Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30-06 med 200gr kugler og relativt hurtigt krudt
#1
Hej
Jeg står over for at skulle lade nogle 30-06 patroner til den kommende drivjagter. Jeg vil gerne bruge 200gr Mega og relativt hurtigt krudt da min pibe ikke er længere ned 22".

Mere specifikt tænker jeg på at bruge 203-b hvilket vil give 100% forbranding af krudtet i min pibe.
204 når jf quickload ikke at forbrende helt og URP er ikke en mulighed da jeg ikke må have mere krudt liggende.

Nå, det var meget snak for at spørge: Er der nogen der har erfaringer med en 200gr kugle i en 30-06 hvor der bruges 203-b eller andet krudt med ligende relativ hurtig brændhastighed?

Jeg har kikket en del litteratur igennem, men ingen nævner ladninger med 200gr kugler og krudt i 203-b hastighed.

Mvh
Simon
Svar
#2
Her er lidt med N202...

http://www.reloadersnest.com/query_pw.as...orma%20202

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Hej.
Når du nu har QL hvorfor laver du så ikke bare en ladning med 203B der er da det programmet er til.

Hvis jeg tager en Lapua Mega i 200gr
Lader den med 203B til max 52,5gr.
Patron længde 83mm
Forbrændt krudt 100%
Forventet hastighed 794 m/s

Det ville være en fin ladning til noget grisejagt[Big Grin]

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#4
:-) Tak for tippet Maubla, den havde jeg ikke selv luret :-)

Jeg har ingen problemer med at finde ud af hvordan jeg kan lade dem.

Jeg var såment bare ude efter om der var nogen der, som havde erfaringer med brugen af tunge kugler, drevet af relativt hurtigt krudt.
Så som pludseligt højt tryk, dårlig precicion eller andre aspekter jeg ikke selv har erfaring til at gennemskue, da jeg ikke har leget med relativt hurtigt krudt ifht kuglevægten og kalibren.

/S
Svar
#5
Burde man ikk forvente en lidt ringere præcision når hylsteret ikke er ordentligt fyldt.. dvs. uens trykudvikling fordi krudtet kan forskyde sig forskelligt i hylstret. udover at man ikke opnår samme hastighed.. Men til jagt på gris, som nok foregår i mørke, er det jo også en fordel at der ikke forekommer så stort mundingsglimt, som der ville gøre hvis der var uforbrændt krudt tilbage.
Svar
#6
Min meget sparsomme erfaring siger at "så meget betyder det altså heller ikke" med den fyldningsgrad [Smile] Det betyder sikkert noget hvis du leder efter bench rest præcision, men så skal man jo også have en anden riffel [Wink]

En kammerat ville have nogle 100 gr nosler BT til sin 6,5x55. Dem ladede jeg med 203b, ved max. ladningen 43,5 grains holdt de 17 mm. Jeg tror hylstret var omtrent 2/3 fyldt. Jeg har ikke lige QL på denne computer så jeg kan ikke checke [:I]

Mvh.
Anders
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by højen

Burde man ikk forvente en lidt ringere præcision når hylsteret ikke er ordentligt fyldt.. dvs. uens trykudvikling fordi krudtet kan forskyde sig forskelligt i hylstret. udover at man ikke opnår samme hastighed.. Men til jagt på gris, som nok foregår i mørke, er det jo også en fordel at der ikke forekommer så stort mundingsglimt, som der ville gøre hvis der var uforbrændt krudt tilbage.



Ja, man undgår da i det mindste at blænde grisen lige før den bliver skudt [Big Grin]

Hvis man ser på Norma's hjemmeside, så er der mange eksempler, hvor de bruger 203B med max ladninger, der er lavere end de 52,5 gr som angivet ovenfor.
Svar
#8
Citat:quote:

Jeg har ingen problemer med at finde ud af hvordan jeg kan lade dem.

Jeg var såment bare ude efter om der var nogen der, som havde erfaringer med brugen af tunge kugler, drevet af relativt hurtigt krudt.

Så som pludseligt højt tryk, dårlig precicion eller andre aspekter jeg ikke selv har erfaring til at gennemskue, da jeg ikke har leget med relativt hurtigt krudt ifht kuglevægten og kalibren.


Quickload kan mange ting, men intet om præcision afhænig af brændhastighed på krudtet og pibe længde. Jeg overvejer pt en kort drivjagts riffel med 51 cm eller 55 cm pibe, henholdsvis. Min usikkerhed med så kort pibe er præcision, så hven har praktisk erfaring med netop - kort pibe, hurtig krudt og 30-06?

Alternativet er at købe en Remmington pump i 35Whelen, så er der volume nok til at brænde krudt af i[:o)]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)