Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kikkert med afstandsmåler
#1
Hej, er der nogen der ved om der findes en producent som laver en kikkert med afstandsmåler med indbygget "true ballistic range" ?

Jeg ved godt at det findes i nogle af de traditionelle afstandsmålere.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#2
Det mener jeg Bushnell Fusion 1600 ARC kan.

Ellers kan du bare lære Cosinus tabellen uden ad, og ved hjælp af lidt "simpel"hovedregning... og wupti, så er den der på et splitsekund.

Ti hi [Big Grin]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Zeiss fl. Den er dyr. Men jeg er super glad for min
Svar
#4
Hvad med sådan en fætter?

http://www.burrisoptics.com/laserscope.html

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
@ zeiss ´n har ikke TBR, Den har BDC, det er noget andet.

Det samme gør sig gældende for Burris´n

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#6
... så svaret er: Nej [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Det mener jeg Bushnell Fusion 1600 ARC kan.

/Buba

Dubravko



/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#8
@ Buba

Undskyld, på en eller anden måde har jeg overset dit indlæg, på trods af at det jo egentlig var det eneste relavante [:I]

Jeg har kigget lidt på den, men jeg forstår ikke helt systemet ?

Bushnell kalder det ARC og har både en bue og riffel funktion. De skriver at den fortæller kuglefaldet i forhold til vinklen man måler i. Det lyder umiddelbart ikke så enkelt som Leupolds TBR, men det er muligvis to måder at kalde det samme for, jeg er bare ikke stærk nok i teknisk engelsk til at gennemskue det [B)]

Leupold har en RF med TBR, som dog ikke er en kikkert.
TBR som leupold kalder det, er såvidt jeg forstår en funktion der selv omregner den lige luftafstand om til den afstand som man bør klikke sin kikkert ind på.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#9
Undskyld, jeg forstod det som sigtekikkert [:o)][|)]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#10
@BB alt forladt ;-) du forsøgte bare at hjælpe, det var vist mig der var lidt hård i retorikken Undecided

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#11
[Smile]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#12
Jeg har desværre ikke sat mig en hel masse ind i teknikken bag.

Men det er netop noget med, at den kan stilles både i bue- og riffel, og det skulle være simpelt nok. Men som sagt, jeg ved endnu ikke nok om den.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#13
"TBR" kræver at afstandsmåleren har en vinkelmåler indbygget.

Problemet med dem jeg har set indtil nu er at det er enten umuligt eller bøvlet at lægge en reel ballistisk kuglebane ind. Man kan "tilnærme" noget, men helt præcist bliver det ikke.

Til bjergjagt på store afstande kan det være nødvendigt at korrigere for vinklen, sammen med afstanden, men på større vildt (gemse og opad) burde man kunne klare sig fint med en lille tabel på skæftet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
sådan som jeg har forstået leupolds TBR så må der jo nødvendigvis være en indbygget vinkelmåler, ellers ville det jo ikke være muligt at udregne TBR. Har forsøgt at læse noget om de andre metoder på nettet, men jeg er nok for enfoldig til lige at fatte det med det samme..

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#15
Jeg har en leupold med TBR i afstandsmåleren.

Der er en vinkel måler indbygget. Og den kan stilles så den viser forskellen mellem den direkte linie og den horisontale.

Jeg prøvede den af i østrig sidste sommer for herhjemme gav det ikke rigtigt mening undtagen at måle på skortenene på havnen.

Resultatet ved nedslående. jeg skulle overbevise konen om det fornuftige i indkøbet, det kneb med argumenterne efter test.

På en helt almindelig skipiste, som jeg også kan køre skal der skydes over 300 meter før det rigtigt giver en forskel og det skal være der hvor det bliver sort i skiterminologi.

Man kan bruge en indkodning af patroner, men det er efter min bedste overbevisning for generelt og ikke tilpasset min skyder.
Man kan så sikkert finde en indkodning for en anden patron , som minder om balistikken for min patron.

Men i forhold til første spørgsmål er det ikke i en kikkert.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Hej Søren

Tak for svar, det kommer lidt bag på mig at forskellen ikke er større, men det er vel egentlig kun positivt.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#17
Jeg prøvede at tage liften op og gå ned ad bjerget.

Der er selvfølgelig steder hvor det er stejlere, men der skal man så tænke over om man kan komme ned eller op efter byttet bagefter.

Et andet problem blev, at jeg oftest var tvunget til at måle afstanden til en terræn genstand, som er mere markant end et dyr.

Så igen, jeg fik ikke nogen rigtigt forskelle før omkring de 400 meter, og her ville jeg aldrig kunne måle med en hånd holdt LAM til et dyr størrelse gemse, men være tvunget til at tage træer eller klipper i nærheden. Så det bliver med nogen usikkerhed, at resultatet kan tages i brug inden skydning.

Konklusion. man skal være rigtigt godt skydende på længere hold før det giver noget.

Et lille indspark vedrørende skydning på afstand.
Craig Boddington oversat til dansk; jagt skydning på langafstand er ikke som militær finskytte eller artilleri, man kan ikke først skyde og korrigere, for der efter at skyde for effekt.

Du må gerne låne min og gøre egne erfaringer inden du kaster penge væk.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)