Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
N-110 i 45 Colt
#1
For at få højset mulig hastighed ud af min riffel i 45 Colt, har jeg via Quick-Load regnet mig frem til at 20 grains N-110 må være det optimale. Det giver en hastighed på knap 500 m/sec. med en fyldningsgrad af hylseret på 89 %. I min 45/70 har jeg skudt adskillige skud uden problemer med ( H&N Data ) 30 grains N-110 De
har en fyldningsgrad på 57,7 %. Jeg kan ikke nogen steder finde ladedata for 45 Colt med N-110. Kan jeg trygt anvende ovenstående ladning? Svaret giver måske sig selv, og så igen måske alligevel ikke ?

mvh
Svar
#2
hvilken kugle ?
det lyder som en lækker hastighed i min marlin[Wink]. og måske moget jeg skal holde langt fra min uberti flattop[:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hvilken kuglevægt og kugletype?

Hvilket niveau er du på af tryk?

Hvilke hylstre bruger du?

COL (Cartridge Overall Lenght) /sættedybde, kan du lave dem længere end normal COL?

Traditionelle 45LC hylstre er "balloon head" , dvs fænghætte lommen er presset ind i bunden af hylstret, som derfor er meget tyndvægget i den nederste del, sammenlignet med mere moderne hylstre, og stort set alle riffel-hylstre. Denne konstruktion gør den uegnede til højere tryk end det normale max-tryk i 45LC...

Hvis man stoler på sin riffels styrke, kan man købe 454Casull hylstre og korte dem ned til 45LC længde, så kan man lade til højere tryk og få god hastighed på selv de tunge kugler....

N-105 og Hodgdon H110 er også muligheder---- men de er lidt hurtigere..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Kuglen er en H & N 250 grains HS. COL = 40,8 mm. Riflen har en pibelængde på 26 tommer. Iflg. Quick Load ligger trykket på ca 16000 psi som er CIP standard for kalibret. Men hvad ned fyldningsgraden? Er der for lidt krudt i hylsteret ?

mvh
Svar
#5
med gascheck ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Nej ikke gaschecks. HS ( high-speed ) projektilerne er kobberbelagte og kan sagtens klare de hastigheder. 250 grains modellen er med krymperille. Jeg har købt dem hos Århus Skytteudstyr, men Rex forhandler dem også.

mvh

Ups. Lige en detalje. Projektilerne er af fabrikat Händler & Nätermann.
Svar
#7
Jeg formoder, at det er .45 Long Colt du lader til [:0]

Jeg kan hellere ikke finde ladedata vedr. N110, så jeg nøjes med 8 grain N320

Hvis du overlever dine forsøg med N 110, så skriv om det i denne tråd [^]

Til US Carabin, .357 Magnum og .44 Magnum er N110 er helt fint valg´- har da overlevet indtil dato [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Nobody

Jeg kan hellere ikke finde ladedata vedr. N110, så jeg nøjes med 8 grain N320



http://www.reloadersnest.com/frontpage.a...iberID=400

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Hej...

Den ladning kan du trygt bruge, men byg den op fra f.eks. 10 % under og se på hylstre og gænghætter.. N110 kan godt lide magnum-hætter, men husk at det jo er Large Pistol Magnum! Large Rifle Magnum, kan ikke være i "lommen" på almindelige 45LC hylstre ...

Hvilken riffel er det til?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Rettelse til pibelængde. Det er en 25,5 tommer. Riflen er en Uberti kopi af en Colt 1883 Burgess.
Bare lige for at gå med livrem og seler. Der er ikke for lidt krudt i hylsteret?[}Smile]

mvh
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej...

Den ladning kan du trygt bruge, men byg den op fra f.eks. 10 % under og se på hylstre og gænghætter.. N110 kan godt lide magnum-hætter, men husk at det jo er Large Pistol Magnum! Large Rifle Magnum, kan ikke være i "lommen" på almindelige 45LC hylstre ...

Hvilken riffel er det til?

Nu bruger jeg en del N 110 til diverse kalibere...........og uanset hvilken fænghætte jeg bruger, er resultatet det samme hver gang jeg trykker på aftrækkeren: BANG [Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#12
Haterock,
Er selv begyndt og genlade 45 Colt igen efter 15 ars pause. Anvender specielt Starline messing, som synes at vare den bedste kvalitet. WW er mit sekundare valg. Jeg enten kober blykugler pa 250 gr. eller hjemmestober Lee 255 RNFP.
Anvender bade Rossi 1892 lever action karabinudgave med 16" lob og den nye Ruger Vaquero.
Et sporgsmal ! Hvis du har provet dette, hvor meget hastighed mister du med samme ladning, nar du bruger den samme ladning i revolver/riffel ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#13
Jeg har indtil nu kun ladet 45 Colt til "cowboy-action" niveau med Tin-Star krudt og har aldrig chronograferet dem. Grunden til at jeg har efterspurgt ladedata med N-110 er at jeg gerne vil have maksimal ydelse af riflen ( jagt [?]) indenfor rammerne af CIP standarderne på 16000 psi. Jeg er slet ikke i tvivl om at den sagtens kan lades højere op. Min tvivl er faktisk mere i retning af, om en fyldningsgrad på 89% er for lidt, og jeg derved risikerer en detonation. Vithavuori har ladedata på N-105. 250 grains H&N kugle over 15 grains N-105 skulle ifølge Quick-load i en revolver med 4 5/8 pibe give en hastighed på 300 m/sec og i en riffel med 25,5 pibe en hastighed på 457 m/sec og en mundingsenergi på 1691 joule. Nu skal jeg bare have fundet en som vil lade mig skyde på hans chronograf på 100 m [Smile].

mvh
Svar
#14
Jeg tror evt. Vit.N-105 er mere egnet. N-110 er vel mere til magnumladninger. Hvis du fylder det meste af hylsterert med N-110, kommer du op pa langt over 20.000 PSI. Hvilket moderne rifler og revolvere sagtens kan holde til. Jeg plejede at bruge N-110 tilbage i DK til 357 og 44 mag. Her er det bare dyrt i forhold til de mange egnede krudttyper til magnum.
Jeg bruger meget H-110, IMR osv. til specielt 44 mag. 480 Ruger, 460 S&W samt 500 S&W. Til 45 Colt, anvender jeg for det meste bare gode gamle Unique, og opnar hastigheder pa mellem 850 til 1000 f/s i 4 5/8" lob med Vaquero'en. Kunne sikkert lade den meget hardere, men sa vil jeg hellere "downloade" kraftigere kalibre istedet. Desuden er 950 f/s mere end rigeligt til selvforsvar og jagt pa grissebasser og radyr.
Tror ikke pa detonations risiko ved svage ladninger. Aldrig bevist og mere en skrone.
Held og lykke emd dit projekt.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#15
Der er absolut ingen fare for "detonation" (som 50GIJESS skriver så er det ikke et videnskabeligt bevist fænomen) og slet ikke med over 80% fyldning..

N-110 og N-105 er begge fine til formålet, og fordelen ved det langsommere "magnumkrudt" er jo netop at det kan udnyttes i den længere pibe i riflen, hvor det i revolverne mere giver brag og glimt[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Haterock,
lige en "venlig" pamindelse !
Pas meget pa med at blande harde og blode ladninger sammen, i tilfalde du har originale SAA fra for 1900 tallet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Der er absolut ingen fare for "detonation" (som 50GIJESS skriver så er det ikke et videnskabeligt bevist fænomen) og slet ikke med over 80% fyldning..

N-110 og N-105 er begge fine til formålet, og fordelen ved det langsommere "magnumkrudt" er jo netop at det kan udnyttes i den længere pibe i riflen, hvor det i revolverne mere giver brag og glimt[8D]

Brag og glimt ? Kan ikke blive for meget af det [Big Grin][Big Grin]
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#18
Helt enig Nobody,
Overreagerer maske lidt pa at bo her, hvor man "ma" alt. Har selvfolgelig kobt alle de vaben ma ikke ma have i dammen. Heldigvis bor jeg langt....meget langt ude pa landet, og alle mine naboer er ligesa vilde med plaffejern som jeg er det.
Jeg opdeler vabenbrug i "seriost", hvor man f.eks. traner til et opkommende US nationals eller VM, og sa vabenleg i det daglige. Nar der skal leges, kan det ikke blive vildt nok, salange det er sikkerhedsmassigt forsvarligt.
Sa skydes der luftmal, eller "brag og glimt" som du siger med diverse magnums og sortkrudt. Eller om sommeren nar naboerne kommer over til lejrbal og burgere, skydes der gerne diverse maskinpistoler eller maskingevarer pa gamle landbrugsredskaber og biler.
Tror ikke man kan have meget mere sjovere uden alkohol & sex.
Og jagten er helt i top her. Elg, radyr, bjorne, kalkuner osv. Nar 1 oktober kommer hvert ar, forvandles hele omradet til tyskland i 30'erne......hvad mere kan man onske sig ikke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Nar 1 oktober kommer hvert ar, forvandles hele omradet til tyskland i 30'erne......hvad mere kan man onske sig ikke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith



Tak for kaffe - Jeg foretrækker nu, at der omkring min jagt, og ikke mindst i de godt 43.000 km2 der ligger omkring den, ikke er tilstande der minder om Tyskland 30'erne...... [Wink]

Christian
Svar
#20
CFR,
Ja ha ha. Heldigvis drejer det sig om "good old buddies". Interessen for jagt her i denne "zoologiske" have hvor jeg bor, er nok pa storrelse som interessen er for fodboldt i DK.
Mine favoritter er nok bue og handvaben. Har lige sat ny Burris kikkert pa min Ruger Super Blackhawk.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)