Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ompresning
#1
Hej
Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber jeg kan
få et svar på.
Jeg har brugt noget tid og krudt på at finde den rigtige ladning til min 308er og det er nu lykkes[Smile]
Men nu har jeg et antal hylster som har været ladt men hvor jeg har dumpet ladningen og trukket projektilet ud igen og nu til spørgsmålet skal jeg kalibrere hylsterene igen inden jeg lader dem igen?
Hilsen Per
Svar
#2
Nej - hvis du blot har hevet kuglen af og tømt krudtet ud, kan sagtens bruge hylsteret uden at resize det!

J.
Svar
#3
Hylstrene SKAL gen-kalibreres i halsen, ellers er der med stor sandsynlighed ikke den rigtige pres pasning mellem hylster og projektil.

Det ses ofte at fuskere "propper" patroner om og fordi de ikke aner hvad de selv roder med så ender kunden op med en patron der har skilt sig ad i systemet og magasinkasse og aftrækshus er fyldt med krudtkorn.
Ofte det samme som en ukampdygtig riffel.

Så vil du lave det "stunt" så ud med krudtet og kalibrer halsen!

Det sker 2-3 gange hvert år at der kommer en kunde og skal have renset sit aftrækssystem for krudtkorn på grund af sådan noget fusk.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Tja jeg har har gjort det mange gange og helt og aldeles problemfrit! Selvfølgelig er jeg opmærksom på om kuglen sidder fast. Problemet GT beskriver ser jeg først i det tilfælde at COL er så lang at kuglen presses ind i riffelgangen og dermed kigles fast. I det tilfælde vil jeg godt give dig ret i, at risikoen ved en adskilt patron i forbindelse med afladning er større... Uanset hvad så ompropper jeg fortsat enkelte patroner og det fungerer fint og har gjort det i flere år...
Svar
#5
Problemet er at messingen har været udvidet til diametren og klemkraften ER reduceret (ja jeg har udstyr der kan måle det).
Dette uanset om patronlængden er kort eller lang.
En fagligt forkert måde at lade patroner til andre på, hvad enten man synes det ene eller andet.

Er det til eksperimenter i éns egen riffel kan det være ligegyldigt idet man kun rammer sig selv, så at sige, når det før eller siden går galt[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Måske semi-offtopic men alligevel med en relevans til tråden.

Jeg var for nyligt på virksomhedsbesøg hos Norma. Her fik vi bl.a. oplyst "udtrækskraften" for et projektil fra hylstret skulle være minimum 35 kg. ifølge deres tests. Var udtrækskraften mindre gik det mærkbart ud over præcisionen. Derimod havde det iflg. Norma ingen betydning at udtrækskraften er større eksempelvis 90 kg, blot den ikke kommer under 35 kg.

Det var iflg. Norma et problem de var stødt på i forbindelse med hjemmeladere der genlader med Norma's Diamond Line projektiler(moly-coatede), hvor det kan være et problem for en hjemmelader at komme op til/over de 35 kg.

De 35 kg. kunne måske komme i spil hvis man "ompropper"?

mvh
Steen
Svar
#7
Holdekraften, så at sige, er vigtig men mere vigtigt synes ensartetheden at være.
Det er jo vigtigt med de highend benchrest rifler vi går og skyder med[Big Grin][B)][:o)]

Så som Lapua´s Scenar patroner i 6,5x55, har dem jeg har prøvet at skille ad været noget i den høje ende med holdekraft hals/projektil.
De skyder ret godt og jeg er tilbøjelig til at give Norma ret i den antagelse.

Ompropning er og bliver noget sjusk med risiko for fejl, både precisionsmæssigt men ikke mindst inddirekte sikkerhedsmæssigt.
Som skrevet, gør man det med patroner til sig selv så er det vel ens eget problem, men til andre er det godt nok noget sjusk!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Jeg er enig med GT i at "det rigtige at gøre" ved montering af nye projektiler i færdiglavet ammunition er at halskalibrere.

Problemet er minimalt ved de mest gængse kalibre, hvis der er tale om fabriksammo i en rimelig kvalitet, hvor hylstrene må formodes at være af en rimelig kvalitet og ikke "udbankede" og dermed har mistet for meget af deres elasticitet i halsen.

Det er relativt enkelt at fjerne den stift der prikker fænghætten ud, og rykke sin sizer-die lidt tilbage, så kun den øverste 4/5del af halsen kalibreres, og hylstrets "krop" ikke røres. Så er man ihvertfald på den sikre side [8D]

Emnet "neck tightness" ("hylsterhalsens klemkraft omkring projektilet") har være behandlet flere gange af amerikanske (og en enkelt svensker) benchrest skytter, i "Precision Shooting"

Deres konklusioner blev groft sagt at den kraft der skal til for at "sætte" projektilet i halsen blot skal være ensartet, jo mere ensartet jo bedre, medmindre sættedybden er sådan at projektilet sætter sig i bommene (med vilje, det giver nogen gange maksimal præcision i nogle rifler!!!!)

Jo tættere projektilet sættes på bommene jo mindre betyder den absolutte størrelse af "klem-kraften"

Bench-resterne fandt ikke nogen absolut "mindste-værdi" for den kraft projektilerne sættes med.

overvejer man det rent fysisk, så der der jo "an order of magnitude" mellem de 35 kg's "udtrækskraft" og så det absolutte gastryk der allerede er opnået i hylstret inden projektilet har flyttet sig 1 mm...

Min personlige teori er at ensartetheden er langt lettere at opnå mekanisk set når "klem-kraften" er over en vis størrelse, og at ensartethedens indvirkning på præcisionen afhænger langt mere af om der er en ensartet "modstand" rundt om projektilet, inde i hylsterhalsen.

Jeg forestiller mig at en uens "vedhængskraft/friktion" mellem projektil og hylsterhals som påvirker projektilet forskelligt rundt om dets diameter, vil give projektilet en "skæv" start og deraf følgende "slingrekurs" ud gennem piben, hvilket vil give samme negative indvirkning på præcisionen som manglende koncentrisk sat kugle. (altså hvor kuglens længdeakse ikke ved kamring er centreret og parallel i forhold til våbnets "system-linje" )

Det stemmer også fint med mine egne erfaringer med at rensning af hylsterhalsen indvendigt, og hals-afdrejning/"neck-turning" har en markant indflydelse på præcisionen, når man kommer ned på spredninger under 10 mm på 100m afstand.

Personligt renser jeg alle hylsterhalse indvendigt med en bronce-børste monteret i en akku-boremaskine.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
GT: Jeg skal bare lige være helt med...det du antyder, der kan ske - er det simpelt hent at kuglen falder ud ad patronen sådan bare uden videre? I så fald er jeg enig med dig i, at det er noget sjusk. De omladninger jeg har lavet bliver lavet med det samme kvalitetstjek som alle øvrige patroner jeg har lavet.

De omladninger jeg har lavet har ikke været i nærheden af at kunne "separere" utilsigtet. Jeg har oplevet det med fabriksladet Lapua SP i 55gr (223R) fordi COL simpelt hent er for lang, så kuglen kiler sig fast i riffelgangen og blev siddende efter afladning. Men det er der intet af i de omladninger jeg har lavet.

Hvis de angiveligt skulle sidde så løst som du antyder, så ville kuglen i de patroner der er isat magasinet jo forskubbe sig under rekylen fra bare en 6.5 eller 308'er - men det har jeg heller ikke oplevet! Jeg siger blot at jeg er ganske tryg ved at gøre det da jeg som altid forholder mig kritisk til at alt hvad jeg laver fsva genladning. At jeg så er et sjuskehoved i din verden lever jeg lykkeligt med [Smile]

Præcisionen er i øvrigt også ganske god ved disse omladninger... Men du har jo teorien på din side og som vanligt sætter du jo standarden for hvad der er godt nok herinde [Big Grin][:o)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Jeg var for nyligt på virksomhedsbesøg hos Norma. Her fik vi bl.a. oplyst "udtrækskraften" for et projektil fra hylstret skulle være minimum 35 kg. ifølge deres tests. Var udtrækskraften mindre gik det mærkbart ud over præcisionen. Derimod havde det iflg. Norma ingen betydning at udtrækskraften er større eksempelvis 90 kg, blot den ikke kommer under 35 kg.



Skal det forstås således at hvis udtrækskraften varierer fra 35 kg til eksempelvis 50 kg så ændrer det ikke på præcision/træfpunkt?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Jeg var for nyligt på virksomhedsbesøg hos Norma. Her fik vi bl.a. oplyst "udtrækskraften" for et projektil fra hylstret skulle være minimum 35 kg. ifølge deres tests. Var udtrækskraften mindre gik det mærkbart ud over præcisionen. Derimod havde det iflg. Norma ingen betydning at udtrækskraften er større eksempelvis 90 kg, blot den ikke kommer under 35 kg.



Skal det forstås således at hvis udtrækskraften varierer fra 35 kg til eksempelvis 50 kg så ændrer det ikke på præcision/træfpunkt?

MVH Bjarne



Uden at konsultere norma vil jeg gætte på, at de mener det er uden betydning om den er 35 eller 70 kg, bare det er ens for dine patroner.

@GT betyder det så ikke, at man skal passe på med valg af bushing til fx Redding dieset, hvor jeg da hidtil bare er gået efter den bushing, som lige præcis kunne holde projektilet fast nok, til at jeg ikke kunne trække det ud med fingrene.
Jeg ved at nogen bruger forskellige bushings, valgt efter projektilvægt/bæreflade og så ligger de vel på grænsen ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

[quote]Originally posted by Explorer

Uden at konsultere norma vil jeg gætte på, at de mener det er uden betydning om den er 35 eller 70 kg, bare det er ens for dine patroner.



Fair nok, men det er dog Normas udsagn jeg er mest interesseret i [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Jeg var for nyligt på virksomhedsbesøg hos Norma. Her fik vi bl.a. oplyst "udtrækskraften" for et projektil fra hylstret skulle være minimum 35 kg. ifølge deres tests. Var udtrækskraften mindre gik det mærkbart ud over præcisionen. Derimod havde det iflg. Norma ingen betydning at udtrækskraften er større eksempelvis 90 kg, blot den ikke kommer under 35 kg.



Skal det forstås således at hvis udtrækskraften varierer fra 35 kg til eksempelvis 50 kg så ændrer det ikke på præcision/træfpunkt?

MVH Bjarne



Jeg fik ikke spurgt hvor store tolerancer Norma accepterer på udtrækskraften i et batch.

Efter at have læst mit eget indlæg kan jeg se, at det kan forstås som at det er ligegyldigt om vægten svinger mellem 35-90 kg. indenfor samme batch. Det var ikke meningen.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by GT

Problemet er at messingen har været udvidet til diametren og klemkraften ER reduceret (ja jeg har udstyr der kan måle det).



Nu hvor du formodentlig har leget lidt med måle udstyret, kan klemmekraft/aksial holdekraft på de omtalte 35 kg opnås ved at klemme et projektil i en korrekt sized hals, eller skal der eksempelvis anvendes Lee factory crimp for at opnå denne?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

[quote]Originally posted by Explorer

Uden at konsultere norma vil jeg gætte på, at de mener det er uden betydning om den er 35 eller 70 kg, bare det er ens for dine patroner.



Fair nok, men det er dog Normas udsagn jeg er mest interesseret i [Smile]

MVH Bjarne



Helt OK.[Smile]

Men almindelig logik siger mig, at såfremt et projektil slipper hurtigere fra hylstret pga lavere krav til det bagved liggende tryk, vil man få en anderledes tryk opbygning og udvikling, end hvis kravet til trykket var højere.
Anderledes læses i denne sammenhæng som uensartet og det er meget sandsynligt at det er lig upræcis.

Et eksempel

Jeg bruger en 308 med en ladning der lige under max(det er nok ikke helt atypisk).

Den er lavet med en redding bushing så projektilet sidder fast nok til ikke at flytte sig i magasinet og jeg kan ikke rykek det ud med fingere.

Nu ændre jeg til en anden bushing, som strammer mere. Resultatet vil være at der kommer højere tryk i hylstret før projektilet begynder at bevæge sig.

Der er rimelig sandsynlighed for at jeg kommer over max tryk.

Lidt som hvis jeg skifter til en magnumhætte og holder alt andet uændret.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Grunden til at benchrest skytter ligger i den helt lette ende, mht. holdekraft, er at man dermed kan minimere forskellen i holdekraften (hvis den f.eks. er 3 kg., kan forskellen jo højest være 3 kg.)

Hvad Norma og Lapua gør, fungerer jo helt perfekt, men det er jo med nogle helt andre forudsætninger, end den enkelte hjemmelader, der lader til sin egen riffel.

Jeg har kun oplevet 1 patron der gik fra hinanden i riflen, og det var en fabriksladet Norma Match.

Man skal jo gøre sig, sine egne erfaringer med, hvad der virker - og ikke mindst, hvad der ikke gør.

Det er klart, at det ikke er anbefalelsesværdigt, at man ukritisk lader hylstre, der har været isat projektil - den oprindelige spænding i materialet er jo delvist udløst.
Det er jo ikke nok, at kuglen kun lige kan blive siddende - den skal jo også kunne tåle nogle "tæsk" i magasinet. [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
Sorry AB

Jeg skrev og rettede inden jeg havde set du også havde skrevet.

Beklager.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)