Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
max kaliber
#1
hejsa, alle i gæve svende

vi sad lige, min makker og jeg i skurvognen og diskuterede riffelkaliber og så kom vi lige i tvivl.
er der en Max kaliver man må eje og gå på jagt med i danmark og i udlandet.
altså må man foreksembel købe en 12,7MM som militeret bruger, og bruge den til jagt?(bare for at komme med et eksembel)

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#2
Så vidt jeg veg ved, er 12/7 denvstørste kaliber, der kan registreres til jagt herhjemme.

.....nu også ejer af en PSE X-force vendetta XL6 (Og nej - det er IKKE et grafikkort!!) :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Hejsa,

Lovgivningen i Danmark nævner intet om "maximal" riffelkaliber til jagtbrug..

Visse politikredse har forsøgt at indføre deres egne begrænsninger af f.eks. .50BMG (12,7) eller .338 Lapua Magnum, under henvisning til at der er tale om specifikke militære kalibre som ikke er jagtligt relevante.

Så vidt jeg er informeret er denne praksis blevet underkendt af Justitsministeriet, da den ikke har lovhjemmel.

personer der har søgt tilladelse til f.eks. 577 Nitro Express. 585 Nyati, .500 A-square og lignende "ekstreme" storvildtskalibre er ikke blevet afvist.

I USA har man en "destructive device" regel der i praksis lukker for kalibre over .510 i visse stater, men det gælder kun militære kalibre, ikke "big-bore" jagtrifler i større kaliber.

4-bore rifler findes faktisk.... altså som i haglvåben -- Kaliber 12, 10, 8, og 4 --- [:0] Normalt var en sådan riffel ca 0.950 tommer i kaliber og skød med en rund blykugle på ca 1400 grains...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
En ½automat eller pump i kaliber 12 med riflet løb kan da vist godt registreres som riffel - så er vi vel oppe på over 18 mm.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
Og en dobbeltriffel i kal. 10 kan også registreres...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
jeg mener at den hedder 20mm her hjemme....

Karsten
Karsten
Svar
#7
Der er ikke fastsat nogen maksimal kaliber til jagt i Danmark. Hverken 12,7 mm eller 20 mm.

Men en våbentilladese er noget politiet udsteder efter et konkret skøn, så hvis politiet vurderer, at du ikke skal have tilladelse til et eller andet voldsomt, så får du det ikke. Politiet kan meget vel lægge vægt på forskellige forhold ved vurderingen, sådan at der f.eks. kan gives afslag på en halvautomatisk Barrett i kaliber 12, 7 mm, men der gives tilladelse til en dobbeltløbet jagtriffel i 4-bore, selvom projektilet til den sidste er ca. dobbelt så stort i diameter som til den første.

Der er fordele og ulemper ved denne retstilstand.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
M@X kaliber, er det ikke 416 Tatanka???[?][?]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Men en .50 BMG kan du også nøjes en riffel, da et skud kan dræbe alt levende på Jorden [Wink]

Dog vil visse vildarter give en del ...............hakkekød [^]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#10
Jeps,

når jeg drager afsted sammen med min østtyske makker om 2 år efter bøffel bliver det med 50 BMG[8D] Selv sådan en gammel østtysk grænsevagt synes den kaliber er lidt speciel[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
jamen så kunne det sgu være man skulle have sådan en kal 50 om nogle år, når der vokser guld på træerne, så jeg også kan få råd til at skyde med den.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#12
@ Lassescout.
Ja desvarre beror meget pa politiets vurdering af diverse ansogninger. Ved ikke om det har andret sig med tiden, men for 15-20 ar siden, kunne nogle fa 44/45 tilladelse afhangigt af politikredsen, mens de fleste blev afslaet i de ovrige.
Meget kedeligt, at det skal bero pa at enten bo det rigtige sted, eller fedte sig gennem systemet, istedet for at have kendte rettigheder.

Hvis man kvalificerer sig til en tilladelse, kan det vel vare ligegyldigt hvad man soger om. ellers overgar det jo til "ok vi stoler pa dig mht. vabeneje, men alligevel ikke helt. Herudover stoler vi mere pa andre personer end dig"

Det er sadanne forhold, der far normale personer til at tvivle pa systemets praventive virke ikke ? For min skyld kunne ansvarlige personer ga til handgranat og maskingevarskonkurrencer, hvis alt sikkerhedsmassigt blev overholdt.

Jeg vil sgu' hellere befinde mig pa en skydebane, end pa motorvejen......det drejer sig kun om ansvar...intet andet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)