Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
QL hjælp? - 270 win/6,5x55/222 rem.
#1
Hej alle.. Som forholdsvis ny genlader søger jeg lidt hjælp da jeg desværre ikke selv er den heldige ejer af programmet Quick load. Søger lidt forskellige ladninger/komponenter som jeg håber diverse medlemmer kan være behjælpelige med...

270 win - Barnes TSX 140 grain
270 win - Swift A-frame 140 grain

6,5x55 - Barnes TSX 130 grain
6,5x55 - Lapua Mega 156 grain

222 rem. - Barnes TSX 55 grain

Alle kalibre lades med norma hylstre, mangler derfor lidt hjælp til valg af krudt, fænghætter, samt diverse QL data... På forhånd tak...

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#2
Du kan sagtens klare dig uden QL. Der er masser af ladedata på nettet og så er der jo alle ladebøgerne.

tjek reloaders nest og robsoft. Norma har osse mange ladedata og Vithavuori lader dig downloade en ladetabel.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Det er rigtig max 2,0

Derfor vil jeg lige tilfoeje http://www.bushman.dk som en god kilde til ladeoplysninger. ligegyldig om det drejer sig om boeger eller web-informationer, er det altid godt lige at dobbeltchecke med en ekstra kilde.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#4
Hvis en beregning skal gi mening, må du lige oplyse hvilken c.o.l. du anvender. optimalt vil være en c.o.l. hvor projektilet er 2mm. fra at røre riffelgangen når den er kamret, så skal der ikke kompenseres for trykforøgelse. Måles ved at kamre patron med løst projektil og trække 2mm. fra længden efter riffelgangen har trykket projektilet ind i hylstret.
Dernæst er den aktuelle riffels pibelængde relevant for hvor hurtigt/langsomt krudt der bør anvendes. Måles ved at stikke rensestok ned i piben med lukket bundstykke. dvs. incl. kammer. Så kan vi godt lave en beregning.. fænghætter kan der ikke kompenseres for. jeg bruger magnum (250cci)altid for at være sikker på god ensartet tænding selv i koldt vejr, eller hvis der skulle være snavs i fænghætte kanalen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)