Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Interesse for fælleskøb af Oberland Arms
#1
Hej
Jeg har fundet en lille forhandler der vil være interesseret i at bestille Oberland rifler hjem til rimelige penge. Priser lige omkring den vejlende pris gange ren euro kurs, dvs fra knap 10k for den der hedder Black Label.

Hagen er at der skal bestilles minimum 6 rifler (krav fra fabrikken). Forhandlerens størrelse tillader ikke den slags lagerføring, så der skal være afsat 3-4 stykker før der bliver bestilt hjem.

Så jeg tænkte at jeg måske kunne være heldig at finde et par andre interesserede herinde. Jeg har spurgt på priser flere steder og disse er de laveste jeg har fundet.

Stik mig en PB hvis det har interesse.

C

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#2
ja, hvis vi kunne få tilladelse til dem, ville det jo være super!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#3
Med fare for at lyde som den TOTALE festbremse, hvad i alverden skal man med sådan en kanon???
http://www.oberlandarms.de/
Måske er jeg lidt medieforskrækket, men jeg får mindelser om ham Brevik tossen fra Norge når jeg ser sådan noget i civile hænder.
Jeg ved det er halvauto, men alligevel!

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by fasan

hvad i alverden skal man med sådan en kanon???



Våbentypen er meget brugt i.f.b. med skydedisciplinen IPSC.

Til info brugte Breivik en Ruger Mini-14 som han byggede om.
[Image: 300px-Mini14GB.jpg]

Mvh

Otterup
Svar
#5
OK, det er nok fordi jeg primært ser skydevåben som noget i forbindelse med jagt og ikke andet.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#6
Det er skam en glimrende jagtriffel.

Problemet sidder udelukkende mellem ørerne på både jægere, skytter og politifolk. Sjovt nok er de forargede altid forargede på andres vegne, ikke på egne [xx(]. Og lad nu være med at give tossen ABB for meget credit. Der synes at være en befriende enighed blandt nordiske politikere om, at hans tilfælde er så ekstremt, så det ikke giver mening at lovgive generelt ud fra det. Så kan vi ikke blive enige om lade være med at argumentere mod halvautomater med den begrundelse ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Enig [^]
Svar
#8
Uden at nogen skal beskylde mig, for at forarges på andres vegne, syntes jeg at milli våben, har lige så stor berettigelse som jagtvåben, som chåps´s .222 singelshot baikal har som millivåben.

I forsvaret har man bare, en længere oppe i systemet, til at forklare sig sagens rette sammenhæng, hvis man skulle have forvirret sig.
I det civile er "den længere oppe i systemet" erstattet af almindelig sund fornuft. De der så ikke lader sig begrænse af sund fornuft, er der så lavet en masse forbud til ære for.

Forstil jer, at I lige er kommet med i et nyt konsortium og på vej ud til første fællesjagt, sidde I der på ladet af jagtvognen og kigger rundt. 3 ud af 4 af de andre medlemmer sidder med en MP5, en AR15 og en FAMAS. Nej VEL!!!!

Eller familien-DK der, kommer kørende forbi en flok jægere ved vejen der står og ligner en paramillitær bande med alt deres kampudrustning.

Og nej det er ikke en smagsdommer sag. Bare mit syn på tingene.

PS er ikke hjemme de næste 14 dage[Big Grin]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Enig [^]



Også her[^]
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#10
Æhhh.... Reelt er det jo lovgivningen og de gamle skytteforeningers stivnakkethed, der gør at der en overgang blev registreret "militær-lignende" halvautomater på jagttilladelse.. For en del IPSC skytter var det reelt den eneste mulighed for at få registreret et våben der er egnet til IPSC "practical rifle" konkurrencerne eller "kombi-skydning" altså skydning med både pistol og riffel.

Personligt vil jeg ikke have registreret en militærlignende halvautomat som jagt-våben, uanset hvor "velegnet" den er til jagt.

(Faktisk ville en AR10 (.308W udgaven af AR-15/"M-16"/M95) være yderst velegnet til drivjagt...) Den er rekyl-svag, driftsikker og handy, omend grim som arvesynden...[Big Grin]

Men jeg KAN ikke se hvorfor man ikke kan få tilladelse til en halvautomatisk "militærlignende" riffel til en sportsgren, som f.eks. IPSC.....????
De "EU" regler der så ofte henvises til desangående, handler altså om hvilke typer våben der bør kræve tilladelse! Ikke at de "bør forbydes" selvom mange politikredse og også JM synes at fortolke denne tekst sådan....[xx(]

Lidt i samme tråd som hvorfor man i DK stædigt opretholder forbuddet mod lyddæmpere, og nærmest lider af en form for "fornægtelse" af at mange lande i EU, allerede for længst har set lyset og kan finde ud af at opfatte lyddæmperen som noget andet end "forbryderisk"...

Lyddæmpere er overhovedet ikke "forbudt" i USA, man skal bare betale en ret kedeligt stor afgift ($200,-)for at få lov til at have dem...
(Det samme gælder forøvrigt fuldautomatiske våben!!!!!!!)

Dæmpere er pt. tilladt i England, Finland, Norge og Sverige..
I Tyskland halter de bagefter, lidt på samme præmisser som DK...

I Tyskland kan man i dag, uden problemer, få tilladelse til "militær-lignende halvautomater", blot ikke på en jagttilladelse, såvidt jeg er informeret...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Problemet er vel dels at vi har en jagtforening som har været af den gamle skole, og gladeligt har ofret ting som halvautoer mv. som i forvejen kun var "motorbøsser" som ikke var velsete på fællesjagter - i deres øjne.

Der har i hvert fald ikke været kæmpet ret hårdt for at de skytter/jægere som reelt HAVDE et ønske om sådanne våben, også fortsat kunne FÅ sig en tilladelse.

Mange syntes at pumpguns og halvautos er grimme og ikke bør tages med på en fællesjagt, fordi "man kan jo ikke se om den er afladt!".
Nej, der skal man lige KENDE halvautos og pumpguns, for den ser jo ud til at være "lukket" (ej "knækket" som dobbeltløbede) - men hvordan kommer man ud over dét.? Simpel oplysning - og eksempelvis ved at våbnet til enhver tid bæres ret op/ned af ryggen mellem såterne. Afladt naturligvis, men til enhver tid pegende i sikker retning.

Man skal måske knibe øjnene lidt i for at se om bundstykket er synligt eller ej - altså vide hvad man skal kigge efter.!
Mange er for dovne/lade til at lære denne simple ting, og vil hellere helt fornægte den type våben, for så skal man SLET ikke tænke.

Det JEG ikke begriber, er hvor hurtigt folk "opgiver" at kæmpe for at ANDRE kan få de våben de vil.
Altså hvis én person ikke kan lide halvautos, er han/hun lykkelig for helt at opgive retten til at NOGEN kan få det, mod at sine egne interesser (s/s parbøsser og plusfours) er sikrede.

For at bruge et jagtudtryk, bør parolen være :
Har man ikke selv brug for det - SÅ LAD VÆRE med at tale negativt om det alligevel.

Jo flere der taler negativt om det, jo flere skal der mønstres for at det kan bevares.

AR10 og AR15, Mini14/30 m.v. er ikke ligefrem kønne i mine øjne, men Blaser er tudegrim.
Men derfor må andre for min skyld købe alle dem de har lyst til - også bruge dem på evt fællesjagter, det rager mig en papand.

Hvis de er glade for det de bruger, og føler sig hjemme med det, så er JEG mere sikker fordi de omvendt skyder BEDRE med det.

Sjovt lyddæmpere og fullautos lige kommer op - Jo, de er tilladte i USA, men kun i 16 stater, ikke alle.. hvad.. 49 ??

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
OK, jeg var ellers i den gode tro at lyddæmpere var tilladt i alle staterne, men bare underlagt BATF's "afgift" og "check" ???
(måske skal jeg bare læse noget mere på "silencertalk" [Smile])

Jeg var godt klar over at mange stater i USA er mere restriktive end andre, og også at full-auto ikke er tilladt i alle stater.

Hvor om alting ER, så er jeg af den overbevisning at tragedier som den i Norge ikke kan lovgives væk.... noget nordmændene også synes at have fundet en fælles konsensus omkring...

Om ABB's våben var "militær-lignende" eller ej, er vist sagen helt uvedkommende.

Og "Happy" du har helt ret i de med den danske folkesygdom: "Vi ved nok hvad der er bedst for dig" sammen med komplikationen: "De der tosser der vil have "motorbøsser" vil vi ikke slås i hartkorn med, de er ikke "vores".. Det er en forskruet gang hyklerisk bonderøvsmentalitet... Som en dansk forfatter engang så smukt udtrykte det: Den "Danske bondesjæl" er husmandens undersætsigt skulende mistro....
Hvorfor skal DU have lov til at have noget som "Vi" synes er grimt og farligt?
Småtskårent, indelukket, "undersætsigt skulende mistro" til andre "borgere" i "vores" for længst runkne og indskrumpede "stormagt"

Jeg "kæmper" gerne for "tossernes" ret til at gå på jagt med det våben de foretrækker og finder velegnet, hvad enten det er en .222 knæk-Baikal eller en .338Lapua magnum halvautomat [Big Grin]

Ligesom jeg også gerne "kæmper" for at "chåps" kan få lov til at drage i leding med sin .222 enkeltskuds...

Hele systemet omkring våbentilladelser i DK er ganske enkelt formynderi og skjult beskatning af laveste skuffe...

Sådan her BURDE det være:

1. Jeg vil gerne gå på jagt.. Ok jeg tager et jagttegn..
2. Nu har jeg et jagttegn, det er elektronisk registreret hos Skov&Naturstyrelsen, og data er tilgængelige for Politiets våbenkontorer (landsdækkende naturligvis, hvis en inder i Bangalore kan sidde og holde øje med om IBM's servere kører som de skal i Ballerup Maskinhal 6, så kan S&N også "dele" sin "jægerdatabase" med politiet...)
Jeg vil gerne eje et våben, der kræver tilladelse, så jeg henvender mig til Politiet (via nettet, naturligvis, med min "Nem-ID" login, hvis den er god nok til Danske Bank og SKAT, så er den også god nok til politiets våbenkontorer!!!!!)

Vupti, tilladelsen kommer en uges tid senere, når våbenkontoret har checkket min vandel, oprettet mig som "våbenejer" i deres database, som naturligvis løbende fodres med CPR numre på dem der IKKE længere er "våben-berettigede" (Straffet, manglende jagttegn, o.s.v.)

Efterfølgende våben, købes på samme måde, men politiet skal bare checkke om man har et "grønt flag" i "våbenejer-databasen", så kører tilladelsen automatisk igennem.

Politiet behøver ikke blande sig i hvilket våben man gerne vil have, når bare det er lovligt til jagtbrug.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Wow - fin nok diskussion, men måske kunne i lave jeres egen tråd :-)

Folk må selv om hvad de syntes om våbentypen, men jeg vil gerne have en (ikke til jagt, men hvis de plomberes til 2 skud er det jo fuldt lovligt og jeg dømmer ikke). Mit problem er at jeg skal bruge 2-3 med samme ønske - hvad folk vil bruge den til indenfor lovens rammer og hvilken type tilladelse de søger, er mig uvedkommende.

Selv skal jeg bruge den primært til IPSC og langdistanceskydning.

C

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#14
Sorry, hr. olsen...[:I] det løb lidt af med mig...

Desværre har jeg lige brændt sparepengene af på en .338LM boltriffel, såeeeøøøø....

Godt initiativ ellers[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Har du søgt på Egun.de. Der er flere af den ønskede model til salg - også nye.

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#16
Jeg har søgt på egun, men enten vil de ikke sede til DK eller også kan de ikke matche prisen.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)