Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schultz & Larsen M97-STD; Pibeskift muligt?
#21
Med 6.5x55 til og med rådyr og 9.3x62 til det der er større, så skulle det række et pænt stykke ned i Afrika. Det er den S&L kombi jeg har valgt. Når magasinerne til 5 skud koster 1200kr, så er det måske heller ikke helt irrelevant, at 6.5x55 og 9.3x62 (og 30.06) bruger samme magasin i S&L.

Jeg tror de flestes gennemsnitlige jagtbehov kan dækkes med 6.5 og 9.3, men så skal der udvides med noget der skyder fladt, og til ræv, og til elefanter, og en regnvejrsriffel, og noget let til bjergjagt, og noget præcist og tungt til langdistance. Men der bliver nok hurtigt tale om passion og ikke behov. Folk uden passioner skræmmer mig iøvrigt, så intet skidt sagt om passionerede riffelkøbere og kaliberswappers, tværtom[Wink]

Kan på det varmeste anbefale en søgning på dette forum og fx kammeret.no ang 9.3x62's fortræffeligheder til de store.

Det der bl.a. taler for 30.06 (vs 9.3x62) er udgifter til fabriksladet ammo hvis du træner en del. Men du kan jo altid alliere dig med en professionel genlader for ammo til 9.3x62. Så det problem behøves ikke være der.

Om der er forskel på 30.06 og 308 er der også riiigeligt materiale om på nettet. Til tider tenderer det en trossag(læs religionskrig[B)]). Google "30.06 vs 308w", så er der læsning til et par dage.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#22
Selvfølgelig er der forskel på 308 og 30-06 i jagtlig henseende.

30-06 ammo. er mere tilgængelig, og har normalt en noget lavere rekyl, end 9,3 x 62

30-06 er mere end rigeligt, når du ikke skal skyde big 5

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#23
Husk når du går op i kaliber så er det sådan, at det gælder for de fleste jæger at de også vil skyde dårligere - det vigtigste er jo stadig at ramme vildtet det rigtige sted...
Når jeg ligger og indskyder min 9,3x62 så har jeg deværre det sådan at jeg ikke helt kan slippe det faktum, at lige om lidt... får jeg en på skrinet - så derfor holder jeg godt fast for ikke at mit højre brillegals skal omdannes til kontaktlinse...[}Smile] og det selvom jeg har en af de bedste rifler Kongsberg) til at optage rekyl - og en kikkert men 9 cm sikkerhedsafstand til brillen...

Off topic: Hvornår får n a sit egnet navn igen - det er da noget pjat at Ignoranten skal skrive under n a

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#24
Hej bygork
Som der var en som tidligere skrev - Skyd mere/spekuler mindre ! [Wink]
Jeg skriver det i alt venlighed, fordi jeg selv lige har været processen igennem. Jeg endte på 6,5 / 3006. Kik på ammo prisen til 9,3 contra 3006
Hvis du gerne vil træne så du kan ramme den dag mulighed byder sig, ... Så kik på ammo prisen [Wink].
Derudover gjorde det også et udslag for mig at den bane jeg træner på kun er godkendt op til 8 mm.

Vi har lige været på jagt i sverige og "punkteret" 2 elg med 6,5
1. En ko. skud på 70 mtr - gik 10 mtr. Det var alt. Kuglen var en Oryx
2. En 90 kg. tyrekalv.Skudt lidt skåt forfra. Kuglen kører igennem Ben, Ryg rad, Riben og noget af bladet i udgangssiden og laver gennemskud. Det var en Noslar Partition.

Jeg skriver kun ovenstående for at understrege, med den rette kugle, er der masser af energi i en 6,5 .... Så.. Skyd !! [Wink]

Og til slut:
Tillykke med din nye riffel. Den skal du nok blive glad for og få glæde af.
Håber ovenstående kunne hjælpe dig lidt.
Mvh
Svar
#25
som AB skriver er 30-06 rigelig

jeg har 375, 9,3 og 300 win i skabet, og alligevel har jeg taget 30-06´n med på de sidste 4 griseture. den runde 220 grains virker fortræffeligt og det er rart at rekylen er så lav at jeg kan se anslaget[:p]

at den så heller ikke laver kæmpehuller hvis du fristes til at skyde på mindre vildt, er en bonus.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)