Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken krudt dispencer skal man vælge?
#1
Jeg har været så uheldig/heldig at elselvskabet har haft en overspænding i deres elnet og det har med ført at der er en del ting er brandt af. Der i blant min gamle RCBS krudt dispencer, den ligner den fra PACT (betjeningen er også den samme)
Men hvad skal man vælge af ny?

Jeg har kigget på:

Hornady Lock-N-Load Auto Charge
RCBS ChargeMaster 1500 Powder Scale
Lyman 1200 DPS 3
Smartreloader iSD Automatic Powder Scale

Jeg har kigget forskellige klip på Youtube.com og taget tid på hvor lang tid de var om at lave en ladning (vægt/tid) men det kan ikke bruges til noget da forskellige krudt har forskellig udforming/vægt. Så det har nok været mest spild af tid.
Svar
#2
Jeg har hørt at Hornady'en ikke er så pålidelig.

Jeg har selv en RCBS chargemaster 1500, men den er ret ny, så længere erfaring har jeg ikke med den.

De øvrige kender jeg ikke...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej, jeg bruger Lyman 1200, den gør det glinrende. Lader ca. 3 patroner i minuttet.

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#4
Jeg har en Hornady, og med hensyn til nøjagtighed er der ingen problemer, jeg laver af og til en kontrol vejning med den gamle RCBS vægt, men jeg syntes at den laver for mange vejninger som den selv kasserer, og det er sku irriterende[}Smile], men om de andre er bedre ved jeg ikke.
Svar
#5
Jeg tror jeg er mest til RCBS ChargeMaster 1500, da jeg nu har set alle de videoer der er med Hornady Auto Charge og det er ret jævnligt den kommer for meget krudt i. Jeg har også fundet udaf at Rcbs'en kan omprogrameres så den kører hurtiger hvis det er nødvendigt.
Svar
#6
http://www.grauwolf.net/Wiederladen/Pulv...::318.html

Jeg har købt her, hurtig og effektiv.

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#7
Jeg har samme oplevelse af Hornady som B.C. – Den gør det fint, men pludselig kommer der flere gange i træk, hvor den doserer for meget. Jeg har endnu ikke rigtigt kunne finde nogen sammenhæng, mellem mængden af krudt i dispenseren og fejlene. Men i det store og det hele gør den det godt nok.

Christian
Svar
#8
Hej.
Jeg har Hornadyen og havde samme problem med at den fik 2 krudt korn formeget ud og så melde den fejl, men siden jeg er gået ned i den langsomme hastighed gør den det næsten aldrig, min gør det kun når jeg bruger noget grov krudt, når jeg lader med Norma 202 eller ligende kan jeg nemt køre på den høje hastighed.
Når den først har lavet fejl 2 gange i træk, så slet ladningen og indtast den igen, det er som om den husker fejlen og den bliver ved med at give formeget, men det er da et lille problem.
Jeg er super glad for min, når først man kender dens svag sider, så laver man det efter det.
Jeg tror på laveste hastighed køre Hornadyen samme hastighed som RCBS gør, og RCBS har kun en hastighed mig bekendt.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#9
Hej,

I kan på Hornadys hjemmeside finde en vejledning til hvordan man ændre fabriksindstillingerne. Dvs, man kan ændre hvornår den skal begynde at trickle mm.

Det bør man se på, hvis man bruger en krudttype, hvor Hornadyen har tendens til at veje for meget af.

Jeg må dog tilslutte mig erfaringen med, at hvis den først begynder at veje for meget krudt af flere på hinanden følgende gange, så er det bedre at slette mængden og indtaste den på ny.

Mvh,
PJ
Svar
#10
M.h.t. hastigheder på krudtautomaterne, så kører min Chargemaster med mindst 3 hastigheder.. Den starter på en meget høj hastighed indtil den er et par grains under ladningen, sætter så hastigheden et trin ned, og kører til nogle tiendedele under ladningen, og tilsidst kører den bare i små forsigtige ryk, indtil ladningen passer på 1/10 grain... jeg har endnu ikke oplevet at den hælder for meget i....

Det passer somregel perfekt med at jeg i mellemtiden har nået at sætte en kugle i og putte den færdige patron i æsken, så er der en ny skålfuld krudt parat til næste hylster...

Min RCBS kan sættes til "auto" så den udmåler en ny ladning med det samme når man sætter skålen tilbage på vægten.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Og det er rigtigt, at RCBS´en kan tunes, ganske betragteligt [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
Link til Hornady :

http://www.hornady.com/assets/files/LNLA...stment.pdf

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#13
Jeg har RCBS`en og er meget tilfreds med den. Den er særdeles præcis [Big Grin]
Svar
#14
Tanker foer min RCBS
Koebte en dispenser for godt og vel et aar siden. Efter lidt research endte jeg med at skulle vaelge mellem Hornady og RCBS. Der var ikke rigtig nogle daarlige anmeldelser paa nogen af dem, og jeg valgte RCBS fordi den havde vaeret lang tid paa markedet og dermed bevist at den virkede.

Tanker efter koeb af RCBS
Alt omkring hukommelse bruger man ikke til noget. Man indtaster krudtvaegten og saa koerer det bare derudaf.
Den er helt utrolig nem at toemme 100% for krudt, hvilket er et kaempe plus (isaer hvis man ofte skifter krudttype). Men Hornady er efter sigende ogsaa rimelig nem at rense.
Den kan som andetstedsbeskrevet tunes for hurtigere krudtservice, men selvom jeg lader ofte, har jeg egentlig ikke brug for det. Jeg kan eventuelt spare 7 - 8 sekunder på magnumpatroner tror jeg. Det hjaelper jo ikke at dispenseren er faerdig foer man har isat kugle og sat den i patronkassen.
Den er ekstrem praecis ved krudttyper med grovhedsgrader op til Rhino-19 og har faktisk ingen overfyldninger. Ved de grove krudttyper som fx. Rhino 22 og 25 kan den nogle gange fylde for meget krudt i, men det afhjaelpes let ved at proope et afskaaret McD sugerør i fronten. Det er standardprocedure og kan enten googles eller youtubes. Jeg har ikke taget det ud siden det i sin tid blev sat i, selvom jeg tror at den er marginalt langsommere ved de mindre grove krudttyper.
RCBSen er samme maskine uanset om den leveres som 220v eller 110v model. eneste forskel er at den medleverede strømforsyning er anderledes. Hvis man er el-teknisk velfunderet og har styr paa told/moms kan der maaske spares lidt. Husk at jaevnstroem ikke bare er jaevnstroem.

Afslutningsvis kan jeg kun sige at har du ikke haft en dispenser foer, kan den sikkert sagtens undvaeres, men har du foerst haft en, virker det fuldstaendigt taabeligt ikke at eje en dispenser.
RCBSen har paa alle punkter opfyldt mine forventninger plus lidt ekstra. Hornadyen ville maaske have gjort det samme, men jeg ved det ikke.
For mig et af de bedste koeb.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#15
Nu vil forsikringen have sendt den til rep. eller ihvertfald have den rep pris. Hvordan finder jeg lige udaf? Nogen der kan hjælpe med hvem man skal kontakte?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)