Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er alkoholforbruget i Grønland aftagende?
#21
Det er korrekt - smider også bare lidt tilbage i "fjæset" af trådstarter. Wink

Men det er korrekt - det går desværre ikke for godt i Grønland heller, men faktum er dog stadig at grønlænderne drikker mindre end danskerne, trods "alle ved" at alle grønlændere er "Grønlænder-stive".
Nogle fakta har desværre været fakta så længe - at det bare er normalt accepteret og nu engang "bare ER sådan!" - selvom fakta så pludselig ændrer sig til det modsatte.

Så at danskere nu drikker mere end grønlændere - dét glemmer man belejligt, og kritiserer stadig grønlænderne for at drikke for meget.

Det er NETOP den tendens jeg er imod - at man evig og altid får "skyld" for noget, selvom det retteligt ikke forholder sig sådan længere.
Hvilket min QUOTE i mit sidste indlæg også peger lidt i retning af.

Nu er jeg selv halvt grønlænder, halvt dansker, og står derfor med et ben i hver lejr - men vil bare ikke skydes i skoen for noget som ikke længere er sandt.

Men JO - der KOMMER da uheldige episoder op fra tid til anden, men realistisk set - hvor er sådanne episoder mest synlige.?

I et land hvor politirapporten dækker 1/4 af befolkningen.? (grønland)
Eller i et land med mange politidistrikter og 100 gange flere indbyggere.?!? (Dk)

Hvor ligger politirapporterne/døgnrapporterne for Dk egentlig.?!?
Og har nogen holdt dette op imod de grønlandske.?!?
Eller er sådanne ting bare "trivielt" i Dk, så vi faktisk ikke ser de hændelser i dagspressen længere.?!?

Igen - det ÉR bare mere synligt i Grønland, og det rammer derfor medierne på en anderledes måde.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#22
Med et ben i hver lejr.... burde jeg være dobbelt ramt og virkelig drikke som et bundløst hul.
Det gør jeg imidlertid ikke - og jeg forsvarer også Danmark, når Dk uretmæssigt bliver beskyldt for noget i en diskussion.

Jeg er stolt af både min Grønlandske side, OG min Danske side - og vil til enhver tid stå ved det.

Mht "fakta" som bare ikke vil dø - se eks diskussioner mellem amerikanere og europæere... hvor tit kommer det ikke lige op "USA won WWII - rescued Europe from becoming german" og hvis det ikke var for dem, ville alle nu snakke tysk.

Tjo, det er måske rigtigt nok - og jeg medgiver at det som minimum var en medvirkende faktor. Hvorvidt "de reddede europa" skal jeg lade være usagt, da jeg ikke har kompetence til at "rangordne" de individuelle landes indsats. Men man kan dog se tegn på at tyskland VAR strækt grundigt, og på nogle fronter var begyndt at fejle.

Men det er i hvert fald et eksempel på at ved at gentage "fakta"... er det gået hen og BLEVET fakta.! ("sejrherren/-herrerne skriver historien")

Sådan er der masser af eksempler på velkendte "fakta" - og det var nu ikke for at være fjendsk overfor USA, at jeg valgte det eksempel - det var bare det bedste jeg lige kunne komme på. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#23
Ok, jeg er med nu :-)

Det kan da godt være at problemet er lige så stort/større i DK - eller også kunne det være relateret til at man drikker mere intensivt(men færre gange) på Grønland(ved ikke om det er tilfældet).

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#24
Desværre er der folk i Grønland som drikker uanset, og om muligt drikker sig helt i hegnet så lang tid ad gangen som muligt. Disse tilfælde er tit ret synlige i gadebilledet, og giver gerne overskrifter i medierne - samt er desværre ret synlige også for turister.

Så der er sociale forskelle også, hvor man måske hurtigere er "tabt" i systemet her i Grønland - end man er i Dk.
Derfor kender jeg et par stykker som hurtigt "gav op" og lod stå til.

Prøver selv at være objektiv - men det lykkes desværre langtfra altid. =o/

Men læser fra tid til anden også lidt dybere end bare det der står i nyhederne, måske fordi jeg gerne ender som afløser et sted på kysten hvor der ikke altid er HELT så meget at give sig til, end at fordybe sig i nogle ting. =o)

Har eksempelvis spenderet halvdelen af min tid i Qaanaaq over de sidste 2½ år - hvor man pludselig finder ud af at man godt kan leve med en 100kb internetlinie som virker... 80% af tiden.
Der er "kun" 4 gratiskanaler, som desværre ikke altid er lige interessante. (de sidste 3 kanaler kom for et halvt års tid siden)

Så der kommer man helt helt anderledes tæt på virkeligheden, hvilket i stor stil har åbnet mine øjne. Både for det positive - og det negative.

Men tag det bare som lidt "mudderkastning" Big Grin

Det var ikke beskyldninger eller af ond mening Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Desværre er der folk i Grønland som drikker uanset, og om muligt drikker sig helt i hegnet så lang tid ad gangen som muligt. Disse tilfælde er tit ret synlige i gadebilledet, og giver gerne overskrifter i medierne - samt er desværre ret synlige også for turister.

Så der er sociale forskelle også, hvor man måske hurtigere er "tabt" i systemet her i Grønland - end man er i Dk.
Derfor kender jeg et par stykker som hurtigt "gav op" og lod stå til.

Prøver selv at være objektiv - men det lykkes desværre langtfra altid. =o/

Men læser fra tid til anden også lidt dybere end bare det der står i nyhederne, måske fordi jeg gerne ender som afløser et sted på kysten hvor der ikke altid er HELT så meget at give sig til, end at fordybe sig i nogle ting. =o)

Har eksempelvis spenderet halvdelen af min tid i Qaanaaq over de sidste 2½ år - hvor man pludselig finder ud af at man godt kan leve med en 100kb internetlinie som virker... 80% af tiden.
Der er "kun" 4 gratiskanaler, som desværre ikke altid er lige interessante. (de sidste 3 kanaler kom for et halvt års tid siden)

Så der kommer man helt helt anderledes tæt på virkeligheden, hvilket i stor stil har åbnet mine øjne. Både for det positive - og det negative.

Men tag det bare som lidt "mudderkastning" Big Grin

Det var ikke beskyldninger eller af ond mening Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Helt ok :-)

Gælder mig til jeg engang i fremtiden får taget mig sammen til at besøge Grønland.

BTW: Jeg startede med et 300baud modem i sin tid, så 100kb er ren luksus :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#26
Tja, alle ADSL-forbindelser i Dk er bedre end heroppe - vi kører pt kun "volumen-takseret", dvs betaler pr Mb overført data.
Hastigheden er heller ikke rigtig noget at råbe hurra for.

Dog er det muligt at abonnere på nogle forskellige pakker, hvor de dyrere abonnementer har en fast datamængde med i grundpakken - eks 10Gb pr måned for én af pakkerne.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#27
Stadig ikke HELT godt - men langt bedre end første indlæg =o)

http://sermitsiaq.ag/node/131341

Citat:quote:


Politikommissær Niels Nyvang fra politiet i Nuuk oplyser, at den forløbne uge var en forholdsvis stille en af slagsen.

Han har sendt dette uddrag af hændelser, som politiet har været involveret i:

4 selvmordstrusler
9 husspektakler
1 husspektakel med børn
5 berusede personer
3 gange gadeuorden

Derudover har politiet i Nuuk indledt efterforskning i:

3 voldsanmeldelser
1 Indbrud i lejlighed
4 indbrud i både, hvor blandt andet en riffel af mærket Stoyer Scout 308 blev stjålet
5 butikstyverier
1 hærværk mod biler
1 brugstyveri af registreret personbil
2 brugstyverier af båd/jolle
1 gange spiritus-/promillekørsel: En 23-årig mand blev kl. 05.30 natten til søndag standset i en bil ved forsamlingshuset. En anmelder havde set ham køre fra Hotel Godthåb. Manden blev anholdt og testet til en promille på 1,45.



Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#28
Det er desværre specielt skidt når der er sammenfald mellem :
14-dages-løn
Månedsløn
Pension
Børnepenge m.v.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#29
Der findes 4 grader af fuldhed på Grønland.

1. fuld
2. stiv
3. bankelam
4. ajungilak

Har selv prøvet den sidste flere gange, selvom jeg desværre aldrig har været på Grønland.

P.S. HappyNanoq kan oversætte 4. hvis det behøves

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#30
taler desværre ikke grønlandsk.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

Der findes 4 grader af fuldhed på Grønland.

1. fuld
2. stiv
3. bankelam
4. ajungilak

Har selv prøvet den sidste flere gange, selvom jeg desværre aldrig har været på Grønland.

P.S. HappyNanoq kan oversætte 4. hvis det behøves

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog



4) Betyder iflg. det famøse internet "sovepose" ? [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#32
@Kenneth: Nope, men det er da korrekt at det er et soveposemærke. Har selv tilbragt adskillige år på Midtfynsfestival i en Ajungilak i et stadie af ajungilak. [xx(]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#33
Ajungilak kan købes i Flügger - det står ved siden af møbellak.

Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#34
Det er godt nok 21 aar siden jeg forlod Nordgroendland, men lidt af sproget haenger da ved.

Ajungilaq er den naegtende form af ajorpoq som betyder den er daarlig. Betydningen er altsaa " den er ikke daarlig" eller "rigtig god". Der findes saa vidt jeg ved dog ikke noget ord for rigtig god paa groenlandsk, saa man bruger den naegtende form af daarlig.

Om loerdagen kom et par sygehusportoerer gerne ned paa rejefabrikken og uddelte indkaldelser blandt rejepillepigerne til en lille konsultation paa sygehuset naar der var mistanke om at "den" var ajorpoq.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#35
Ajorpoq = telefonboks.

Det står der på alle telefonboksene her i Nuuk Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#36
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] ja - naturligvis. I har vel brugt dem til at skyde ind efter.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#37
Blandt andet Smile

Husker der kom et skilt op udenfor jerndumpen i Nuuk - som fortalte folk at det nu var forbudt (det havde det forøvrigt været altid) at skyde ude på jerndumpen, og overtrædelse ville medføre anmeldelse.

Det skilt fik lov at stå i godt 4 uger, så var det skudt sønder og sammen. Big Grin

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#38
@Hjemmeladeren

Korrekt at det betyder: rigtig god / jeg har det godt

Det sidste er i hvert fald den forklaring jeg har fået af min kyndige ven ud i det grønlandske sprog.

Og man drikker vel for at have det "ajungilaq" [:p][}Smile][:p]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

@Kenneth: Nope, men det er da korrekt at det er et soveposemærke. Har selv tilbragt adskillige år på Midtfynsfestival i en Ajungilak i et stadie af ajungilak. [xx(]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog



Så blev jeg sku snydt - skulle nok have brugt et minut mere på søgningen [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)