Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Patroner klemmer i 308 Win
#1
hej, er der nogen der kan hjælpe. Mine hjemmerullet
patroner til 308 Win der klemmer når de skal kamres
det er de sidste få mm inden bundstykket er helt fremme klemmer
patronen
patronlængden er målt til 1,5 mm friflugt
jeg bruger Norma hylstre eller Lapua
og matricen er skruet helt ned så den lige rører hylsterholderen ved ladninge.
Hvad skyldes det at patronen går meget stramt de sidste få mm når jeg lader riflen
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
er det engangs afskudt i eget kammer ?

Patronlængden betyder sandsynligvis intet, da projektilet bare bliver trykket ned i hylstret.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Har du målt længden på selve hylstret - skal de trimmes ?

Prøv evtl. med et tomt hylster.
mvh
Svar
#4
Hej Basse,

Jeg tror ikke du har kalibreret dit hylster nok. Løft hylsterholderen op i top position og skrue matricen helt ned til hylsterholderen. Derefter sænker du hylsterholderen og skruer matricen yderligere 1/8 - 1/4 omgang længere ned. Det burde løse dit problem.

Mvh,
PJ
Svar
#5
Ja, det lyder som en helt std sizer ikke skruet nok ned. Der skal være plads til at den kan kamme lidt over. Husk også at få smurt nok.

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
hej . nej ikke alle patroner er afskudt i egen riffel.
idag smører jeg hylsterhalsen indvendig med stålbørste og udvedig i hele længden dog ikke på hals og skuller, skal man det ???
Næste gang må jeg prøve at skrue matricen lidt hårde ned på hylsterholderen når stemplet er i top, håber det hjælper.
jeg modtager gerne gode råd om problemet.
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#7
Hej Basse,

Det er i nogle tilfælde ikke nok blot at skrue matricen ned imens hylsterholderen er i top. Du skal, efter matricen er skruet helt ned imod hylsterholderen, sænke hylsterholderen og skrue matricen yderligere 1/8 - 1/4 omgang længere ned.

Lad os høre hvordan det går.

Mvh,
PJ
Svar
#8
Jeg har haft samme problem med 300WM, men her var matricen justeret 100% korekt - præcist som det anbefales. Problemet var formentlig at jeg blandede diesæt (Lee) med en Hornady shellholder... Så hvis ikke du bruger ens dele (feks. Hornady die og hornady shellholder etc) er mit råd at du gør det fremover...

J.
Svar
#9
hej igen, nu er problemet løst med at lade riflen, første forsøg med ladepresseren, stemplet helt i top og matricen skruet ned til hylsterholderen + en 1/8 omgang, men det var ikke nok.
anden forsøg, sleb jeg 2 tiendedele mm af toppen på hylsterholderen, kørte stemplet helt i top og matricen skruet ned til hylsterholderen + 1/8 omgang
Så nu kan jeg lade uden problemer, det kører som i smør en ren fornøjelse
basse[Smile]
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Basse

hej . nej ikke alle patroner er afskudt i egen riffel.
idag smører jeg hylsterhalsen indvendig med stålbørste og udvedig i hele længden dog ikke på hals og skuller, skal man det ???
Næste gang må jeg prøve at skrue matricen lidt hårde ned på hylsterholderen når stemplet er i top, håber det hjælper.
jeg modtager gerne gode råd om problemet.
hilsen Basse



Har du gennemført et ladekursus?

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#11
Vis jeg husker rigtigt fra mit kursus var det lige præsis skulder og hals man skulle sørge for at smøre grundigt da det er det sted hylsteret bliver bearbejdet mest.... HUSK TRIM LÆNGDEN... ville ikke være sjovt vis hylsteret kommer for lang frem og begynder at spænde din kugle fast... der skal være lidt plads til at udvide sig på... tjek dine ladedata for trimlængde.
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by haito

Vis jeg husker rigtigt [Big Grin][Big Grin] fra mit kursus var det lige præsis skulder og hals man skulle sørge for at smøre grundigt da det er det sted hylsteret bliver bearbejdet mest.... HUSK TRIM LÆNGDEN... ville ikke være sjovt vis hylsteret kommer for lang frem og begynder at spænde din kugle fast... der skal være lidt plads til at udvide sig på... tjek dine ladedata for trimlængde.



Tror jeg ikke du gør [Wink]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#13
Bushman, du er rig paa citater, men lidt ordknap:-) Det er jo lidt traels at smoere forkert, selvom det er en selvfoelge for andre.
Hvis der stadig er lidt tvivl omkring smoering mens du studerer dine klemmende hylstre, vil jeg lige mane skulder/hals smoerring i jorden.
Som udgangspunkt skal man undgaa smoering af den udvendige hals samt skulder.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#14
Hvorfor det? Jeg mener selv at jeg lyttede temmelig godt efter på ladekurset - og der blev ikke nævnt noget i den retning... Jeg har efterhånden ladet adskillige 1000 patroner med samme fremgangsmåde (hele hylsteret smurt fra top til tå + halsen indvendig) uden at det har givet problemer af nogen art...
Svar
#15
Ordknap [Big Grin][Big Grin] - det får jeg sjældent skyld for [Big Grin]

Men så lad os da tage den her :
Citat fra den ladebog der bruges på kurserne : Side 48, punkt 5.1
"Hylster KROPPEN og det INDVENDIGE af hylsterhalsen skal smøres. Man skal derimod være meget varsom med at komme smøremiddel på skuldrene."
Se videre på side 69 punkt 6.3 !

Var egentlig overbevist om at det var almen viden blandt genladere !

Hvis man IKKE har fået det at vide på ladekursus burde underviseren nok tage sit job op til overvejelse - efter min mening!

Hvis det er fordi man ikke selv har hørt efter - eller for den sag skyld gidet at slå op i bogen efter kursus - er man jo selv ude om de problemer man evt. måtte havne i [Big Grin][Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#16
Spoergsmaalet maa vel vaere omvendt. Hvorfor smoere?

Hvis man smurte alt som man ikke kunne begrunde hvorfor man ikke smurte var der jo olie overalt i verden.

Hvis du ikke faar buler saa er det jo fint. I bedste fald har smoeringen ingen virkning. Man smoerrer jo for at mindske friktion. Under hylsterkalibrering er der ingen friktion paa udvendig skulder og friktionen paa halsen er ubetydelig.

REDIGERET: Saa naaede du st svare foer jeg fik klikket send bushman. Dejligt

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#17
Til WSM ja jeg har ladekursus og til HAITO
mine hylstr er trimmet til den rigtige længde,og jeg har læst diverse ladebøger
hylsterne er smurt indvendig i halsen og udv på kroppen,
men de er ikke smurt på skulre og udv. på hylsterhalsen
problemet blev først løst ved at jeg sleb 2 tiendele af hylsterholderen top således hylsterne blev calibreret længere ned
mod bunden, nu kan riflen en SAKO 75 med RF løb i caliber W 308 lades uden at patronerne klemmer
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#18
Det var godt at du fandt løsningen.. så er det bare derudaf. god fornøjelse..
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#19
Blot et lille og alt for sent tip. Slib af din die og ikke din hylsterholder for den kan du bruge til andre kalibre det kan du ikke med din die og det er den der er lige et nummer for lang Smile

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#20
Eller få lavet kammeret så det ikke er for kort. Hylster holderen er nok stadig det billigste og det kunne jo være man skulle lade til et kammer der ikke var for snævert en anden gang. Derfor er det fjollet at slibe af dien, med mindre man har målt at den er for lang [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)