Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det svære valg - forstørrelse eller objektiv
#1
Jeg er ved at anskaffe lidt nyt legetøj og valget står mellem to Leupold VX-R - balistic firedot :
3-9*50
eller
4-12*40

Prisen er stort set identisk. 3-9 giver alt andet lige bedre lys og er mere egnet til drivjagt. 4-12 giver en lavere montering og bedre forstørrelse. Hvad er jeres råd[?]

Eller skulle man klippe af prisen og tage en 3-9*40 for at få drivjagts egenskaber og lav montering på bekostning af lyset - eller er det sidste blot teori....
Til sidst: ved godt at man kan få en ørn der dækker alt - den dækker bare også over et gloende dankort...
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by made

Jeg er ved at anskaffe lidt nyt legetøj og valget står mellem to Leupold VX-R - balistic firedot :
3-9*50
eller
4-12*40

Prisen er stort set identisk. 3-9 giver alt andet lige bedre lys og er mere egnet til drivjagt. 4-12 giver en lavere montering og bedre forstørrelse. Hvad er jeres råd[?]

Eller skulle man klippe af prisen og tage en 3-9*40 for at få drivjagts egenskaber og lav montering på bekostning af lyset - eller er det sidste blot teori....
Til sidst: ved godt at man kan få en ørn der dækker alt - den dækker bare også over et gloende dankort...



Til jagt ville jeg vælge 3-9´eren. Forskellen mellem 9 og 12 har ingen betydning, men det har 40 eller 50.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Det kommer vist kun lidt an på anvendelsesområdet.

Hvis der var de to at vælge imellem, og det var jagt - måske i skumringsperioder, ville jeg vælge den med det største objektiv.
Hvis det var mere træningsskydning/skiveskydning, ville jeg vælge forstørrelse.
Personligt bruger jeg sjældent større forstørrelse end 4-7x på jagt, men helt op til 25x til skiveskydning.

Så hvis drivjagt er jagtmetoden, så kommer du ikke ret højt op i forstørrelse alligevel - ikke hvis du gerne vil kunne levere et sikkert opfølgningsskud. Husk, jo større forstørrelse, jo sværere er det at genfinde målet efter 1. skud.

Til drivjagt vælger mange derfor kikkerter med forholdsvis lav forstørrelse.

Til drivjagt i skov, ville jeg endda gerne ned i et område der sagde 1.5-6x forstørrelse, men det er naturligvis en smagssag.

Så en 3-9x50 vil til enhver tid få min stemme over en 4-12x40 til drivjagt (hvis indenfor samme fabrikat/type).

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)