Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En tanke til Norge
#1
Det er en trist dag at stå op. Nyheden om, at mere end 90 nordmænd er faldet som ofre for rendyrket galskab og ondskab, har svært ved at synke helt ind. Helt tilfældige ofre er mejet ned af en sindssyg person – sikkert med en patetisk personlig pointe som resten af verden aldrig kommer til at forstå.

Endnu engang har verden oplevet at ekstremisme – uanset om den udspringer af religiøs eller politisk fanatisme – avler afstumpet og helt meningsløs vold.

I dag er vi alle nordmænd.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Ja, hvordan kan et menneske gøre noget så sindsygt som dette.
Menesker er sgu mærkelige.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#3
Mange varme tanker til alle de berørte i vores broderland!

Hjemler våbenlovgivningen i Norge hjemler mulighed for at bære automatvåben UDEN at man er medlem af Hjemmeværnet m.v.?!?
Formoder at Breivik i modsat fald forlængst er ekskluderet ud fra de rabiate synspunkter, han har luftet offentligt.

Vil det samme rædselsscenario så også være juridisk muligt i DK, eller har RØD BLOK en pointe med at samle nogle af de 750.000 våben i DK i f.x. centrallagre som annonceret i dagspressen i forgårs, og hvorledes kan det påvirke de 171.000 jagttegnsløsere?

Denne annoncerede stramning af våbenlovgivningen har ganske vist afsæt i det stigende antal banderelaterede våben i omløb( de indsmugles primært fra udlandet!); men den får da givet mere næring af tragedien på Utøya.
Svar
#4
På en dag, hvor næsten 100 stole står tomme rundt om helt almindelige norske familiers spiseborde, har jeg svært ved at finde engagement til en debat om eventuelle stramninger af våbenloven.

Tragedien drejer sig ikke om våben - hverken i form af skydevåben eller kunstgødning. Den drejer sig i langt højere grad om, at et forstyrret menneske har fundet viljen til at dræbe så mange af sine medmennesker med alle til rådighed stående midler. Dybt tragisk og helt uforståeligt.

For os som jægere, der bruger våben som et nødvendigt redskab, er det naturligvis trist, at tragedier som denne sætter skydevåben i et dårligt lys uden skelen til deres anvendelse. Men ærgrelsen over denne uundgåelige konsekvens af en massakre, træder i den grad i baggrunden for det helt ufattelige i tragediens omfang.

Det er klart en del af den videre proces, at samfundet tager fornyet stilling til alle de aspekter, der kan lede til sådanne katastrofer. I denne sag har skydevåben, kunstgødning, politiuniform og adgang til detaljeret vejledning i bl.a. bygning af bomber haft afgørende betydning - men langt fra så afgørende som det faktum, at et enkelt individ totalt har mistet forstanden....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hører ikke hjemme under dette indlæg. Jeg er også nordmand i dag.
Svar
#6
Tragediens omfang i Norge handler ikke om våben og almindelige borgeres adgang til disse.....

Først må man sørge over at så mange (og også helt uskyldige unge ) måtte dø for sådan en galnings vanvid.

Medens man sørger, kan man passende beskæftige sig med at få undersøgt hele tragedien HELT til bunds...

Der er helt åbenlyse ting der melder sig allerede:

Hvorfor kan man fra helikoptere filme/fotografere gerningsmanden, FØR han bliver neutraliseret af det norske politi? Medens han stadig skyder på de unge mennesker?

Hvorfor går der mere end 30 minutter, måske op i mod en time, inden politiet får galningen standset??

Der forlyder intet om en ildkamp mellem gerningsmanden og politiet, og han begik ikke selvmord sådan som langt de fleste af de galning der kom før ham....

Løb han ganske enkelt tør for ammunition, inden politiet fik styr på situationen, eller overgav han sig uden kamp/modstand...

Det skal blive interessant at følge med når denne sag efterhånden bliver udredet.

Det Norske politis efterretningstjeneste har tilsyneladende sovet i timen, med hensyn til truslen fra højre-ekstreme kræfter i Norge.

Mine tanker går dog mest til de efterladte, man kan kun føle dyb sorg og frustration når man tænker på dem der har mistet halvvoksne børn på denne her vanvittige måde...[Sad]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Godt nok ufatteligt at det kan ske i så dejligt et land som Norge. =o(

Er bestemt forfærdet over hvad der skete.

Kan ikke lade være med at tænke på de brave nordmænd - de har bestemt ikke fortjent det.

HOOAAAAAHH.
http://www.youtube.com/watch?v=prHJ2wVo4LA

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Hvorfor kan man fra helikoptere filme/fotografere gerningsmanden, FØR han bliver neutraliseret af det norske politi? Medens han stadig skyder på de unge mennesker?
Dumdristig pilot og telelinser.? Det er en ø, kan være rekognocering - svært at ramme helikopter, men værdien af infoene kan være ubetalelig..

Hvorfor går der mere end 30 minutter, måske op i mod en time, inden politiet får galningen standset??
Igen - ø. De må først danne sig et overblik over situationen, og mobilisere sig før de går uforberedte i et eventuelt baghold. Lader til at være "Columbine" om igen - politiet gør præcis hvad de skal, skal danne sig overblik, afvente forstærkninger (i dette tilfælde Politiets Specialstyrke), plan udbredes til alle og koordineres og udføres.



Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Ja en skrækkelig dag. Her i huset har det måske været endnu mere present da min mor er fra Norge. Jeg tror ikke at nogen i familien er direkte berørt med det kommer nu alligevel tæt på.

Men når jeg hører om at han gik rundt på øen og skød i halvanden time kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan en ligende situation ville have udviklet sig i fx Texas.

Måske er vi mere sikre når det er en home grown - der er ikke en stor organisation bag - men det føles også endnu mere som at Den Nordiske uskyld har lidt et knæk.

Med tanker til ofrenes familier

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Man er fuldstændig lamslået over at man kan være så kold og kynisk.

Jeg rejste igennem 18 år som sælger i Norge og har mange gode venner deroppe.

Der har endnu ikke været nogen kontakt med dem, men jeg håber det bedste for dem og sender tanker til ofrenes familier.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#11
Sådanne mennesker kan ikke straffes nok indenfor retssystemet. Han burde udleveres til ofrenes familie. Hvis han ikke var alene håber jeg de får fat i dem alle, så der ikke kan ske gentagelser.

Så mange unge menneskers liv tabt er en ufattelig tragedie. RIP

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Mangler ord..! Fuldstændig vanvittigt!!

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#13
Ja ja vi faar se. Der er ingen der benægter tragedien i Norge, og de indlæg her viser jo ogsaa tydeligt at tragediens omfang er omvendt proportional til afstanden. I sidste ende tror jeg at Egelund123 og jeg faar ret. I det øjeblik der bliver nogen form for lovforslag om ændring af vaabenloven med Norge som baggrund, vil der være et ramaskrig herinde paa forummet, med flere end 8-10 indlæg.
Vi oplevede det her i Canada for nogle aar siden. En mand gik ind paa polyteknisk læreanstalt for kvinder i Montreal og skød 14 kvinder med en US Carbine. Inden et aar blev US Carbines gjort ulovlige og magasiner reduceret til 5-skuds.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#14
Det er så lidt stil med.
Carl er død.
Begravelsen finder sted i stilhed.
Nyere varevogn sælges ½år til syn.
Kontaktes på kirkegården.

Det er meget passende at oprette særskilte tråde, eller?
Svar
#15
Denne tråd er oprettet med det ene formål at udvise respekt, sympati og solidaritet med ofrene for det der har vist sig at være den værste enkeltmandsmassakre i historisk tid. Et brutalt og fuldstændigt meningsløst massemord - hvilket i nøjagtigt samme grad havde været sandt, hvis det var foregået i Nordamerika eller et hvilket som helst andet sted på jorden. Tragediens omfang hænger overhovedet ikke sammen med afstanden.
De, der mener, at en diskussion om evt. efterfølgende politiske konsekvenser i form af stramninger af våbenloven eller andet er mere interessant, er velkomne til at oprette selvstændige tråde. I denne tråd fremstår disse indlæg som kynisk ligegyldighed og jeg håber - og tror - inderligt, at en sådan ligegyldighed ikke er kendetegnende for brugerne af VTF.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Mangler ord og bøjer hovedet. Sender tanker til venner og kolleger i Norge.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#17
Det er bare så trist - føler med de berørte fammilier, og med Norge.

Mvh. AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#18
Forfærdelse, afmagt og dyb empati.
Walnut
Svar
#19
Slettet af moderator pga. uvedkommende indhold


Denne tråd er en sympatitilkendegivelse til ofrene for tragedien i Norge og skal ikke bruges til at diskutere hvorvidt hændelsen vil få konsekvenser for våbenejere.
Ønsker man en diskussion om dette kan man oprette en selvstændig tråd.

modereret af Kima/moderator
Hogmeister
Svar
#20
Blev ked af det pa Norges vegne. Har boet samt rejst meget i Norge. Elsker Norsk kultur samt alle de gode og rare personer jeg har kendt der.

Uanset ! Lad os nu ikke tro at vaben draber. Personer draber! Eller sagt pa "dansk"...biler draber ikke, kun personen bag rattet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)