Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor må jeg jage?
#1
Fik mit jagttegn her i foråret og har ikke brugt det endnu.

Var ude i Brøndbyskoven og så masser af duer og skader, kunne godt tænke mig at skyde nogle duer for at lave duesuppe.

Jeg bor i 2605 Brøndby. Men jeg mener at kunne huske man skal være 50 eller 100 meter fra en byzone for at må skyde lovligt. Hvor kan jeg så tage hen af? Hvor kan man bruge sit haglvåben i storkbh andet end på skydebanen?

Nogen der kan hjælpe en nyjæger. Kurset jeg var på ang mit jagttegn var ren udenadslære Sad

Venligst
Svar
#2
Hej og velkommen til [Smile] og tillykke med jagttegnet.

Hvis dit spørgsmål vitterligt er seriøst ment, så tror jeg du skal holde dig til skydebanen, og melde dig på endnu en gang jagtundervisning, så du kan få styr på paragrafferne.

Men før du går på jagt skal du som minimum have tilladelse af lodsejeren/ forpagter/ lejer hvis jagten er med i lejen.

Mvh. Loft
Svar
#3
Hej chåps og velkommen til.

Med mindre "Brøndbyskoven" er østdansk-slang fiskeriterritorie, så tror jeg du skal lade bøssen blive hjemme.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#4
Ja som sagt har jeg ikke fået den fornødne viden omkring hvor der må jages, hvor finder jeg udaf fiskeriterritorierne?

Kender jo ingen jagt lejere/forpagtere eller andre jeg kan spørge.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by chåps

Ja som sagt har jeg ikke fået den fornødne viden omkring hvor der må jages, hvor finder jeg udaf fiskeriterritorierne?

Kender jo ingen jagt lejere/forpagtere eller andre jeg kan spørge.



Du tager gas på os chåps [Big Grin] Ingen kan slippe igennem et jagtkursus og stadig være så håbløst uvidende.
Walnut
Svar
#6
Når dine skydefærdigheder er gode nok til at du rent skydemæssigt er klar til at gå på jagt, tror jeg du skal de dig om efter rn forening der holder nogle fællesjagter.
Der vil erfarene personer hjælpe dig og sørge for at sikkerheden er på plads, og du behøves ikke selv en egnet apporterhund.

Mvh. Loft
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by chåps

Ja som sagt har jeg ikke fået den fornødne viden omkring hvor der må jages, hvor finder jeg udaf fiskeriterritorierne?

Kender jo ingen jagt lejere/forpagtere eller andre jeg kan spørge.



Du tager gas på os chåps [Big Grin] Ingen kan slippe igennem et jagtkursus og stadig være så håbløst uvidende.
Walnut



Det var også min tanke [:I]
Svar
#8
Husk nu at ikke alle har fået mesterlæren i at gå på jagt lige fra barndommen...

Så...chåps se at komme i kontakt med rigtige jægere - ved dog ikke hvor mange der findes i Brøndby - dem der er... skyder sikkert med Bla*er ...[8D]
Meld dig ind i en jagtforening som har noget jagt til deres rådighed, og benyt evt. chancen til at komme på jagt på søterritoriet - det giver nogle fine jagtoplevelser... og træn så med skydningen inden den første jagttur...[:p]

Duesuppe er vist noget hvor man har skudt duen på ca 5 meters afstand[8D]

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#9
Giver du ikke lige besked, hvis du tager på jagt i det vestjyske............så hygger jeg indendøres med familien [Big Grin]
Svar
#10
Nogen der kan hjælpe en nyjæger. Kurset jeg var på ang mit jagttegn var ren udenadslære

Du fik så ikke lært det hele udenad[Wink]

Du har ikke overvejet Ørstedparken[?] Der er alligevel så meget skyderi i nabolaget, at der sikkert ikke er nogen der bemærker et par stykker fra eller til[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
[Image: cowboy_chewing_small.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#11
Man kan sikkert også koge en god suppe på et par "tagspætter" fra Ørstedsparken[Big Grin]

Var det ikke den hedengangne digter Frank Jæger der stegte et par af franskbrødsænderne fra Universitetsparken i Århus og blev bortvist fra denne højere læreanstalt for sin skammelige gerning[Big Grin][:I]

Spøg og "tagspætter" til side, noget tyder på at "chåps" har gevaldigt brug for at få meldt sig ind i en forening med nogle fællesjagter, og måske førsøge at finde sig en makker eller 2 der kender lidt til jagtens glæder i forvejen...

Nu slår jeg ikk mine folder ovre på "djævleøen", men mon ikke man med lidt søgen kunne finde en forening i passende nærhed af Brøndby...

Og pas så lige på med hagl og due-nedfald på deres gaaaalf-baner derovre...[Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Ingen kan vel have fået SÅ lidt ud af jagttegnsundervisningen og bestå??
Som jeg husker min egen undervisning var der da en del lovstof, og spørgsmål i det, såååååå
Nej, Det her er en practical joke, og vi er da efterhånden nogle stykker der er faldet i[Wink]

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#13
Ja ved gud skriger Chåps spørgsmål til himlen, men skulle vi ikke i stedet for at antage at han spiller dum, rent faktisk er en ny jæger som bare ikke har fået den fornødne viden? Jeg tror ikke man lære særlig meget nyttigt om jagt på intensive jagttegnskurser, som udelukkende fokusere på våbentjening og folk hurtigt gennem prøve!

@chåps: Jagtretten er knyttet til arealet (eller brugsretten heraf). Det vil sige at du må ikke jage på arealer, hvor du ikke har jagtret eller inviteret af nogen som har det på arealet. Jagtretten er fri på fiskeriterritoriet hvilket groft sagt vil sige på havet nedenfor daglig vandstandslinje. Men som uerfaren jæger at kaste sig ud i hav- og strandjagt er nok lige voldsomt nok.

Var jeg i dit sted ville jeg tage at finde en jagtforening (en aktiv en af slagsen) i dit nærområde og se hvilke tilbud du kan få. Du bør have nogle erfarende jægere med dig når du skal på jagt, alene kravet om egnet apporterende jagthund kan du næppe håndtere selv?

Håber du for glæde af dit jagttegn.

D93
Svar
#14
Hvis havjagt skulle komme på tale er her en side som vil være meget god at kigge lidt på og måske der falder en invitation af. http://www.strandoghavjagt.dk
Svar
#15
Han er vidst bare en go gammeldags troll[Big Grin][Big Grin]
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#16
Chåps. Hvis dit indlæg ikke er en joke så mener jeg seriøst at du bør tage et jagtkursus på ny. Med al respekt så ved du jo intet om jagt, heller ikke det man er nødt til at vide for at bestå jagtprøven. Det gør mig noget bekymret, ærligt talt.

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#17
Det viser jo bare at lynkurserne er til at lukke og og skide i - det eneste det drejer sig om på disse kurser er at memorere de ting man kan komme op til prøven i - ikke at forstå stoffet - men bare at sætte krydserne rigtigt
Svar
#18
Sidder lige og spekulerer,hvad er mere acceptabelt hvis man kommer i tvivl... at slå noget op i et skriftlig værk, eller at spørge?

Vil det være mere acceptabelt at slå sådan et spørgsmål(uanset hvor fundamentalt eller banalt det er) op en en bog, jagttegnskursus-materiale eller andet, eller at søge viden ved at spørge nogen?

Kan I alle sammen huske enhver paragraf af Jagtlovgivning, eller slår I op/spørger I engang imellem?

Bare et retorisk spørgsmål.

Jeg har det med det her lige som, hvis der var en, der ikke lige kunne huske hvad 7x8 giver,og det har alle lært ret tidligt i folkeskolen, så burde man anbefale den vedkommende at tage folkeskolen om i stedet for fortalle hvad resultat er eller fortalle vedkommende, at det kan slås op i en gangetabel.

Hmmm...man kan da måske også blive lidt "for dygtig".

Troll eller ej.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Det viser jo bare at lynkurserne er til at lukke og og skide i - det eneste det drejer sig om på disse kurser er at memorere de ting man kan komme op til prøven i - ikke at forstå stoffet - men bare at sætte krydserne rigtigt



Det er sjovt som du kan drage en parallel til lyn-kurser uden chåps har nævnt et sådan... Der er intet der indikere at et lyn kurses er dårligere eller bedre end et hvor der er undervisning 1 gang om ugen... Når man regner antal timer sammen der har været brugt i sammenværd med en jagttegnsunderviser er antallet det samme... plus minus alt efter hvad man sammen ligner... I øvrigt husk at kun våbenkurset et obligatorisk.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#20
Ja tydeligvis er der usikkerhed om hvad der foregår på kurserne derude, syntes det var fedt bare at få den fornødne viden på daværende tidspunkt, så jeg var sikker på at klare prøven. Men nu hvor det bliver reelt, er jeg lidt "ærgelig" over jeg ikke tog et længere kursus. Vil ikke smide nogen under bussen og jeg hyggede mig så nævner ingen navne, men det var ren og skær udenadslære. Tid tider skulle man tro underviseren havde *insider* viden for jeg mener bestemt jeg var 100% sikker i min sag da jeg kom op til prøven. Havde også nul fejl, vi var 12 på kurset, kun en af os havde een fejl. Det eneste jeg egentlig brugte tid på hjemme var afstand og det var det eneste der kunne fælde mig. Alt i alt har jeg tegnet og er nu glad nok for dét, om det er efter bogen er jeg ikke så sikker på.

Men tak for et par gode indlæg iblandt (halvaut, D93, buba) vil søge efter en jagtforening. (Meen med nogle af jeres indlæg er man jo bare bange for at blive gjort til grinSmile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)