Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afmonter sigtekikkert på flyrejse?
#1
Hej,

Jeg skal snart have min jagtriffel med ud og flyve, og er i tvivl om, det er nødvendigt at afmontere sigtekikkerten og transportere den i håndbagagen. Ifølge diverse regler og love er der ikke noget til hinder for hverken at transportere kikkerten påmonteret våbnet eller i håndbagagen.

Det jeg er interesseret i er risikoen for, at kikkerten bliver skadet af hård bagagebehandling under rejsen. Jeg har en aluminiumkuffert til våbnet, hvor det ligger "forholdsvist" fikseret i "æggebakke"-skumgummi. Jeg har dog på tidligere rejser oplevet, at mit haglgevær har forskubbet sig efter hånd behandling. Men det er muligt at imødegå dette ved at fiksere våbnet yderligere, samt at pakke kikkerten ind i eksempelvist et håndklæde.

Alternativet er at afmontere kikkerten og transportere den i håndbagagen. Dette er imidlertid mere omstændigt, og, bilder jeg mig ind, kræver mere indskydning, når jeg når frem end, hvis kikkerten forblev på våbnet.

Råd, forslag og vejledninger modtages gerne.

Med venlig hilsen
-Kristian Stobbe
Svar
#2
Under transporten bliver våben lagt et bestemt sted ( ikke med alm. bagage ). bundstykket bliver lagt et andet sted under transporten.
Så har du en stødfast transport kasse, ville jeg ikke være nervøst, da handlerne ved hvad de håndtere og ikke bare smider rundt med våben kasser.

Slet ikke efter hvad der lige er sket i kastrup
Svar
#3
Den med at bagagefolk (handlerne) ikke smider med våbenkufferter tror
jeg ikke rigtigt på mere, jeg har selv set våbenkufferter blive smidt op på bagagevognen, og en enkelt gang stak piben ud af en alukuffert da vi fik dem fra bagagebåndet.
jeg har selv købt ny kuffert da den gamle efterhånden var noget medtaget.

Mvh. Max
Svar
#4
jeg har altid haft kikkerten på våbnet under transport, og mine (leupold) kikkerter har klaret det, jeg havde engang en tasko 4x40 den klarede det også.
Hvis sigtekikkerten er en våbendel, tror jeg ikke den går i håndbagagen alle steder, feks. heatrow/london airport.
Bundstykke og ammunition skal altid i din alm. kuffert og tjekkes ind, IKKE i håndbagagen... og IKKE sammen med våbnet...

Mvh. Max
Svar
#5
Hej.
Der burde på ingen måde være et problem med at have kikkerten sammen med våbnet. Hvis du føjer dig mere tryg ved at have den i håndbagagen, så gør du bare det. Hvis jeg skulle afsted med fly, så ville jeg ikke være urolig for at lade kikkerten sidde på min riffel.
De kan godt være hårde ved alle slags kufferter, men tror folkene har fået lidt mere respekt for det efter episoden i Kastrup.
Hvis du vil være helt sikker, så tag eventuelt noget bobbelplast og lig over kikkerten.

Hvor skal du hen og efter hvad? [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Hej

Hvis du har mulighed for at afmontere kikkerten, ville jeg klart vælge den løsning.
Du fjerner vægt fra din bagage, og optimerer chancen for at kikkerten overlever turen.

Indskydning: jeg ville personligt aldrig rejsse med mit grej uden alligevel at kontrolskyde når jeg nåede destinationen.

De lufthavne jeg har været igennem er det forløbet uden problemer med sigtekikkert og håndkikkert i håndbagagen. De har stillet spørgsmål, men aldrig givet mig problemer (med kikkerten, men med alt muligt andet vedr. våben[xx(])

Så var det mig, så ville jeg afmontere kikkerten (hvis montagen gør det enkelt), og indskyde ved ankomsten!

God tur[Smile][Wink].

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Jeg har været i USA 1 gang, Skotland 3 gange med fly og har aldrig afmonteret min kikkert. Har heller ikke tænkt mig at begynde på det.

Til gengæld kunne jeg aldrig finde på at have den i håndbagagen på en rejse til USA[xx(] Security er for blæst i hovedet til jeg skal nyde nogen chancer med om de forstår reglerne korrekt. Har været ved at miste en riffel på den konto....

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Hej jeg står i præsis samme dilemma, jeg skal også snart ud at flyve med min riffel. min kikkert sidder i en svingmontage, så det er ikke noget prblem at afmontere den, men jeg frygter bare at komme til at stå i securety, og de ikke vil lade mig få kikkerten med i min håndbagage. måske man skulle prøve at kontakte flyselskab.

/ Søren
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by sfs

Hej jeg står i præsis samme dilemma, jeg skal også snart ud at flyve med min riffel. min kikkert sidder i en svingmontage, så det er ikke noget prblem at afmontere den, men jeg frygter bare at komme til at stå i securety, og de ikke vil lade mig få kikkerten med i min håndbagage. måske man skulle prøve at kontakte flyselskab.

/ Søren



Vær opmærksom på at flyselskabet ikke har noget direkte med security at gøre.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Jeg har været i USA 1 gang, Skotland 3 gange med fly og har aldrig afmonteret min kikkert. Har heller ikke tænkt mig at begynde på det.

Til gengæld kunne jeg aldrig finde på at have den i håndbagagen på en rejse til USA[xx(] Security er for blæst i hovedet til jeg skal nyde nogen chancer med om de forstår reglerne korrekt. Har været ved at miste en riffel på den konto....Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Og kikkert, hvis den sad på riflen[Big Grin][xx(]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Jeg har været i USA 1 gang, Skotland 3 gange med fly og har aldrig afmonteret min kikkert. Har heller ikke tænkt mig at begynde på det.

Til gengæld kunne jeg aldrig finde på at have den i håndbagagen på en rejse til USA[xx(] Security er for blæst i hovedet til jeg skal nyde nogen chancer med om de forstår reglerne korrekt. Har været ved at miste en riffel på den konto....Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Og kikkert, hvis den sad på riflen[Big Grin][xx(]



Det gjord den... og det bliver den ved med[^] Skal ikke nyde noget med at have en kikkert i håndbagagen igennem et af amerikanernes sikkerheds check[xx(][Sad!]

Men man bliver sq lidt bleg om næppet når en zeiss kikkert + en riffel står på højkant. Det er i hvertfald på den forkerte side af 15.000 kr man er ved at miste[B)]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Jeg har været i USA 1 gang, Skotland 3 gange med fly og har aldrig afmonteret min kikkert. Har heller ikke tænkt mig at begynde på det.

Til gengæld kunne jeg aldrig finde på at have den i håndbagagen på en rejse til USA[xx(] Security er for blæst i hovedet til jeg skal nyde nogen chancer med om de forstår reglerne korrekt. Har været ved at miste en riffel på den konto....Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Og kikkert, hvis den sad på riflen[Big Grin][xx(]



Det gjord den... og det bliver den ved med[^] Skal ikke nyde noget med at have en kikkert i håndbagagen igennem et af amerikanernes sikkerheds check[xx(][Sad!]

Men man bliver sq lidt bleg om næppet når en zeiss kikkert + en riffel står på højkant. Det er i hvertfald på den forkerte side af 15.000 kr man er ved at miste[B)]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



De eksempler jeg har kendskab til har der ikke været nogen problemer med en fornuftig erstatning, tværtimod....
Men det hjælper jo ikke noget hvis det er på vejen "ud" at man mister sit grej. Omvendt hvis det er på vejen hjem, så har man jo rig mulighed for at erhverve sig noget nyt gear, med højere NIF værdi[Big Grin][:p].

Jeg afmonterer nu fremover min sigtekikkert, uden bekymringer. Jeg har såmen præsteret at rejse med mit bundstykke i håndbagagen (pas på med indtagelsen af for store mængder alkohol i pakkefasen[Wink]) - det gav anledning til nogen dialog, men jeg kom hjem med bundstykket[^][Wink].
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Hej,

Tak for de mange svar.

Turen går til Norge (efter hjort) så jeg er på ingen måde nervøs for at få kikkerten gennem security. Alle regler jeg har fundet står der at det ikke er noget problem. Men jeg ville nok også overveje situationen, hvis turen eksempelvis gik til USA. Men nordmændene er fornuftige mennesker og jeg har tidligere været deroppe med haglspreder. I den forbindelse fløj jeg også og er derfor rimeligt inde i hvilke papirer jeg skal bruge, hvordan tingene skal pakkes samt hvilke procedurer man skal igennem. Jeg fløj fra Aalborg og meldte ved tjek-in at jeg medbragte jagtvåben og derfor skulle tale med security. Security kom og fulgte mig til visitationslokalet, hvor papirer og våben blev gennemgået og bagagen gennemlyst. Vagten var nu mest interesseret i den jagtkniv jeg havde pakket i våbenkufferten. Den blev nøje studeret og beundret og der blev stillet mange spørgsmål til den - det syntes jeg var ret underholdende at det lige var kniven han faldt over. Efter et par dage i fjeldet (uden ryper) gik turen hjemad igen. I lufthavnen i Stavanger meldte jeg ved tjek-in at jeg medbragte våben og kvinden monterede et grønt skilt på våbenkufferten med et våbensymbol på og bad mig smide den ovre ved oversized bagage drop (ubemandet). Jeg blev nu hængende omkring bagage drop til noget personale faktisk havde afhentet min våbenkuffert. De hænger sig tydeligvis mindre i sikkerhedstjekket i Norge end i Danmark.

Det er en nyindkøbt Sauer 202 med Zeiss optik der står på spil, men mon ikke det ender med at jeg lader kikkerten sidde på.

Mvh.
Stobbe
Svar
#14
Hej.
Det selskab vi var med til Syd Afrika sage at vi skulle pakke riffel-kikkerten sammen med riflen, de har været udsat for at kikkerter i håndbegagen er blevet inddraget pga. det er en våben del, vores bilet var købt igennem SAS. Hvis man har en ordentlig kuffert skulle der ikke ske noget vil jeg tro, eller så har jeg bare været heldig, men stå med en riffel uden kikkert er ikke meget ved.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
Det er jo ikke fordi kikkerten kan tage skade, man bør overveje at afmontere den. De fleste kikkerter er meget robuste. Det er da mere fordi den hårdhændede behandling af bagagen kan slå kikkerten skæv i montagen. Både kikkerten og riflen ligger ret godt fikseret i kufferten, så hvis en bagagevogn kører hen over kufferten, er der næsten kun montagen der kan give sig.

Så det man også kan gøre er, at afmontere kikkerten og lægge den i våbenkufferten sammen med riflen. Det har jeg tit gjort. Det fungerede fint dengang jeg havde EAW svingmontage, selvom den montage får meget skældud. Det har også fungeret fint de seneste 10 år, hvor jeg har brugt Rail / Leupold QRW montager.

Af mange grunde er det rarest at kunne kontrolskyde når man når frem til jagtterrænnet, men hvis man kender sin montage, og ved at den plejer at ramme samme sted efter af- og påmontering, kan det godt fungere uden fornyet indskydning.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Det er ikke så meget selve kikkerten der evt tager skade under transporten, men mere dens montering/montage der får et eller flere stød og evt blivet slået ud af kurs så du evt igen skal indskyde med korrektion

Jeg afmonterer altid kikkert men lader den blive i våbenkufferten sammen med riffel, det har jeg gjort mange gange forinden og ved at den ikke flytter træfpunkt, men har jeg muligheden for at kontrolskyde gør jeg også det, så alt i alt er det med livrem og seler

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Jeg kan høre at bekymringerne går imod montagen og ikke hverken kikkert eller våben. Jeg har en ret solid Leupold PRW montage på (altså uden finger-skruer eller svingmontage) så jeg tror jeg lader den sidde på under turen, og sørger for at geværet er fikseret så det ikke rutcher ud og rammer kanten af kufferten.

Tak for gode råd.

Mvh.
Stobbe
Svar
#18
PRW´en skal monteres og afmonteres med en nøgle, ikke med fingerskruer. Hvis du en dag har god tid på skydebanen, så prøv at have nøglen med, og så afmonter kikkerten. Genmonter og skyd. Du vil sandsynligvis opleve, at den ikke flytter træfpunktet ret meget, om noget overhovedet.

Så kan du derefter vælge frit, om du vil have kikkerten for sig selv i kufferten, eller påmonteret riflen.

Jeg mener, at hvis du rejser med kikkerten påmonteret, er det endnu mere nødvendigt at kontrolskyde ved ankomsten, end med afmonteret kikkert. Der er også nogen der har noteret kikkertindstillingen med en kollimator eller en laser. De kan lige checke, om indstillingen er den samme ved ankomsten. Det er ikke 100 % nøjagtigt, men det giver lidt ro i sjælen hvis man ikke kan kontrolskyde.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)