Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.22lr halvautomatisk
#21
Citat:quote:

Og så er vi vist inde på hjemmedyrkede regler der omgående skal indklages til justitsministeriet. Min Browning kal .22 er ansøgt med jagt i udlandet som begrundelse, men jeg tror nu nok at politiet havde ladet den glide igennem alligevel?



Hvorvidt de regler er hjemmedyrkede ved jeg ikke så det kan jeg ikke udtale mig om, men med hensyn til at få en halvauto på en "jagt i udlandet" tilladelse, så er hagen ved den jo at den netop kun må bruges til jagt i udlandet.
Hvis man medbringer en sådan riffel på jagt i danmark, så er man på tynd is.
Det er i hvert fald ikke noget jeg vil anbefale[xx(]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#22
Godt nytår

riflen skal kun anvendes til at "lege med" og til regulering, men selvfølgelig gerne til jagt.

jeg har "uheldigvis" ingen rågekoloni i baghaven.

Jeg kan stadig ikke se hvilket argument der skal til for at få en tilladelse til en anvendelig riffel igennem. ?

Jeg vil gerne have spørgsmålet afklaret før jeg kommer med søforklaringer til Harry

Erik
Svar
#23
Du skal ikke kome med søforklaringer! Du skal oplyse hvad du skal bruge riflen til og hvis din anvendelse af riflen ligger uden for rammerne af lovgivningen, så skal du ikke ha' tilladelsen, ligger din anvendelse inden for lovgivningens rammer, skal han udstede tilladelsen ASAP!
Hvorfor vil du lyve dig til en tilladelse? Hvis du lyver dig til en tilladelse, d.v.s. oplyser et andet formål end det du havde tænkt dig, så vil du jo få inddraget tilladelsen hvis det bliver opdaget at du bruger den til andet formål end det du har oplyst på ansøgningen.
Det er præcis den slags ting der gør det svært for folk med et reelt behov, at få tilladelse. Når politiet opdager at folk bruger disse halvautomater til andet formål end oplyst, så gider de ikke besværte med at inddrage tilladelsen, men så er de bare mere skeptiske næste gang der kommer en ansøg om tilladelse til en halvautomatisk riffel.

Og så er dette forum ikke en drejebog til omgåelse af love og regler.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#24
Hvorfor vil du lyve dig til en tilladelse? Hvis du lyver dig til en tilladelse, d.v.s. oplyser et andet formål end det du havde tænkt dig, så vil du jo få inddraget tilladelsen hvis det bliver opdaget at du bruger den til andet formål end det du har oplyst på ansøgningen.
Det er præcis den slags ting der gør det svært for folk med et reelt behov, at få tilladelse. Når politiet opdager at folk bruger disse halvautomater til andet formål end oplyst, så gider de ikke besværte med at inddrage tilladelsen, men så er de bare mere skeptiske næste gang der kommer en ansøg om tilladelse til en halvautomatisk riffel.

Og så er dette forum ikke en drejebog til omgåelse af love og regler.
Halløj ID
du har ikke helt ret[:I]
der er flere eksempler på at militærvåben som f eks en cal 50 BMG er indregistreret som jagtvåben - nogle få bruges som alm jagtvåben men bestemt ikke alle.
i den seneste uge var en forespørgsel om man ikke kunne få tilladelse et LMG plomberet til enkeltskud. måske en joke, men ikke en umulighed.
der er nok heller ikke mange af de indregistrede US Carabiner og M 16 lignende rifler der bruges til Jagt

men du har ret i at det var bedst for alle om tilladelsen blev givet på grundlag af hvad man vil bruge riflen til

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#25
ID

Jeg har en riffel som beskrevet og den er indregistreret til jagt, når jeg antyder at jeg kan leve med at få den registreret til andre formål er det for at redde riflen, da jeg sjældent jager med den og hovedsageligt anvender den til skiveskydning hvilket som bekendt ikke findes som kategori på tilladelsen.

Alle former for tilladelser indeholder, mig bekendt, retten til indskydning/skiveskydning i relevante omgivelser, ret mig hvis jeg tager fejl.

Alternativt vil jeg sælge riflen og i den forbindelse vil jeg ikke spilde min og andres tid på noget hvor det efterfølgende viser sig at riflen ikke kan registreres i brugbar form.

Det er vel ikke en uærlig fremgangsmåde ?

Erik
Svar
#26
Nu er en riffel i kaliber .50 BMG jo ikke pr. definition et militært våben - at du mener at der er flere eksempler på kaliber .50 rifler der er indregistreret til jagt, må stå for din egen regning (1, 2 og mange), jeg kender ikke nogen der har en kaliber .50 civilt - jeg har gjort og det var helt sikkert en jagtriffel og ikke et militært våben.

Det med at lyve sig til en tilladelse; jeg ser sådan på det, at det er noget med at være "karl for sin hat" - man skal ikke stå på Våbenkontoret og lefle sig til en våbentilladelse - man skal med løftet pande kunne få sin våbentilladelse alene fordi man er borger i Danmark.
Man skal ikke falde i grøften og opfører sig som om man har dårlig samvittighed fordi man gerne vil ha' våben - selv om nogle personager på landets Våbenkotorer gerne så at det var attituden.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Halløj ID
du har ikke helt ret[:I]
der er flere eksempler på at militærvåben som f eks en cal 50 BMG er indregistreret som jagtvåben - nogle få bruges som alm jagtvåben men bestemt ikke alle.
i den seneste uge var en forespørgsel om man ikke kunne få tilladelse et LMG plomberet til enkeltskud. måske en joke, men ikke en umulighed.
der er nok heller ikke mange af de indregistrede US Carabiner og M 16 lignende rifler der bruges til Jagt

men du har ret i at det var bedst for alle om tilladelsen blev givet på grundlag af hvad man vil bruge riflen til

mvh
Strom



Det nævnte eksempel med det du betegner som "militærvåben" kan for såvidt gælde alle relevante jagtvåben... Steyr, sauer, osv osv... halvauto eller ej... at der er nogle der vælger at træne intensivt på skydebanen uanset om de har et sted at gå på jagt eller ej kan vel ikke være noget problem?

Hvad folk vælger at gøre med deres lovligt indregistrerede riffel, kan vel ikke komme andre ved?

hvilke kalibre andre vælger at skyde med, kommer vel heller ikke andre ved?

eller er det måske i virkeligheden janteloven der er ved at snige sig ind her?
for når det kommer til stykket, så kender "din" nabo dine behov bedre end du selv... det er så skønt at bestemme over andre...

@ID...

Du har da ret i at man ikke skal lyve om sine grunde til at søge om tilladelse til en bestemt type riffel...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#28
jeg kan ikke give dig helt ret:
hvis man har lyst til at dyrke langdistanceskydning, IPSC lignende actionskydning eller lignende morsomt med et våben uden at ville bruge våbnet på jagt, hører det ikke hjemme på en jagttilladelse, men en tilladelse der vedrører denne skydeform.
på samme måde som en sabel eller bajonet hører til på en blankvåbentilladelse og ikke hænger på væggen betegnet som en jagtkniv.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#29
ok

Jeg afventer til nytårsnattens røgslør har lagt sig igen...
Svar
#30
Det er helt sikkert et interessant emne.....

Hvis vi lige et øjeblik holder os til GÆLDENDE lovgivning og ser bort fra de forskellige wannabee lovgivere rundt omkring og tager udgangspunkt i våbenloven, så kan du uden videre:

1. Få tilladelse til en uplumberet riffel til brug i udlandet.
2. IKKE bruge den til noget som helst andet end jagt. Du må IKKE bruge den til konkurrancebrug. Gør du det overtræder du våbenloven og kan straffes herfor!
3. Du må indskyde den her i landet. (der skrives normalt på tilladelsen "i fornødent omfang).

Hvad enten den lokale betjent har andre personlige holdninger eller måder at "mis" tolke gældende lovgivning så kan han/hun ikke under nogen omstændigheder nægte dig en tilladelse.
Det er endda blevet indskærpet fra JM en gang tilbage i 2004 så vidt jeg husker.....

Du søger helt enkelt på de reelle vilkår ved at indlevere ansøgningen.
Modtager du et afslag, skal det selvfølgelig være på skrift.
Således du kan udnytte din lovsikrede klagemulighed.

Søger du en tilladelse til "jagt i udlandet" så SKAL de udstede tilladelsen. Længere er den ikke.
De har ikke engang ret til at forlange dokumentation for jagten i udlandet.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)