Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7x64
#1
hej
vil gerne hører om der er nogen herinde der har erfaring med denne kaliber - er blevet meget forelsket i denne kaliber og vil gerne hører hvad folk herinde kender til denne kaliber.

det skal være sagt at det er i en blaser (står ikke til diskusion, og i kan ikke ændre min mening omkring våbnet så ingen grund til at forsøge).
vil derfor også gerne hører fra blaser folk, især bruger af kaliberen.
vil gerne have piben i en semi-weight.

Peter B
Peter B
Svar
#2
Det er et udmærket kaliber, den gør hvad man beder den om.

Men jeg blev noget forbavset, da jeg så hvad den egentlig kan i forhold til en 308 Win.

For det ekstra krudt, opvejes af det mindre areal der er til at trykke kuglen fremad ...

Med en god ballistisk keofficient, løber 308'eren lige op med en 7x64[:0]

Der er et bredt spekter af kalibre i mellemområdet der kan det samme, det er blot hvad man lige forelsker sig i der er det rigtige for én selv.

Sådan har det altid været og sådan bliver det ved med at være [Big Grin]

Jeg fik engang købt en 7 rem ved et tilfælde, det er nok den mest allrounde kaliber jeg nu har. Har ladet nogle patroner til 7x64 niveau, de har skudt en del rådyr og grise.

Du skal gøre det der føles rigtigt, for det "entydige" kaliber, det findes ikke ...[^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by peterholsted

det skal være sagt at det er i en blaser (står ikke til diskusion,)

Peter B



Det kan en ellers fin gl kaliber jo ikke gøre for![Big Grin][8D]

Jeg har lige fået lavet en 7x64 i år og har kun skudt en buk med den
endnu, jeg kan godt lide en lang slank kugle, lidt lige som 6,5x55
den gør det også rigtig godt.
Med den rigtige kugle og hullet i skindet det rigtige sted kommer du ikke i problemer med den[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#4
der er noget omkring det med 7mm det lyder bare fedt - skyder lige nu med en 308 win hvilket jeg er glad for, men vil prøve noget andet istedet for de "normale" som 308 og 30.06 hvilket udfra det jeg har kunne finder minder meget om 7x64.
så vidt jeg har læst et sted, kan ikke huske hvor, så var 7x64 vidst på tale til nazisternes kaliber under 2 verdens krig, men de valgte den gamle fra 1 verdens krig må jo også være en form for tiltro til at det er en kaliber der kan levere varen, nu ved jeg godt der er forskel på krig og jagt (dyr vs. folk), men i forhold til præcision, holdbarhed osv...

Peter B
Peter B
Svar
#5
Du vil blive meget tilfreds med en 7x64. Jeg har brugt den i ca.30 år i min Sauer 80. Den skyder særdeles godt og præcist. Den er udviklet til jagt, modsat 308 W. (Jeg skal ikke her starte en kabiberdebat - den slutter aldrig).
Der er et meget stort udvalg af 7 mm projektiler. Jeg har prøvet flere forskellige fra ræv til kronhjort.

FN
FN
Svar
#6
hej Doktor -
hvis du skal anbefale en kugle vægt til det hele (fra ræv til elg) hvilket er de vildt arter jeg udmiddelbart får mulighed for hvad vil du mene jeg skal bruge?

Peter B
Peter B
Svar
#7
Jeg har ingen personlig erfaring med 7x64, men jeg kender et par polske jægere der mener at den sammen med 3006 hører til noget af det bedste til deres forhold. De er begge erfarene jægere med så mange vildsvin og hjorte på samvittigheden at det grænser til det urimelige. De skyder begge med RWS ammunition.

Hilsen Stoffer
Svar
#8
Efter hvad jeg har fået fortalt af vores tyske jagtudlejer, er 7x64 den mest brugte kaliber til jagt dernede - det være sig både til svin og de store hjorte.
Svar
#9
hvad kan man sammenligne 7x64 med udover 30.06?

Peter B
Peter B
Svar
#10
270 Win og 280 Rem

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Har selv erhvervet en drilling sidste år i 7+65R. Det er vel det kaliber som kommer tættest på. Dejlig fladtskydende.

Måske vi må bede nogle af de mange som bruger 7+65R eller andre 7mm, komme med nogle af deres erfaringer bl.a. kuglevalg.

Jeg har indkøbt Hornady GMX og vil teste hvordan de svinger i min pibe[Smile]

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#12
god ide du kom med der LAM.

ved godt at man ikke på forhånd kan sige hvilken kugle, vægt osv den vil skyde godt med i en Blaser, men nogle ideer til en god allround kugle, til alt lige fra ræv, over vildsvin til elg vil være super.

Peter B
Peter B
Svar
#13
Efter min erfaring behøver man til almindelig jagt, ikke kryptonitbehandlede superkugler til 7x64 hastighed.

Hvad en riffel skyder præcist med er meget individuelt,

Jeg har som 7 mm jagtkugle været forbi: Woodleigh, Nosler bt, vulcan, remington corelokt, speer hotcor, Barnes X, hornady sp og Swift A-frame. Og her er jeg stoppet.[:p]

Jeg har en mængde forskellige jagtkugler liggende, som jeg gerne sælger stykvis, til en fornuftig pris, hvis du skal til at genlade. [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Har lige læst op på emnet, altså ikke egen erfaring.

I følge Norma får man bedst præcision med tunge kugler, da disse kan sættes til kortere friflugt end de lette.

Derfor mener Norma også, at der er bedre præcisions potentiale i en 280 rem. Da sidst nævnte er født med kortere overgangs konus(tror jeg M@x lærte mig det hed).

Om Blaser vil lave en 280 rem pibe aner jeg ikke.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Efter min erfaring behøver man til almindelig jagt, ikke kryptonitbehandlede superkugler til 7x64 hastighed.

Hvad en riffel skyder præcist med er meget individuelt,

Jeg har som 7 mm jagtkugle været forbi: Woodleigh, Nosler bt, vulcan, remington corelokt, speer hotcor, Barnes X, hornady sp og Swift A-frame. Og her er jeg stoppet.[:p]

Jeg har en mængde forskellige jagtkugler liggende, som jeg gerne sælger stykvis, til en fornuftig pris, hvis du skal til at genlade. [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Du har helt ret....Behøves ikke....men for mit vedkommende har jeg besluttet at jeg ikke gider æde bly, så jeg vælger homogene projektiler fremadrettet til spisevildt.

Der er heldigvis også ved at være et stort udvalg.

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#16
kan godt få ammunition til mine våben genladt.
vil helt sikkert give dig ret Lars, at homogene kugler er vejen frem, er vidst bare mig bekendt ikke lovligt at bruge i Tyskland, i hvertfald ikke en kugle som barnes, men ret mig hvis jeg tager fejl.
holder fast i en 7x64 selvom en 280 rem kunne være sjov, ved ikke om blaser laver den eller om, man kan få dem til det.

Peter B
Blaser F3 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 Hunter 12/76 - 71 cm løb
Franchi Royal 12/70 - 71 cm løb
Tikka M65 308 WIN, optilock, Nikon Monarch 2,5-10x50 M/lys og Paralaksjustering

Inden forhåbentlig ret længe:
Blaser R8 PRO eller CAMO 7x64, Swarowski Z6iR 2,5-15x56 BT
Peter B
Svar
#17
Til peterholsted: Det er ikke nemt at svare kort på dit spørgsmål ovenfor, men jeg skal prøve.
Jeg købte min 7x64, Sauer 80 for mange år siden, efter læsning af flere bøger og artikler om våben og ballistik. Jeg noterede, at det var den mest udbredte kaliber i Europa.(- Skandinavien). Primært brugte jeg en Norma blødnæset 9,7 g. Den var perfekt. Norma ændrede den til 10 g, det var ikke godt for min riffel, derimod var 11 g ok. Senere brugte jeg Norma Vulcan, den er nok lidt blød, men ret præcis. Jeg har nappet en kronhjort på 200 kg brækket vægt med den, hos mig selv, så den virker, samt en del bukke.
Nu lader jeg selv og bruger pt. Nosler Partition 160 grains (10,4 g) eller 175 grains (11,3 g). Jeg har skudt både kronvildt, ræv og en stor keiler med disse. Jeg har ikke prøvet de lette projektiler til 7x64, men den spænder fra 80 til 180 grains. Iflg. Normas ladebog skyder den bedst med de tungere (længere) kugler. Dette gælder dog også for en del andre kalibre.
Jeg har skudt en enkelt kronhjort med en Nosler Partition Gold. Jeg mener, at den markedsføres af Winchester nu, den gik lige igennem hjorten, udgangshullet var lige så stort som indgangshullet, en dråbe blod. Så den er til endnu større vildt. Den er hård og ikke meget ekspanderende.

FN
FN
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by LAM

Måske vi må bede nogle af de mange som bruger 7+65R eller andre 7mm, komme med nogle af deres erfaringer bl.a. kuglevalg.

Mvh Lars



Jeg har prøvet Hornadys BTSP i 162gr i S&L pibe egentligt mest for at få nogle ikke alt for dyre kugler til træning og sjov [Smile]
Skød da også en buk med dem, de laver noget ravage i dyret og præsionen var heller ikke for god.
Nu har jeg ladet nogle Accubond 160gr som går ud med 855 m sek og de laver rigtig gode grupper så de skal prøves af i Polen på en reg jagt her i efteråret [:p].

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#19
Hej Peterholsted

Det kommer an på hvor og hvordan du skal jage om det er tilladt at bruge homogene kugler i Tyskland.
Generelt kan du sige at, hvis det er tale om drivjagt i statsskov er det ikke tilladt at bruge blyfri ammo.
Det er dog lidt af en jungle at finde rundt i de Tyske regler, da de variere fra delstat til delstat. Der kan også være serlige regler for de enkelte skovdistrikter.
Det kan desuden siges at det er ulovligt at bruge kaliber under 7mm til vildt større end råvildt, i det meste af Tyskland, så med en 7X64 må du skyde alt vildt i Tyskland.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#20
til Doctor:
har du prøvet med RWS kugler?
er der andre herinde der har prøvet i en 7x64 med RWS kugler fabriksladet evt. har altid godt kunne lide deres kugler og er virkelig tilfreds med både KS og DK i en 10,7 g udgave i min 308 win.

Peter B
Blaser F3 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 Hunter 12/76 - 71 cm løb
Franchi Royal 12/70 - 71 cm løb
Tikka M65 308 WIN, optilock, Nikon Monarch 2,5-10x50 M/lys og Paralaksjustering

Inden forhåbentlig ret længe:
Blaser R8 PRO eller CAMO 7x64, Swarowski Z6iR 2,5-15x56 BT
Peter B
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)