Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Test af riflen på kort hold, hvordan?
#1
Man bør jo efter sigende være fortrolig med at skyde med sin riffel på kort afstand f.eks 5-10 m a.h.t. evt anskud, for at dræbe vildtet når man er kommet tæt på. Det lyder rigtigt fornuftigt. Spørgsmålet er bare hvor man kan komme til at skyde et par skud af på kort afstand, for det lader ikke til at være muligt på skydebanen. Jeg skyder fint på 100 m men på 5 m aner jeg ikke hvordan jeg egentlig skal sigte! Hvad gør I andre?

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#2
På rigtigt kort afstad sigt ned langs riffelløbet. Kikkert er noget bøvl på meget kort afstand.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Sat kikkerten på den laveste forstørrelse og sigt 3-4 cm for højt(afhængigt af hvor højt er din kikkert monteret over løbet).

Den teknik med at pege sig frem, som Christensen beskriver er mig ukendt. Det lyder som en "lappeløsning". Man kan fint skyde med kikkert på korte hold, selvfølgeligt mere besværligt jo større forstørrelse.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#4
som Buba siger: sigt lidt højt. hvorfor vil du på en skydebane for at prøve det? tag et par skiver med på din jagt og prøv det i praksis.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Sigter lidt over. Ca 3 cm.
Svar
#6
Så er det godt min kikkert kun er på 1,5-6 x 42. Jeg vil helst ikke prøve det på min jagt for ikke at lave unødvendig støj aht vildtet. Men Bubas råd vil jeg bruge. Takker

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#7
lav en ballistisk udregning på din riffel i pcb, med kugleudregning for hver 2 eller 5 meter.

Så kan du se hvor og hvor meget du skal kompensere.

PCB kan du finde link til her på sitet.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Sat kikkerten på den laveste forstørrelse og sigt 3-4 cm for højt(afhængigt af hvor højt er din kikkert monteret over løbet).

Den teknik med at pege sig frem, som Christensen beskriver er mig ukendt. Det lyder som en "lappeløsning". Man kan fint skyde med kikkert på korte hold, selvfølgeligt mere besværligt jo større forstørrelse.

/Buba

Dubravko



Min formulering var vist ikke velvalgt, langt hen ad vejen gør jeg også som du beskriver Buba. Jeg har bare desværre den erfaring hvis et dyr rejser sig når jeg er meget tæt på og jeg kikker i kikkerten kan jeg ikke orienter mig og finde dyret i kikkerten(Jeg kan forstå i andre ikke har det problem?) Så nede på 3 meter ser jeg mig nødsaget til at skifte til at sigte henover løbet, og nej det er ikke optimalt.

Beklager mit første indlæg var lidt kort.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
På de helt korte hold, 2- 10 meter er kuglebanens krumning helt uden betydning for et skud i jagtligt regi... Kikkerten er ofte lidt i vejen for at sigte langs piben (hvilket fungerer fint til disse korte hold) Min konklusion var at jeg kunne vælte riflen om på siden/ holde den lidt på skrå og sigte langs piben...

Det har jeg så testet med adskillige kalibre op til og med 376Steyr (på min fine baghave-skydebane[8D]) og op til ca 10 meter kan jeg sætte alle skud i 9 eller 10 på bukkeskiven på den måde.

Over 10 meter og op til "første krydspunkt" (Altså der hvor kuglebanen første gang skærer sigtelinjen) må man ganske enkelt bruge kikkerten, og skal man ramme mere præcist end de 3 - 6 cm kikkerten måske ligger over kuglebanen, skal man kende sin kuglebane, og kompensere for højden... Jeg tvivler stærkt på at ret mange har brug for at kompensere for afvigelser under 3 cm i højden i en reel jagtlig situation... medmindre målet er en irriterende skade lige under hochsitzen [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Jeg sad engang i et svensk jagttårn, da en lille afskydningsbuk dukkede op, næsten under stigen.

Jeg overvejede om jeg skulle skyde over eller under gelænderet, så tæt var den på.

Jeg ventede til den var 8-10 mmeter væk og placerede trådkorset på halsens overside og traf den midt på den håndledstykke hals.

Havde den haft halsen lodret havde det ikke haft betydning, men her skulle jeg kompensere.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Med andre ord, meine herren, så er det en god ide at teste sin riffel på f.eks 5 og 10 m eller hur. Det må være konklusionen.

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#12
Som ved alt andet her i verden: Sæt dig ind i hvad der "foregår" visualisér og tænk over hvad du vil gøre i en given situation.

Træn evt. med et luftgevær med kikkert, det er meget billigere [Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)