Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 75 custom single shot ??
#1
Hej er der nogen der kan give mig svar på, hvorfor ovennævnte sako, er næsten dobbelt så dyr, som en standart sako 75 ??, man skulle da tro at singleshotèn var billigere at fremstille ???

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Lasse Nielsen

Hej er der nogen der kan give mig svar på, hvorfor ovennævnte sako, er næsten dobbelt så dyr, som en standart sako 75 ??, man skulle da tro at singleshotèn var billigere at fremstille ???

Lasse



Ikke kun riflens tekniske opbygning har indflydelse på produktionsprisen - også antallet udgør en væsentlig faktor for enhedsprisen, når man producerer ting.
Jeg kunne godt forestille mig, at der ikke var ret stor efterspørgsel efter sådan en special-fætter af en riffel [Wink]
Derfor høje enhedsomkostninger ved produktion = højere pris...[xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
hmm, kan det have noget at gøre med at en single shot, er mere præsis ?? banerifler har jo heller ikke magasin ??
Mvh.LANI



Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lasse Nielsen

hmm, kan det have noget at gøre med at en single shot, er mere præsis ?? banerifler har jo heller ikke magasin ??



Det er muligt, at en ekstra præcis pibeboring og måske en bedre bedding osv. også gøre den dyrere... men jeg tror den primære årsag er produktionsantallet....evt. sammenholdt med marketingbetragtninger. Se bare på Coca Cola. En halvliters cola til 14 kroner contra en Rørkjær til 3,50.... Det mekaniske indhold er ca. det samme - råvareprisen er ikke særlig forskellig... men branding/markedsføringsbidraget er meget forskelligt![xx(]
Hvis det så samtidigt er en special model, gør det ikke riflen billigere....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Nææ du har nok ret, jeg ville også til hver en tid, spare pengene og købe en Tikka i stedet, så kunne jeg bruge lidt mere på kikkerten.
Har du set den nye Super Varmint ?? fed riffel, nu skal de bare lave den med lamineret skæfte.

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Lasse Nielsen

Nææ du har nok ret, jeg ville også til hver en tid, spare pengene og købe en Tikka i stedet, så kunne jeg bruge lidt mere på kikkerten.
Har du set den nye Super Varmint ?? fed riffel, nu skal de bare lave den med lamineret skæfte.

Lasse



Hej Lasse
Jeg er hverken til tunge varmint rifler eller laminatskæfter...men hver sin lyst....[Smile] Jeg er sikker på, at hvis jeg fik fat i en varmint riffel ved et uheld, ville jeg fluks få afkortet løbet, og fræset og flutet osv. for at få vægten ned [8D]
Jeg vil hellere have en kort og let riffel, da jeg ikke gider pursche rundt med et tungt skydejern. Man kunne selvfølgelig have een til baneskydningen, men da min baneskydning primært handler om at forbedre min jagtskydning, synes jeg det er mere relevant at skyde med den riffel jeg bruger til jagt - som i øvrigt er en Tikka...[Smile]

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig en Sako, men synes også at forskellen er for lille i forhold til en Tikka til at berettige den store prisforskel.

Rent faktisk tror jeg, jeg ville køb en ny Schultz og Larsen i stedet for en Tikka, hvis jeg skulle skifte skydejernet ud med en fabriksny riffel ....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Halløj "Ran"

En S&L ????? Jeg troede du ville have en LET riffel[Big Grin][Big Grin]

En Custom Varmint singleshot Sako er noget HELT andet end en "almindelig" Sako.

De er meget mere præcist "skruet sammen" og uden magasin-udfræsning i bunden af låsen = meget stivere lås. Bundstykket har (på de par stykker jeg har haft i hånden) været "lappet" til over 90% ensartet kontakt på begge låseknaster og de havde alle et helt præcist centralt placeret fænghætte -anslag

Alle disse ting vil give en mere præcis riffel end et standard produkt

Visse (eksotiske) Amerikanske Benchrestere bruger Sako's singleshot låse til deres BR rifler.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Bundstykket har (på de par stykker jeg har haft i hånden) været "lappet" til over 90% ensartet kontakt på begge låseknaster



Har den ikke 3 lukkeknaster[?]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#9
Hej Mugge!

Du har ret, dem jeg har set var IKKE model 75'ere men de "gamle" f.eks L491 singleshot.

Jeg havde ikke lige nærlæst overskriften.

Jeg vil dog tro at Sako udviser samme omhu med de "nyere" Model 75'ere

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Nu ved jeg ikke hvad S&L vejer...det afhænger vel også af model og kaliber... Jeg er sikker på man nok godt kunne få bygget een efter ønske, så den var både pæn, lille let med glimragende præcision til jagtbrug [Wink]

Der er nu noget ved et montecarlo skæfte lavet af et pænt stykke træ, hvor forenden på forskæftet er afsluttet pænt[:p]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Nu i en "battue" udgave til ære for mukkert-rator....[Big Grin][Big Grin][:o)][:o)]

Citat:quote:

Der er nu noget ved et montecarlo skæfte lavet af et pænt stykke træ, hvor forenden på forskæftet er afsluttet pænt



[Image: 75deluxe_short.jpg]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)