Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Haglbøsse til rævehvalpe regulering.
#1
Jeg kom lige i tvivl...
Der er da ikke noget problem i at bruge haglsprederen til rævehvalperegulering i øjeblikket, er der??

Jeg skal nemlig ud og være trykker på en bukkejagt og her kunne der jo godt komme skudmulighed på en rævehvalp..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Trykker på bukkejagt[?][:0]
MVH
LØVIG
Svar
#3
Trykker??????bukkejagt???????? Gør man det?

Ved ikke mht.hagl,men har sågar hørt om en som doublerede råvildt med hagl.

Hvad bliver det næste.
Mvh Lars
Svar
#4
Det er vel heller ikke en helt retvisende måde at kalde det trykker..
Det der ligger i det er at der er en i mit konsortie som jeg gerne vil "hjælpe" lidt..
Han "fortjener" en buk syntes jeg, men har desværre ikke haft heldet med sig :0(
Da jeg alligevel er i skoven efter rævehvalpe (som vi nu "plejer" at regulere med kugle) ville jeg blot sætte lidt bevægelse i dyrene...
Og her tænkte jeg at medbringe haglsprederen hvis der så skulle komme en hvalp på tværs.. Men så kom jeg i tvivl om lovligheden af det, da man jo "plejer" at bruge riflen...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=136344

§5 er relevant, måske er der mere

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Ja, det er der bare med at få spredt råerne fra lammene så har rævene også lidt at lave [:0][:0][xx(]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Kom nu ud af busken,gutter.....Hvad er jeres holdning til farT4`s jagtmoral/afvikling[?]

Er det ikke meningen at forårsjagten skal være anstand eller pyrch for netop at give lidt ro til lam,kalve m.m.

Nabo konsortiet afviklede noget der lignede det omtalte arr. 6 skud rundt på 40ha.Netop med det resultat at både råer og bukke flygtede til alle sider.
Har efterfølgende nedlagt en buk med et friskt cal 30 hul i det ene øre[}Smile]
Mvh Lars
Svar
#8
Jeg må tilstå at jeg står lidt undrende over for et råb om "at nu må moralens/jagtetikens vogtere" stå sammen om at give lille mig en over snuden...[V]

At jeg (ene mand) tager en stille spadseretur igennem vores 160ha (der iørigt har en fornuftig afskydningspolitik på bukkesiden) for at sætte lidt bevægelse i rådyrerne, ser jeg ikke noget ulovligt (eller for den sags skyld moralsk forkert) i..
Da jeg alligevel går rundt i området, kan jeg lige så godt "planlægge" min rute ift. hvor han sidder i sit tårn...

Hvis det er en forbrydelse at hjælpe en medjæger/god ven i at få lidt manglende medgang her i livet i form at en buk, så er jeg da nok skyldig i jeres øjne.. Og det må jo så være det..

@Christensen. Tak for relavant tilbagemelding..[Smile]
Men den havde jeg fundet i bogen.. Men skal jeg læse den som at det må man gerne?? Og der så står at HVIS man går i tårn SKAL det så være med riffel??

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#9
Selvfølgelig er sommerjagt på Råbukke, Anstand eller Pürch.
Man laver ikke mere uro end højest nødvendigt, netop for ikke at sprede råer fra lam.
At din jagtkammerat ikke har fået skudt buk skal vel ikke gå ud over div dyreunger.
Men tænk lidt over det, og vurdere selv, om en rævehvalpetramp igennem skoven med jagtgeværet er iorden.
Så din jagtkammert må hænge i på et tidspunkt skal det nok lykkes.
Go´jagt

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#10
absolut en skidt fremgangsmåde i min optik

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Det gør man bare ikke....[Sad!] Man driver da heller ikke bevægelse jagt på kronhjorte i september. Eller hva..[?]

"The big eight, for ever"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by farT4

Men skal jeg læse den som at det må man gerne?? Ja, det må du gerne
Og der så står at HVIS man går i tårn SKAL det så være med riffel?? Ja, så skal det være med riffel

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..



Såvidt det lovtekniske. Det er ganske ukompliceret. Jeg er sådan set ligeglad om du går på skovtur mens din kammerat sidder på post. Det er din jagt og ikke i modstrid med jagtloven.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Ja hvis det så bare var en skovtur ville jeg heller ikke have noget imod det,men hvis det skal give resultat bliver man jo nød til at forlade de normale stier og bevæge sig ind hvor dyrene er og det kan da kun forstyrre eventuelle råer og lam.
MVH
LØVIG
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Ja hvis det så bare var en skovtur ville jeg heller ikke have noget imod det,men hvis det skal give resultat bliver man jo nød til at forlade de normale stier og bevæge sig ind hvor dyrene er og det kan da kun forstyrre eventuelle råer og lam.
MVH
LØVIG


Og hvad der ellers ligger af yngel !!
mvh
Svar
#15
Der er vel ingen der siger at man behøver forlade stierne på reviret for at skubbe dyrene lidt rundt. Vi har en offentlig sti igennem vores jagtområde og selv om folk holder sig på stierne med deres hund i snor (hvilket ikke altid er tilfældet!!!) så er det tydeligt at dyrene skifter om på den anden side af de remisser der i området.

Må da indrømme at jeg selv tidligere på sæsonen har gået en tur langs en remisse på vej tilbage til bilen for at se om der skulle komme noget ud på den anden side hvor en kammerat sad.

Det strejfede mig ikke at det kunne påvirke råer/lam mv. Til mit held var der ikke sat lam da jeg gjorde det.

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
He he,

har set det praktiseret her i nabolaget.....

Når manden var på post løb hans datter i naboens skov og det var ikke kun éen gang det var hver gang[xx(] og gæt hvad det næsten hver gang resulterede i[?][xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Fandeme en syg måde at tænke på/drive jagt på!

Var det din datter ? [Wink]
Hilsen Kenneth

Citat:quote:

Originally posted by GT

He he,

har set det praktiseret her i nabolaget.....

Når manden var på post løb hans datter i naboens skov og det var ikke kun éen gang det var hver gang[xx(] og gæt hvad det næsten hver gang resulterede i[?][xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Vi er vel enige om at hvis der presses fra anden mands jagt, så nærmer vi os krybskytteri, eller hvad?

Jeg er glad for at denne diskussion er kommet op, havde ikke et øjeblik skænket det en tanke at jeg forstyrrede noget ved at trippe lidt rundt i udkanten af remisen, men det er klart at det er stressende for evt. rå med lam.

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#19
Er det så også forkert i jeres øjene at en mand sidder på jagt i den ene ende af skoven og en anden mand er på purch i den anden ende af skoven? I en skov der, lad os sige er 1 km bred? Vis mig der jæger der hver eneste gang han bevæger sig i skoven, ikke vil trykke eller støde et eller andet frem. Så vil jeg tage hatten af for ham.
Må indrømme at jeg har oplevet vores nabo, som vi deler skov, med gøre det en enkelt gang sidste år, mens jeg selv var på jagt. Jeg håbede da de har øjene med sig, så de stadig kan holde lidt øje med den selektive afskydning.

train hard, fight easy
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#20
Självklart skall bockjakt vara pyrsch eller anstand. Men tror ni verkligen att det gör någon skada på rå och lamm om man försiktigt går runt i skogen. Risken att skilja rå från lamm så dom kommer till skada är nog helt obefintlig om man går i skogen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)