Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er det en Jagtkugle
#1
Jeg spørger bare fordi, jeg har ikke de store erfaringer med Big Bore afdelingen da jeg syntes den er lidt Morfar agtig. Men jeg er blevet mere nysgerig. Og her er mit spørgsmål.
375 H&H 300gr Hornady FMJ med serienummer #3727 Interlock. Er den forsvarlig at bruge til Elgjagt. eller er det simpelthen kun træningsammunition. Og vil den svampe op hvis den rammer store knogler.???
Jeg tror nogle bruger den til Dangerous Game, men kan ikke få vereficeret om det er den kugle.

who dares wins
who dares wins
Svar
#2
hvilken mener du... interlock
http://www.hornady.com/store/InterLock-bullets/?page=6
fx nummer 3725?

men dit nummer #3727, ligner "37277"
http://www.hornady.com/store/FMJ/

men ok der en #3727 round nose FMJ
http://www.hornady.com/store/DGS/
http://webpages.charter.net/375magnum/load.htm
som er big /dangerous game kugle .. selv om du vælger DGX med lidt blødnæse..ELg skal ikke have det så hårdet .. det er rigtig at svenskere VIL have kødet bevaret, men det skal også stoppes effektivt og lovligt

da de er FMJ = helmantel = ulovligt på klasse 1 vildt som Elg i S

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by International Poacher

375 H&H 300gr Hornady FMJ med serienummer #3727 Interlock. Er den forsvarlig at bruge til Elgjagt. eller er det simpelthen kun træningsammunition. Og vil den svampe op hvis den rammer store knogler.???
Jeg tror nogle bruger den til Dangerous Game, men kan ikke få vereficeret om det er den kugle.



#3727 må være denne DGS (Dangerous Game Solid) som er en ikke ekspanderende kugle http://www.hornady.com/store/375-Cal.375-300-gr-DGS/

Der fås denne #3721 DGX (Dangerous Game eXpanding) som er ekspanderende http://www.hornady.com/store/375-Cal-.375-300-gr-DGX/

Jeg kender dog ikke hvorledes de nye Hornady kugler arter sig, men mange bruger en af nedenstående til elg med succes

http://www.hornady.com/store/375-Cal-.375-300-gr-BTSP/

http://www.hornady.com/store/375-Cal-.375-300-gr-RN/

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
De 4 elge jeg har skudt efter med 300 grains Hornady RN, de er alle blevet ekstremt vakkelvorne ...

Når først kuglen er så tung og hastigheden ikke er større, så er det rigeligt til elge [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

De 4 elge jeg har skudt efter med 300 grains Hornady RN, de er alle blevet ekstremt vakkelvorne ...

Når først kuglen er så tung og hastigheden ikke er større, så er det rigeligt til elge [^]

Ja, men RN er jo ekspanderende. Spørgsmålet går vel på en FMJ?

Det er ulovligt at jagte storvildt med FMJ i både Norge og Sverige (det er vel mest sandsynligt her trådstarter skal jagte elg?) og FMJ er derfor no-go.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by International Poacher

Jeg spørger bare fordi, jeg har ikke de store erfaringer med Big Bore afdelingen da jeg syntes den er lidt Morfar agtig. Men jeg er blevet mere nysgerig. Og her er mit spørgsmål.
375 H&H 300gr Hornady FMJ med serienummer #3727 Interlock. Er den forsvarlig at bruge til Elgjagt. eller er det simpelthen kun træningsammunition. Og vil den svampe op hvis den rammer store knogler.???
Jeg tror nogle bruger den til Dangerous Game, men kan ikke få vereficeret om det er den kugle.

who dares wins



du skal kun bruge en FMJ kugle til storvildt jagt ikk elgjagt! til sådan en elgjagt ville jeg bruge en soft point

Custom Schultz&Larsen 97dl 458 win mag (leopold vx2 1-5x20)
Custom Schultz&Larsen 97dl 243 win 308 win 9,3x62 (bushnell elit 6500 2,5-16x50)
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#7
FMJ, Solids og lignende anvendes til Dangerous Game/farlig vildt som feks bøffel og elefant

Første skud i kammeret er oftest en ekspanderende til en bladkugle hvorimod de efterfølgende i magasinet oftest er af FMJ/Solids typen til at stoppe en evt angribende bøffel/elefant

Da har FMJ/Solids en meget større penetreringsevne som behøves for at stoppe bøffel/elefant ved frontal skud

Til sammenligning vil en ekspanderende med meget mindre sandsynlighed kunne penetrere kranium og/eller horn for hjerneskud

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
jeg fik at vide da jeg var på bøffel jagt at!
FMJ det var kun hvis der var en eller max 2 dyr fordi de var bange for et gelem skud og at den skulle ramme en ande bøffel
og når det var en flok skulle jeg bruge soft-point

(FMJ er ikk lovlig at bruge på elg jagt, FMJ er en skisskarp partron)

Custom Schultz&Larsen 97dl 458 win mag (leopold vx2 1-5x20)
Custom Schultz&Larsen 97dl 243 win 308 win 9,3x62 (bushnell elit 6500 2,5-16x50)
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#9
Citat:quote:

(FMJ er ikk lovlig at bruge på elg jagt, FMJ er en skisskarp partron)


FNJ er IKKE ensbetydende med "spidsskarp", det er "fuldkappet" kugle, med ikke nødvændigvis spidsskarp.

Nok næppe den bedste valg for elgjagt.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Citat:quote:

(FMJ er ikk lovlig at bruge på elg jagt, FMJ er en skisskarp partron)


FNJ er IKKE ensbetydende med "spidsskarp", det er "fuldkappet" kugle, med ikke nødvændigvis spidsskarp.

Nok næppe den bedste valg for elgjagt.

/Buba

Dubravko



(full metal jacket er en messing-skal med bly inde i)
det er spidsskarp/FMJ fuldkappet kugle lige meget hvordan du ser på det, jeg ville aldrig bruge det til elgjagt det skal være meget støre vildt inden man kan bruge FMJ/spidsskarp/fuldkappet kugler

Custom Schultz&Larsen 97dl 458 win mag (leopold vx2 1-5x20)
Custom Schultz&Larsen 97dl 243 win 308 win 9,3x62 (bushnell elit 6500 2,5-16x50)
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#11
Hej igen K Jensen!

Håber ikke jeg har stødt dig med mit indlæg, det er blot for at sikre, at de begreber ikke blandes sammen, da de ikke er synonymer.

Jeg kan se, at vi mener det samme, og er fuldstændigt enige om, hvad de kugler er egnede til. Elgjagt er ikke det mest oplagte at benytte fuldkappede projektiler på. De skal skam nok tage livet af enhver elg, men de er "slow-killers", hvis "spidskompetance" er dyb penetration, som kommer til sit ret først, når de ekspanderende projektiler giver op og penentrerer for lidt i forhold til dyrets størrelse og modstand i væv/skelettet.

Men som du selv så flot skriver er Full Metal Jacket betegnelse for en kugle, hvis kappe er ubrudt fortil, men de er ikke nødvendigvis spidse(spidsskarpe) eller fyldte med bly. Der findes nogle som er runde-, flade i spidsen og enda fyldte med tungsten i stedet for bly.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Men de er stadig ikke ekspanderende, som loven kræver det i Sverige. Jeg mener ar der var en politibetjent, der blev tiltalt for at aflive en elg med sit tjenestevåben fordi det ikke indeholdt ekspanderende kugler.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Men de er stadig ikke ekspanderende, som loven kræver det i Sverige. Jeg mener ar der var en politibetjent, der blev tiltalt for at aflive en elg med sit tjenestevåben fordi det ikke indeholdt ekspanderende kugler.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



helt rigtig det er en loven kræver at det skal være ekspanderende!

Custom Schultz&Larsen 97dl 458 win mag (leopold vx2 1-5x20)
Custom Schultz&Larsen 97dl 243 win 308 win 9,3x62 (bushnell elit 6500 2,5-16x50)
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Hej igen K Jensen!

Håber ikke jeg har stødt dig med mit indlæg, det er blot for at sikre, at de begreber ikke blandes sammen, da de ikke er synonymer.

Jeg kan se, at vi mener det samme, og er fuldstændigt enige om, hvad de kugler er egnede til. Elgjagt er ikke det mest oplagte at benytte fuldkappede projektiler på. De skal skam nok tage livet af enhver elg, men de er "slow-killers", hvis "spidskompetance" er dyb penetration, som kommer til sit ret først, når de ekspanderende projektiler giver op og penentrerer for lidt i forhold til dyrets størrelse og modstand i væv/skelettet.

Men som du selv så flot skriver er Full Metal Jacket betegnelse for en kugle, hvis kappe er ubrudt fortil, men de er ikke nødvendigvis spidse(spidsskarpe) eller fyldte med bly. Der findes nogle som er runde-, flade i spidsen og enda fyldte med tungsten i stedet for bly.

/Buba

Dubravko



Ja vi er helt enige om det her kan jeg godt høre ved godt FMJ kan være runde spisse og flade, eksempel men 458 win mag er rund [Wink]

Custom Schultz&Larsen 97dl 458 win mag (leopold vx2 1-5x20)
Custom Schultz&Larsen 97dl 243 win 308 win 9,3x62 (bushnell elit 6500 2,5-16x50)
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)