorset er men lige den kombination af kikkert/riffel.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Er der nogen standard I vil foreslå frem for nogen andre. Jeg kender kun til hhv. Picatinny og Weaver. Ken Farrell er vel en producent og ikke en "standard" (?) men passer til Weaver ringe, kan jeg forstå på Dravis' indlæg.

Har læst lidt om Ken Farrell, de skal åbenbart "beddes" på låsen, da de produceres med en konkav underside, så de kan monteres på de fleste systemer. Er det normalt for alle skinner, eller kan man blot montere med skruer og evt Loctite?

Helt konkret får jeg nok brug for en hhv sort og stainless løsning til en S&L Victory og en Tikka Varmint Stainless 30.06. Der er vel ingen problemer i det?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#6
Picatinny er en type og Weaver er en producent, hvis produkter efterhånden opfattes som en standard, uden at være det.

Der er 2 standarder. Milspec 1913 og den nye afløser der hedder STANAG 4694.

Den nye er blevet metrisk og har ændrede tolerancer og basisflader. I praxis er der ingen forskel da de er kompatible.

Og brug en fugedannende lim til monteringen. Spænd kun let indtil limen er næsten hærdet. Spænd skruerne efter.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Åhhhhh, gider du ikke godt forklare det lidt nærmere M@x, jeg løber altid sur i det [xx(].

En Weaver rail holder jo ikke picatinny mil.spec/stanag mål eller hvordan ? Og er det ringene til weaver der passer på dem begge eller var det omvendt ?

med andre ord: hvilken rail er det nu der er universal-rail, og hvilke ringe er det ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Tværprofilen på Weaver og Picatinny er kompatibel, men forskellen ligger i at Weaver tidligere var lavet til runde tværbolte. Derfor kunne en firkantet tværbolt a'la Picatinny ikke passe i en Weaver skinne.
Mens den runde tværbolt(Weaver) godt kan bruges til Picatinny, (den har bare meget dårlig kontakt og rekyloptag og det kan ikke anbefales da bløde baser/skinner bliver stukket op af rekylen med det resultat at træfpunktet forandres og i yderste konsekvens falder kikkerten af - been there - done that [xx(] )

Idag er de fleste Weaver/og kopi weaver fræst med et firkantet tværspor og mange har fået firkantede tværbolte så derfor er de fleste kompatible på kryds og tværs.

Håber det giver mening [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Nu er det jo bl.a. en S&L Victory, der skal have skinne på, og jeg kan forstå, at der sandsynligvis ikke kan blive tale om et standard produkt.

[Image: SCHULTZ-LARSEN-M65-1-0.jpg]

Ken Farrell laver dog en skinne til S&L M65 - kan den blot få et ekstra hul så den passer til hulafstanden i Victory, eller skal den laves fra bunden til Victory pga anden diameter/dimensioner ??
Svar
#10
PAS PÅ !!!, jeg havde et sæt EAW Weaver skinne og ringe, og de ringe var kunne godt sidde på en Picatinny skinne, men omvendt er en picatinny mount for bred til at sidde ordenligt fast på en Weaver skinne, og hvis den ikke sidder ordentligt ødelægger du grejet ved at skyde.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#11
@NEPPER

Jeg tror du har været uheldig, desværre. Weaver skinner er ikke en fastlagt standard og producenten, hvem det end er, kan fifle med tolerancerne efter for godt befindende.
Jeg oplever at især extruderede aluminiums baser i weaver stil, svinger meget på målene.
Så min konklution er at hvis weaverbaser overholder eller ligger i nærheden af de oprindelige mål, så er begge systemer kompatible.

Men hvis weaver producenten har kopieret en tilfældig anden weaver producent og han har gjort det samme, så skrider tolerancerne.

Picatinny rails er fremstillet efter en tegning og afhængig af producentens evner til at læse og forstå en tegning, så er de rimelig ens fra gang til gang.

En anden detalje man ikke må glemme er at ringen skal osse overholde standarden.
Mange billige aluminiums ringe (og baser) er hulet ud mellem kløerne og dermed mangler anlægsfladen der er nødvendig for at picatinny systemet fungerer.
Hvis jeg får tid, vil jeg tage nogen billeder af ting der passer og ting der ikke passer sammen. (ingen tidshorisont)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Både ringe og skinne var EAW stål, og selvom man kan diskutere holdbarheden af deres sving-skrammel, tror jeg ikke kan man kan beskylde de arme tyskere for ikke at overholde tolerancer.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#13
PRI-Mounts virker rigtig godt.

http://www.pri-mounts.com/ - har dem på et par af riflerne, og med boltene og værktøjet der kommer med, er der ingen chance for at fucke noget op (af rail/bolte/værktøj).

Høj kvalitet og fin finish.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@NEPPER

Jeg tror du har været uheldig, desværre. Weaver skinner er ikke en fastlagt standard og producenten, hvem det end er, kan fifle med tolerancerne (målene) efter for godt befindende.
Jeg oplever at især extruderede aluminiums baser i weaver stil, svinger meget på målene.
Så min konklution er at hvis weaverbaser overholder eller ligger i nærheden af de oprindelige mål, så er begge systemer kompatible.

Men hvis weaver producenten har kopieret en tilfældig anden weaver producent og han har gjort det samme, så skrider tolerancerne. Det er ikke tolerencerne der skrider. Det er derimod målene

Picatinny rails er fremstillet efter en tegning og afhængig af producentens evner til at læse og forstå en tegning, så er de rimelig ens fra gang til gang. Har du nogensinde set entydige tegninger[xx(]
En anden detalje man ikke må glemme er at ringen skal osse overholde standarden.
Mange billige aluminiums ringe (og baser) er hulet ud mellem kløerne og dermed mangler anlægsfladen der er nødvendig for at picatinny systemet fungerer.
Hvis jeg får tid, vil jeg tage nogen billeder af ting der passer og ting der ikke passer sammen. (ingen tidshorisont)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Svar
#15
Kære NA, en god bekendt der altid har været imod rigtige tegninger har nu set lyset og nyder den berigende oplevelse det er at så med et sådant stykke dokumentation i hånden[Big Grin][Big Grin][:o)]
Jeg er sikker på at M@X vil give mig ret idet det er en fælles bekendt[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by nepper

Både ringe og skinne var EAW stål, og selvom man kan diskutere holdbarheden af deres sving-skrammel, tror jeg ikke kan man kan beskylde de arme tyskere for ikke at overholde tolerancer.

Asumption is the mother of all fuck'ups...




Selvfølgelig overholder tyskerne deres egne tolerancer, men jeg har aldrig kunnet finde officielle mål på Weaver såh hvordan kan EAW overholde nogen mål/tolerancer der ikke eksisterer.

Som jeg skrev i starten så er forskellen de tværgående spor som man osse kan læse på Wikipedia:

Weaver rail mount
From Wikipedia, the free encyclopedia
Weaver rail

A Weaver rail mount (Picatinny type) is a system to connect telescopic sights and other accessories to rifles, shotguns, pistols, archery bows, etc. which uses a pair of parallel rails and several slots perpendicular to these rails.

One difference between the Picatinny rail and the Weaver rail is the size of these slots, although many rail-grabber-mounted accessories can be used on either type of rail. Weaver rails have a slot width of 0.180 in (4.572 mm), but are not necessarily consistent in the spacing of slot centers. The Picatinny locking slot width is 0.206 in (5.232 mm) and the spacing of slot centers is 0.394 in (10.008 mm).[1] Because of this, with devices that use only one locking slot, Weaver devices will fit on Picatinny rails, but Picatinny devices will not always fit on Weaver rails.[1] The other difference is that Weaver rails are continuous, while Picatinny rails are cut by the slots (like a dotted line) to neutralize expansion caused by barrel heating.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Og så er der dem der nyder at ”ignorere” et sådant stykke dokumentation [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@NEPPER

Jeg tror du har været uheldig, desværre. Weaver skinner er ikke en fastlagt standard og producenten, hvem det end er, kan fifle med tolerancerne (målene) efter for godt befindende.
Jeg oplever at især extruderede aluminiums baser i weaver stil, svinger meget på målene.
Så min konklution er at hvis weaverbaser overholder eller ligger i nærheden af de oprindelige mål, så er begge systemer kompatible.

Men hvis weaver producenten har kopieret en tilfældig anden weaver producent og han har gjort det samme, så skrider tolerancerne. Det er ikke tolerencerne der skrider. Det er derimod måleneKære n/a ( "na na na na na, baby give it up" nynnes med Jørgen de Mylius for sit indre blik ) hvis tolerancen er skredet, så er målet vel osse skredet. Omvendt, hvis målet er skredet så er tolerancen jo ligegyldig [Wink] men nu er du jo ved at lære at papirtegninger kan bruges til at sparke dig på skinnebenet [Wink] hvis du ikke overholder en af delene [}Smile]

Picatinny rails er fremstillet efter en tegning og afhængig af producentens evner til at læse og forstå en tegning, så er de rimelig ens fra gang til gang. Har du nogensinde set entydige tegninger[xx(]Masser, nogen gange flere om dagen [Smile]
En anden detalje man ikke må glemme er at ringen skal osse overholde standarden.
Mange billige aluminiums ringe (og baser) er hulet ud mellem kløerne og dermed mangler anlægsfladen der er nødvendig for at picatinny systemet fungerer.
Hvis jeg får tid, vil jeg tage nogen billeder af ting der passer og ting der ikke passer sammen. (ingen tidshorisont)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!





--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
@ pete1234

Om du vælger Picatinny eller Weaver er lige fedt, men eftersom Picatinny burde være den samme standard imellem mærkerne, er dette nok at foretrække.

Som du nok kan forstå, skal du vælge en skinne du kan få til alle dine rifler fra samme producent, og helst mount elle ringe af samme mærke.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#20
Jeg har allieret mig med Hatting, men jeg vil jo også gerne prøve, at forstå lidt af mulighederne for udarbejdelse/valg af et godt/optimalt system, der kan benyttes på de forskellige fabrikater af rifler.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)