Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtjagt på mark i praksis
#1
Hvis jeg lejer en jagtmark uden beplantning og kun med markafgrøder, hvordan kan jeg så i praksis jage rådyr? Er det ved at ligge på jorden fra daggry i camouflagetøj eller hvad. Eller skal jeg plante nogle små skjul til mig selv? Jeg får næppe lov til at anlægge en remise.

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#2
At ligge på jorden og vente i camo-tøj virker ofte udemærket, men er markerne meget åbne og bare, kommer råvildtet ikke ret tæt på...

Prøv om du kan få lov til at lave en lille bunke dækket med noget camo-net på ca samme størrelse som dig selv, siddende på rumpen, med en lang bipod på riflen..

Lad bunken blive liggende op til jagtsæsonens start, og udskift den med dig selv i passende camo-antræk når jagten går ind...

Hvis dyrene har vænnet sig til "bunken" ser de ikke at den er skiftet ud med en jæger der sidder stille på samme sted.

Sørg for at kigge efter fod og sikre skudvinkler når du anlægger "bunken" så du kan sidde samme sted og få ordentlige skudchancer.

Det virker... jeg har skudt flere stykker råvildt på den måde...

Bipod eller kort dobbelt skydestok er en rigtig god ide...

Er "urterne" meget høje på din mark, kan du eventuelt slå 1 eller 2 pæle i på et passende sted, og hænge camonet over dem... så kan du fjerne camonettet og selv stille dig ved pælene og bruge dem som anlæg. Det er ikke tilladt at bruge dem som "kunstigt skjul" så camonettet skal af inden jagten, og pælene skal have stået der længe før sæsonen...

Jeg har brugt den metode, men pælene var dog ikke nogen jeg selv satte op, de var rester af et gammelt hegn.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej Dravis

Super, tak for den gode ide med bunken, jeg går ud fra at vi taler om en bunke jord? Jeg kunne lave en lille bunke på ½ m med græs på som jeg kan ligge bag med selve bunken som anlæg, det er vel lovligt hvis den anlægges i god tid inden jagten. jeg er bedst til liggende og fritstående skydning, ikke glad for bipods eller skydestokke. Er det en god ide synes du?

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#4
Du kan sagtens sidde i et skel eller for den sags skyld i kornet. Det vigtigste er, at du er i god vind. Råvildt ser ikke så godt. Bare du sidder stille. For et par uger siden skød jeg 4 bukke, alle på marker, med skydestok eller anlæg op af en pæl.
Der må gerne være noget beplantning som råvildet kan søge skjul og læ i, men i sommerhalvåret lever meget råvildt på markerne.
Pas dog på kuglefang, det skal være i orden.
Husk at du ikke må jage råvildt fra kunstigt skjul - på jorden.
Du må lære det med skydestok, når det er på åben mark, enten siddende eller stående.

FN
FN
Svar
#5
Takker

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)