Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffeltræning fra hochsitz
#1
Jeg har overvejet, at montere en skydestige/hochsitz i stål på en trailer, som kan spændes efter havetraktoren og bruges på afstande imellem 50 og 300 m. Stigens "gulv" vil være ca. 4,5 m højde og det påtænkes, at kunne træne såvel nye som "ældre " jægere at skyde fra nedefter på diverse mål. Jeg ved godt, at jeg skal kontakte den lokale "sheriff" før projektet kan sættes i gang - men, hvad mener I "skarpe" hjerner fra diverse forum om min idé ?

Alt for meget skydning sker i liggende stilling, som næppe sker meget på jagt rundt i Danmark
Træningen sker selvfølgelig på en godkendt bane [Smile]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#2
Al træning i jagtrelevante skydestillinger er som udgangspunkt godt.
Så er der bare spørgsmålet om det kan mases ind i den sikkerhedsgodkendelse der er for skydebanen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Alt for meget skydning sker i liggende stilling, som næppe sker meget på jagt rundt i Danmark

Lige mine ord[8D]

[Image: t3logo.gif]
[Image: varmint_reg.gif]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Alt for meget skydning sker i liggende stilling, som næppe sker meget på jagt rundt i Danmark

Lige mine ord[8D]

[Image: t3logo.gif]
[Image: varmint_reg.gif]



Heldigvis er Danmark så lille, at der ikke er langt til en grænse, hvor det ikke er "forkert" at skyde liggende.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
308 komp - nu handler det om noget andet - læs lige første indlæg i denne tråd [Wink]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Nobody

308 komp - nu handler det om noget andet - læs lige første indlæg i denne tråd [Wink]



Det var derfor jeg svarede med et quote til Halalautomaten, jeg ved han kan klare det.

Jeg er ikke i tvivl om at de fleste vil have godt at skyde fra et tårn, og oftest vil komme til det.
Bevares jeg vil også hellere jage fra tårn end blive hjemme.

Det er bare lidt som om der hersker en stemning af at man ikke kan skyde liggende på jagt. Men det er altså sket.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
@Nobody Ideen er da rigtig god ... rigtig meget dansk vildt bliver hvert år skudt via denne jagtform i modsætning til skydning med bipods [8D]
Især en test med skydning på 10 meters afstand vil være en sjov øvelse.... og det generelt med at finde en god skydestilling i et tårn eller what ever er altid en god øvelse... især hvis man skal forsøge sig på en ræv/buk på lang afstand...

@308 komp vi jokede med i dag med att min gode ven TBO skal skyde liggende på bukkejagten i år i Sverige som et forsøg... Vi fjerner simpelthen de nederste 4 rækker planker i tårnet - der skal jo være plads til en bipod [8D]

[Image: varmint_reg.gif]
[Image: t3tactical.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

... rigtig meget dansk vildt bliver hvert år skudt via denne jagtform i modsætning til skydning med bipods [8D]



Hmm, her er godt nok færre hochsitze end bipods i det Sønderjyske.

Er det noget du kan dokumentere eller er det bare egne erfaringer [Wink]

M.h.t skydning fra hochsitz på 10 meters afstand kan jeg ikke rigtig se det sjove i. Medmindre du kan stille med nogen 3D mål. Myten om at kuglen sidder under sigtelinien og derfor kan være årsag til anskydning er lidt tynd.
Afstanden mellem de 2 er ca. 4cm på den afstand og træfområdet på de fleste vildarter vi beskyder med riffel er større end 8cm.
Min mening er at sker der en anskydning på den afstand, så er det nervøsitet hos skytten fordi vildtet er så tæt på at man skal skynde sig. Og skydestillingen er måske ikke den bedste.
Så er der vinklen på kuglebanen. Heller ikke her ser jeg noget problem. Skyder man på det tykkeste sted på "tønden" uanset vinkel, så træffer man maskinrummet. (forudsat at man er det rigtige sted i længderetningen).
Men en dobbeltskive af en buk med 15-20 cm mellemrum og vi placerer en vandballon hvor hjertet befinder sig kunne da være sjovt at prøve.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
M@X, du er oppe mod bedre vidende[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Mht. godkendelsen af banen, så tænk på at der i banens nuværende godkendelse nok ikke er taget højde for at skuddet afgives i 5 meters højde - og skytten kunne vel i princippet også være udsat, hvis sikkerheden udgøres af volde som på Kalvebod ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Hej M@X
Jeg har ikke talt samtlige skydestiger/hochsitze i det Sønderjyske - men det er tæt på [8D]
Som især kampdværg burde du slå et stort slag for at Sønderjyderne bevæger sig opad... for at nedsætte risikoen for farlige skud på folk og fæ...
Hvordan bedriver du iøvrigt jagt på den sidst buk her med kornet i fuld højde - det må være en udfordring for tiden med din skikkelse og pipod [Big Grin]

Jeg ved godt at det er temmelig fortærsket med at skyde lavt på kort hold og evt. ned ad en stejl bakke oven i købet og hvad ved jeg - men jeg hører alligevel tit at skud på meget korte hold giver forbiskud - og en af forklaringerne er da helt sikkert, at det skal gå stærkt (jeg prøver nu at gøre det MEGET langsomt) - men din ide med noget praktisk 3d skydning lyder som en god ide

[Image: varmint_reg.gif]
[Image: t3tactical.gif]
Svar
#12
Hej ½al.

Jo, så har du åbenbart fundet dem begge [Wink]

Men jeg går da helt klart ind for at tillade tårne og skydestiger på lempeligere vilkår end de nuværende regler. Alene af sikkerhedsgrunde. Nu er det lettere kuperet landskab her hvor jeg bor, så jeg kan altid bevæge meg op på en knold så jeg kan se op over roetoppene [Big Grin]

Jeg har ikke nogen problemer i at kornet er højt, da jeg har skudt den ene buk som jeg giver mig selv lov til. Nu er det rævene der står for skud og lucernen er ved at blive slået for anden gang. En magnet for rævene [^][Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)