Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frakendelse af jagttegn
#1
Der har på forskellige debatter været diskuteret vedr. "frakendelse" af jagttegn/våbentilladelse, som følge af domme for overtrædelse af straffeloven.

Jeg er nu fået sikker underetning om følgende: En af mine bekendte fik en voldsdom på 40 dages betinget fængsel og 60 timers samfundstjeneste. Den betingede dom "gælder" i 2 år.

Min bekendte var helt sikker på at hans jagttegn IKKE ville blive fornyet og at våbentilladelsen vil ligledes ville blive inddraget, når Skov og Naturstyrelsen engang om året kører deres register om mod politiets strafferegister.

Stor var hans undren derfor at han medio juni 2011 - fik tilsendt det normale giroindbetalingskort/jagtindberetningsskema. Inden han betale ringede han dog til det lokale politis våbenkontor, og spurgte om der var tale om en fejl!! Våbenkontoret undrede sig umiddelbart også, men vendte efter et par minutter tilbage med beskeden, om at politiet havde skønnet at dommen IKKE burde have nogen indflydelse på min bekendtes mulighed for at have jagttegn/våbentilladelse.

Han blev selvfølgeligt meget glad for denne beslutning. Det skal nævnes at min bekendt er over 50 år og ikke tidligere straffet.

Når jeg fortæller om denne sag - er det fordi jeg har den opfattelse at de enkelte politikredse i sådanne sager vurderer dem meget forskelligt, og dermed også vilkårligt.
Svar
#2
Ja..

Hvis ikke der i selve dommen er taget stilling til spørgsmålet om jagttegn (som jo giver berettigelse til at erhverve, besidde og bruge haglvåben, og dermed er en slags "våbentilladelse") eller riffel-tilladelser på baggrund af jagttegnet, så er det politikredsen der afgør om de vil inddrage tilladelserne på baggrund af dommen.

Da Politikredsen ikke er en del af "den dømmende magt", men kun "den udøvende" kan deres afgørelse altid prøves ved en domstol. På den måde kan man få en afgørelse af om en frakendelse er berettiget ifølge domstolen.
Med andre ord, selvom politikredsen træffer en afgørelse om frakendelse, kan man gå rettens vej og måske få sit jagttegn og tilladelser tilbage.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Helt enig - men så kan det også kost både i byretten og landsretten.
Se nedenstående fra Ritzau i sommers.

En deltidsansat falckredder fra Hedensted, der i 2008 fik en dom for vold, får ikke lov til at generhverve det jagttegn, han skal bruge som skytte i redningskorpset.

Vestre Landsret har netop stadfæstet en afgørelse fra byretten og fra Rigspolitiet, hvorefter hans ansøgning om at generhverve jagtegnet bliver afvist.

Den pågældende falckredder er ved siden af sit arbejde som tømrermester ansat som skytte hos Falck og skal derfor kunne aflive tilskadekomne dyr.

Han har haft jagttegn siden han var 16, og jagt er hans altoverskyggende interesse. Men nytårsaften 2008 gik han for langt.

Gennem nogen tid havde en tidligere ansat truet hans familie, og nytårsaften dukkede den pågældende op med et tæskehold på familiens bopæl i Hedensted.

For at jage mændene væk, greb tømrermesteren en kroketkølle og gik til angreb på sin tidligere ansatte. Han slog ham flere gange i hovedet, og da han flygtede, fulgte han efter og slog ham endnu flere gange med kroketkøllen.
Helt enig..........men så koster det også at føre en sag ved byret og landsret...se nendestående fra ritzau i sommers

I 2008 fik han en delvis betinget dom for grov vold, og han fik også inddraget sit jagttegn. Han mente, at en tidsubegrænset frakendelse af jagttegnet var urimelig, set i lyset af, at han, bortset fra den delvist betingede dom er ustraffet, og at han var ophidset og følte sig truet.

Men både byret og landsret er altså enige med Rigspolitiet om, at det var i orden, at politiet afviste at give ham jagttegn på ubestemt tid. Efter det dobbelte nederlag skal han betale sagens omkostninger med i alt 27.500 kroner
Svar
#4
Han ringede til politiet ?
Hogmeister
Svar
#5
Hej,

Ud over at politiet givet har nogle fortilfælde som de bruger ved deres fortolkning af disse sager, så gætter jeg på - uden at jeg kender de nævnte sager konkret - at der er den forskel, at førstomtalte er blevet straffet efter straffelovens § 244 (simpel vold) mens omtalte falck-redder kunne være straffet efter straffelovens § 245 (grov vold (legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter )) på grund af brugen af en kroketkølle. Da han derudover, efter den omtale der er givet på siden, eftersætter angriberen, så er der ikke det element af selvforsvar, som omtalen ellers lægger op til.

Der synes for mig - igen alene efter den omtale der er givet her på siden - at kunne være god grund til den forskellige behandling af sagerne.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#6
Hej jeg har gået på jagt i ca over 25 år så fik jeg en dom for en gl 9 mm pistol i 2007 og har ikke haft jagttegn siden så i år har jeg give sammen tygge til at lave en kriminel undersøgelse det er ca 6 uger siden har ikken hørt noget som helst ??? da det er 6 år siden kan i give mig nogle råd ????
Håber der nogle der kan hjælpe på fårhånd tak
Mvh Hugo
Svar
#7
Hvis du ved dom er frakendt retten til at erhverve jagttegn, er du også slettet fra jagttegnsregistret. Det betyder at du skal til ny jagtprøve før du igen kan få jagttegn. Det vil fremgå af dommen, hvor længe du er frakendt retten til at erhverve jagttegn.

Hvis derimod det "bare" er politiet der har nægtet samtykke til udstedelse af jagttegn på baggrund af dommen, kan du prøve at spørge politiet om de vil samtykke nu, hvor der er gået 6 år siden dommen. Jeg mener at almindelig kutyme er, at de samtykker igen efter 5 år, men det er ikke nogen fast regel, de kan godt fravige kutymerne og skønne anderledes, som du også kan se ovenfor i tråden.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)