Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fluting og mangan
#1
Hej, jeg har en halvsvær Otteruppibe på min Tikka 690RH 6,5x55. Er der nogen der ved om det vil have en skadene effekt på præcisionen hvis jeg fik piben fluted ??
Hvordan fluter man iøvrigt, bliver løbet bare spændt op et delehoved på en fræser og så fræst med notgangsfræser, der selvfølgelig har den rette profil. Hvis det er sådan man gør, giver det så ikke spændinger i piben ?? hvad gør man for at modvirke dette ??

Er der iøvrigt nogen der ved om man kan belægge sin pibe og låsestol med mangang alá Tikka super varming og tactical ??? og hvor får man det gjort ??

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#2
hej lasse
du kan godt flute din pibe men jeg ville bruge en radius skivefræser
så får du det pæneste ind&udløb

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Jeg synes også man bør understøtte piben på midten, samt huske at lave en ny krone ved mundingen da den faste pinol der sidder modsat delehovedet kan lave grater. Jeg har brugt en V formet skivefræser, og så har jeg altid lavet en prøve i en stump aksel først. Når jeg har lavet prøven saver jeg den igennem og ser om det ser fornuftigt ud.
MVH
Henrik
Svar
#4
HVK...Hvorfor ikke blot sætte en tilpasset messingdorn i mundingen, hvor der er boret et pinolhul - så slipper du for at efterbearbejde kronen, som jo allerede skal være i orden. Hvis du bruger en V-form opnår du jo blot en kærvvirkning, og skulle ulykken ske vil piben skrælles som en banan....Flot og betryggende siger jeg blot [:0]

Kig lige på denne tråd omhandlende emnet : http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...s=flutning

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#5
Tak for svarene, men hvad med præcissionen ??? bliver den forringet, piben mister vel lidt af sin stivhed ???

Jeg kan godt se ideén med messingdornen, men det betyder ikke så meget, da jeg ville afkorte piben i samme ombæring.

Ingen der har hørt om mangan belægning ??
Mvh.LANI



Svar
#6
[quote]Originally posted by Great Dane

HVK...Hvorfor ikke blot sætte en tilpasset messingdorn i mundingen, hvor der er boret et pinolhul - så slipper du for at efterbearbejde kronen, som jo allerede skal være i orden. Hvis du bruger en V-form opnår du jo blot en kærvvirkning, og skulle ulykken ske vil piben skrælles som en banan....Flot og betryggende siger jeg blot [:0]

Ja tak for tilliden siger jeg blot....[xx(] Jeg har en fast stål dorn som jeg bruger ifm. med delehovedet. Da løbet alligevel skal opslibes og ombruneres synes jeg man bør lave en ny krone. Men du gør bare hvad du synes bedst om...
MVH
Henrik
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lasse Nielsen

Tak for svarene, men hvad med præcissionen ??? bliver den forringet, piben mister vel lidt af sin stivhed ???

Jeg kan godt se ideén med messingdornen, men det betyder ikke så meget, da jeg ville afkorte piben i samme ombæring.

Ingen der har hørt om mangan belægning ??



Jeg har fået flutet en riffelpibe - det har ikke påvirket præcisionen. Den er kun blevet lettere (og flottere[Big Grin])

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
For lige at lyde lidt dum så må jeg spørge, Hvad er kronen ??

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#9
Den yderste konkave (eller er det konveks?) fræsning af forenden af løbet, der afslutter riffelgangen, så den slipper kuglen ordentligt.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
ok
Mvh.LANI



Svar
#11
How-how HVK og GD kom nu ikke i totterne på hinanden[Big Grin]

En V-formet skivefræser vil sikkert give nogen specielt udseende flutes[Smile] Jeg har selv eksperimenteret med en skivefræser til tandhjul... Det giver nogen meget dybe og fancy udseende flutes[8D]

GD har lidt ret... det er nok ikke en god ide at få lavet "spændings-anvisere" eller "kærvvirkning" i en riffelpibe, men hvis man ikke fræser alt for dybt er det nok ikke en alvorlig risiko.

En helt "spids" v-formet flute skal man nok holde i en stor vinkel, men f.eks. en "trapez-formet" (som på Remingtons "police tactical") er helt ok og ser faktisk ret godt ud. Hvor meget den så letter piben uden at tage for meget af stivheden er så spørgsmålet.

Flutning af piberne gøres vel af to grunde: 1. at det ser "godt" ud, 2. at lette piben uden at fjerne for meget af stivheden, og dermed måske bevare en god præcision med en lettere pibe.

Gør man det udelukkende af årsag 1. (hvilket må være grunden i MANGE tilfælde, da det kun er 100-200 gram der er "flutet" væk[Wink])
Så er det da bare med at flute så fancy som man nu har lyst!

Gør man det for at lette piben, så må man have fat i passende skivefræsere der (med tålmodighed) kan fjerne en "alvorlig" mængde metal, med dertil hørende risiko for at udløse spændinger i metallet, og måske få en pibe der "kaster" rundt med bønnerne bagefter[xx(]

Angående det med "Crowningen" eller "kronen" så gælder det om at være allerhe...des forsigtig... Den ER alfa og omega for præcisionen.. Selv en nok så "fløjlsblød" messingdorn kan lave ravage (det ved jeg af surt købt/betalt erfaring..[xx(]Do NOT ask!)
Hvis JEG har haft en pinol i en pibemunding, så blever der lavet en ny crowning....

Alt det der med "dele-hoved og pinoler" er Helt unødvendigt ved flutning af piber, medmindre de enten skal kunne fungere som tandhjul bagefter eller man skal have lavet spiral-flutes )Øhh var der nogen der sagde "fancy"[Big Grin]
Prøv at spørge Hatting og mig selv (sagde hunden) om hvordan vi "deler i 6" eller i 8 [Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Hvordan deler du så i 6 eller 8??? Vha. en møtrik.....:-) Min V formede skivefræser er ikke helt V-formet. Den er vel 2mm bred og rund i bunden. Den fortsætter lidt i samme bredde opad og runder blødt ud ud i et V. Dvs. jeg tror min flutede kal. 22 baneriffel pibe er 4mm hvor de er bredest. Men det gør til gengæld, at det ser rigtig godt ud ved ind og udløb. Jeg har ikke regnet på vægt reduktion, men den må være ok..... Jeg har mest gjort det for udseendet....:-)
MVH
Henrik
Svar
#13
Med hensyn til mangan belægning, så har jeg fundet ud af at der er forskellige galvaniske firmaer rundt omkring i danmark der gør i det. De er dog ikke umiddelbart tilbøjelige til at tage småting ind som riffelpiber og låsestole.

Med hensyn til efterbrunering, kommer det så ikke ind i løbet ?? men det gør måske ikke noget ??

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#14
Tror du ikke de tager små ting ind hvis man besøger dem og giver tilskud til kagekassen...:-) Det er jeg sluppet godt afsted med nogle gange.... Brunering kommer ind i løbet med mindre man propper det til, men jeg har ikke oplevet at det gør noget.
MVH
Henrik
Svar
#15
Hvis manganbelægningen udføres ved hjælp af elektrolytisk materialevandring, (ligesom fornikling og forkromning) kan det ikke under normale forhold anvendes i lange og små huller, da det har en tendens til at lægge sig i tykkest lag ved hulkanten.

Brunering derimod er en oxydering, der ikke efterlader et lag, men blot ændre jernmolekylerne i overfladen til jernoxider, som er lidt hårdere og lidt mere rusthæmmende.

jbn
Svar
#16
Ham jeg talte med sagde at det hed manganfosfatering, mon ikke det er en elektrolytisk process ?? iøvrigt gælder det vel om ikke at få det ind i piben, det må være muligt at lukke i enderne, evt. med en konisk gummiprop.

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#17
Fosfatering er en kemisk behandling i en blanding bestående af
vand fosforsyre og metalfosfater,
i tilfældet mangat fosfatering er det naturligvis manganfosfat,
man bruger også bla.zink fosfatering, jernfosfatering.
Mangatfosfatering giver en gråsort overflade med en forholdsvis grov krystalstruktur med en lagtykkelse på 20-30µ

Torben
Torben
Svar
#18
det lyder som om du har styr på det, er det noget du arbejde med til daglig ??

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#19
Nej har gjordt men er nu pensionist[8D]

Torben
Torben
Svar
#20
hej hvk
det lyder som om at den skivefræser som du bruger er en tandhjul´s fræser
og rigtigt gættet et stykke 6 eller 8 kandet matriale sættes på piben
op i skrugestikken og så fræs hahaha

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)